Forum - Golf 2 (83-91) - Hur byter man grenrör enklast på Mk2?

MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 06 jul 2011 11:39 Svara med citat
Hur är det smidigaste sättet att demontera grenröret på gällande Mk2?
bubis
Golf 2 Manhattan 1,8 Ort: Mark
Fre 08 jul 2011 8:16 Svara med citat
Plocka ner främre delen av avgasröret, sen går det med lite meck att skruva av det uppifrån, '

men smidigast är om man har tillgång till lyft eller smörjgrop alternativt sätta den på pallbockar, så kommer man enklast åt den understa raden.

Kvalité odödlighet och körglädje
MiWi
Fre 08 jul 2011 9:04 Svara med citat
bubis skrev:
Plocka ner främre delen av avgasröret, sen går det med lite meck att skruva av det uppifrån, '

men smidigast är om man har tillgång till lyft eller smörjgrop alternativt sätta den på pallbockar, så kommer man enklast åt den understa raden.

Jag testade lite olika tekniker.

Snabbast var hemskt nog att lyfta toppen med insug och grenrör kvar. Nu beror det givetvis på hur rostiga bultarna är, men då mina rostat såpass mycket att hälften fick slås loss med 10-hylsa kanske det var svårare än normalt.
bubis
Golf 2 Manhattan 1,8 Ort: Mark
Fre 15 jul 2011 9:49 Svara med citat
Ooo det låter jobbigt och tidskrävande, sjukt igentligen att en sådan sak som att byta grenrör skapar så mycket x-tra arbete,

Det känn som en klassiker att bultarna sätter sig som fan pga rost, värme och vibrationer, blev resultatet bra?

Kvalité odödlighet och körglädje
MiWi
Fre 15 jul 2011 22:54 Svara med citat
bubis skrev:
Ooo det låter jobbigt och tidskrävande, sjukt igentligen att en sådan sak som att byta grenrör skapar så mycket x-tra arbete,

Det känn som en klassiker att bultarna sätter sig som fan pga rost, värme och vibrationer, blev resultatet bra?

Jag gjorde övningen på min reservbil men har iallafall demonterat allt. Tänkte renovera toppen under hösten och montera på min sommarbil under vintern. Smile
Fernan
Golf 2 1,8 Ort: Uppsala
Mån 12 sep 2011 18:50 Svara med citat
Finns de extraktor grenrör till golf tvåor eller måste man skapa ett eget? är de någon som har gjort ett eget någongång så får dem gärna komma med bra tips! Smile
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 12 sep 2011 19:50 Svara med citat
Finns mängder. Billiga och dyrare alternativ.

mk2 vr6
MiWi
Tis 13 sep 2011 0:07 Svara med citat
mellowd skrev:
Finns mängder. Billiga och dyrare alternativ.

Jag ska ta bild på ett billigt vs ett dyrt alternativ, så får ni på forumet se vad som skiljer dem åt. Smile
Fernan
Golf 2 1,8 Ort: Uppsala
Tis 13 sep 2011 6:53 Svara med citat
Okey ja de vore riktigt scyhsst!
redeyes
Donator 25 Golf 2 1,8i gl Ort: Stockholm
Tis 13 sep 2011 22:36 Svara med citat
MiWi skrev:
Jag ska ta bild på ett billigt vs ett dyrt alternativ, så får ni på forumet se vad som skiljer dem åt. Smile

det låter bra det miwi

golf 4life
rgsvd
Jetta CL-87 Ort: Stockholm
Ons 14 sep 2011 8:30 Svara med citat
Jag kanske står inför ett grenrörsbyte inom en snar framtid, vad innebär det att slå loss rostade bultar? skulle gärna klara det själv när dagen kommer...
onk
Golf 3 Ort: Västervik
Tis 20 sep 2011 20:25 Svara med citat
Håller oxå på med detta fabulösa arbete..
Skall lyfta toppen med insug o grenrör kvar, men kan även förknasaren vara kvar eller kommer den ta i plåten vid bortplockningen?

Vem faan är Huset?
MiWi
Tis 20 sep 2011 23:33 Svara med citat
onk skrev:
Håller oxå på med detta fabulösa arbete..
Skall lyfta toppen med insug o grenrör kvar, men kan även förknasaren vara kvar eller kommer den ta i plåten vid bortplockningen?

Smidigast är att bara lossa de fyra fästbultarna som håller i den mot förgasargummit. Tar dig några få minuter.
onk
Golf 3 Ort: Västervik
Ons 21 sep 2011 17:01 Svara med citat
Misstänkte det, danske schöön.

Vem faan är Huset?