Forum - Golf 5 (04-08) - Högt vägljud

Tömpa
Golf 5 GTi Ort: Utomlands
Lör 03 sep 2011 1:22 Svara med citat
Har en GTi 05a.Sitter KW V1.Nerskruvat i max fram och ställmuttern bak bortplockad.Har 8,5" fram med 215/40 FalkenFK-452 och 9,5" bak med 225/40 Dunlop SP9000 på 18".

Har kört med 225/45 GY F1 och Pilotsport på orgfälgar,19" 215/35 Sunny (Kommer ej ihåg nummret på dom men V-mönstrat).När jag åkte på 19"arna så trodde jag det var däcken.Så dom såldes och 18" åkte på igen.Då satt det 215/35 Federal SS 595 på framfälgarna och det var lika oljud.Dom var dock slut så nya däck handlades.

Tyckte det var rätt ok till att börja men nu är det helt olidligt att åka i den!.Det går knappt att prata med den som är med.Stereon orkar knappt med känns det som för att överösta ljudet.Är det blött är det än värre.

Hjulager är bytt på den (dock inte alla).Är det helt enkelt att dom "glömde" ljudisoleringen i dessa bilar?.Eller har man blivit "gammal" och trött på stötig,högljud bil?.

Senast ändrad Sön 04 sep 2011 22:57, ändrad totalt 1 gång
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Sön 04 sep 2011 3:20 Svara med citat
Vad har du för bil till att börja med? du är reggad med en Jetta 1.6 LS från 1981 och du skriver om en golf från 95? men din tråd ligger i MK5?

Inge illa menat, men vill ha lite kött på benen innan vi börjar.

styckesindelning inte heller fel

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Tömpa
Sön 04 sep 2011 22:55 Svara med citat
Jag får börja med att be om ursäkt.Snubblat över tangenterna.Bilen är en GTi 05a.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Mån 05 sep 2011 14:00 Svara med citat
Dåliga däck i kombo med hård fjädring får ljudet att öka enormt. (även märket på däcket gör skillnad)

Ungefär som att rulla en Dankkula jämnfört mot en stutsboll.

vibbarna går rakt genom fjäderbenet utan något som dämpar oljudet och in i chassit (hård&låg fjädring)

Tycker Mk5 är bra mkt tystare än mk4, sen är frågan är de nån större skillnad på min r32 mot din gti i isolering..

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Tömpa
Tis 06 sep 2011 19:29 Svara med citat
Vist så är det skillnad på däck och däck!.Men eftersom det inte gör någon större skillnad oavsett däck så blir jag fundersam..

provade en Golf VI GTI på jobbet idag och den var knäpptyst i jämförelse.Den var det aktivt chassie på och kördes i sport.

Fällde även sätet på min 05a igår.Det låter som om man skulle åka utan rutor eller om dörrarna vore avskruvade :S
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm
Sön 11 sep 2011 17:52 Svara med citat
V GTi är väl kända för att ha väldigt högt vägljud. Jag har läst flera artiklar och recensioner om dom när de var nya och många påpekade just det.