Forum - Golf 5 (04-08) - Köpa Golf vad att tänka på

2jj
Golf 5 Ort: Borås
Sön 18 sep 2011 15:04 Svara med citat
Hejsan! Eftersom jag kommer att börja pendla en bit till jobbet har jag sneglat lite på Golf tdi år 04-08 och kanske då främst på 105hk. Jag har aldrig ägt någon Golf innan så alla tips om vad man skall se upp med när man köper en önskas. Jag har kollat lite på en med DSG låda, hur är dessa? Jag har även kollat på en som jag har fått ett bra pris på men där kopplingen kanske behöver bytas ganska snart, vad kostar det? Andra saker som Ni som kan dessa bilar tycker man skall kolla upp mottages tacksamt. Tack på förhand.
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 18 sep 2011 19:09 Svara med citat
Rent generellt kan det i vissa lägen vara bättre att köpa en med specifik defekt och låta laga det, men priset ska då vara därefter, man vet då att denna prylen är ok, alla begangnade bilar är repobjekt
Burre
Golf 7 2,0 Tdi Ort: Eslöv
Sön 18 sep 2011 20:18 Svara med citat
Hej !
Jag har en golf tdi 105 -07 med vanlig vxl o jag har kört 17900 mil med den nu.Jag har bytt bägge bakhjulslagerna annars inget .Den ligger på ca 0,5 Se upp med galvblåsor i lacken jag har ett antal på bakluckan. Sad
Vad jag vet så är dsg vxl fin att köra men MYCKET dyr att byta

Burre
peter789
Golf 5 plus Ort: Finland
Ons 21 dec 2011 22:42 Svara med citat
Hej!
Om man köper dsg lönar det sig att kolla upp serviceintervallet på växellådan. Dom första DSG lådorna har "endast" 30.000km mellan oljebytet och det är en betydande extrautgift. Annars som sagt, fantastiska att köra
Join
Golf 5 1,6 Fsi -04 Ort: Hörby
Tis 10 jan 2012 17:45 Svara med citat
Vad jag har hört så kan man inte byta olja på DSG själv då det är noga med temp på oljan och man måste hälla i samtidigt som man tappar ur.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Ons 11 jan 2012 2:47 Svara med citat
Join skrev:
Vad jag har hört så kan man inte byta olja på DSG själv då det är noga med temp på oljan och man måste hälla i samtidigt som man tappar ur.

Det stämmer

Tempen ska ligga på mellan 35 - 40 grader, vid 40 grader skruvar man tbax avtappningspluggen

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!