Forum - Golf 2 (83-91) - Backljus fungerar ej, har ström på ena sidan dock

Andreas_ace
Golf 2 1.8-91 Ort: Solna
Mån 03 okt 2011 22:14 Svara med citat
Tjejen köpte sig en Golf mk2 för någon månad sedan.
Visste då att backljuset inte fungerade, men nu vid mörjare dagar så kand et vara skönt att iaf ha det igång.

HAr kollat vänster sida med multimeter och det är ingen spänning där.
Höger sida så har jag 12 volt när jag mäter i lamphållaren.
Men när jag trycket dit en lampa så vill den inte lysa.

Någon som har en idé?
Handy
VW Typ 1 Grym!! Ort: Ronneby
Mån 03 okt 2011 22:20 Svara med citat
Ibland får man skrapa lite på metallen i lamphållaren så det blir riktig kontakt, det kan och vill gärna erja på sådana ställen.
Finns det möjlighet att mäta på ingående kablage/kontakter till vänster baklus, då vet du åtminstonde om det är spänning dit.. sen får man gå vidare.
Andreas_ace
Mån 03 okt 2011 22:24 Svara med citat
Var säkert 2 veckor sedan jag gjorde mätningarna, men är säker på att jag mätte även direkt på kontakten också bara för att se ifall det var något brott i kretsen.

Men jag fattar inte varför inte något backljus fungerar.

Eftersom jag ändå har 12v på ena sidan.
Har ingen oxid på kontakten där.
Lampan är även ny, provade den i annan socket.
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 03 okt 2011 23:17 Svara med citat
Nu är frågan om jag tänker rätt...

Men backljuskontakten, är inte det en brytjord? En defekt sådan borde väl då leda till att du har ström till lampan konstant, men däremot inte har jord?
jamjam
Golf 1 1.6 -83 Ort: Sollentuna
Tis 04 okt 2011 8:17 Svara med citat
Prova med en annan glödlampa också... hade problem med en stopplykta, mätte och hade ström men lampan ville inte lysa, envisades med att glödlampan funkade eftersom den var ny... sen testade jag att byta glödlampa med en annan och det funkade...
Andreas_ace
Tis 04 okt 2011 19:10 Svara med citat
jamjam skrev:
Prova med en annan glödlampa också... hade problem med en stopplykta, mätte och hade ström men lampan ville inte lysa, envisades med att glödlampan funkade eftersom den var ny... sen testade jag att byta glödlampa med en annan och det funkade...

Har provat med ny, och även flyttat lampan som satt i dimljus sockeln på backljus sockeln.
MiWi
Tis 04 okt 2011 20:33 Svara med citat
MiWi skrev:
Nu är frågan om jag tänker rätt...

Men backljuskontakten, är inte det en brytjord? En defekt sådan borde väl då leda till att du har ström till lampan konstant, men däremot inte har jord?

Läs ovan och kontrollera.
Andreas_ace
Tis 04 okt 2011 20:53 Svara med citat
När jag gjorde kollen för 2 veckor sedan sp var det iaf ingen ström till punkten när backväxeln var ur.
Och 12v på höger sida när backväxeln var i.

Och skulle det komma konstant ström så skulle lampan lysa konstant väl?
MiWi
Tis 04 okt 2011 23:18 Svara med citat
Andreas_ace skrev:
När jag gjorde kollen för 2 veckor sedan sp var det iaf ingen ström till punkten när backväxeln var ur.
Och 12v på höger sida när backväxeln var i.

Och skulle det komma konstant ström så skulle lampan lysa konstant väl?

Inte om jorden är brytningspunkt väl?
Andreas_ace
Tis 04 okt 2011 23:45 Svara med citat
MiWi skrev:
Inte om jorden är brytningspunkt väl?

Fast om jag mäter med multimeter mellan 2 kontakter och får 12 volt, så måste det väl betyda att det är en sluten krets?