Forum - Golf 5 (04-08) - Konstigt motorljud vid kallstart (fsi motor)

ice_88
Golf 5 1.6 FSI -04 Ort: Stockholm
Sön 30 okt 2011 19:44 Svara med citat
Hej!
För ca 2 månader sedan köpte jag en Golf 1.6 med fsi motor årsmodell 2004. Bilen har gått ca 6000 mil och har varit servad hos vw vid alla tillfällen.
När jag startar bilen så brukar jag höra ett konstigt ljud från motorn som varar i ca 2 sekunder och går sedan bort, och det är oftast på morgonen och även ibland vid andra tidpunkter när bilen har varit avstängd i ett par timmar.
Det är lite svårt att förklara hur det låter, men den knattrar nästan lite som en desiel motor.

Är detta ett vanligt ljud eller är det något fel? Är det någon som har upplevt samma sak på sin bil?

Tack på förhand!
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 30 okt 2011 19:57 Svara med citat
Det är ventilspelsujämnarna, helt normalt Smile
ice_88
Golf 5 1.6 FSI -04 Ort: Stockholm
Sön 30 okt 2011 20:24 Svara med citat
Låter alla så? eller är det bara fsi modellen? Om det är normalt, borde det då inte låta så när jag startar bilen och motorn är varm?
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 30 okt 2011 20:33 Svara med citat
Har motorn nyligen varit i gång så är dessa ventiltryckare fortfarande fyllda med olja, jag har själv Tsi motorn som grunden är samma konstruktion som Fsi, och den låter åsså så , särskilt när det fått stå några dagar
då kan det ta nästan en minut innan den blir tyst
Minglare
Golf 5 1,6 FSI - 04 Ort: Kungälv
Tis 10 jan 2012 23:08 Svara med citat
Kan man tolka era svar som att detta knackande eller knattrande ljud är normalt "original-ljud" på dessa FSI-motorer. Låter inget vidare, har nämligen samma fenomen ibland.
Join
Golf 5 1,6 Fsi -04 Ort: Hörby
Tor 12 jan 2012 10:28 Svara med citat
Har läst något om detta knackande ljud, ska finnas en del som ska kompensera så det inte knackar om man kör på 95 oktan istället för 98.
Kör man på 98 så ska det inte knacka
candyweiss
Donator 100 Tiguan II 2.0 tsi Ort: Svedala
Tor 12 jan 2012 10:36 Svara med citat
Detta tickande eller knackande ljud har absolut inte med bränslet att göra.

Som det skrivit innan i tråden så handlar det om ventilerna och oljan.
Om man häller i en tjock olja så blir man av med "problemet", men det är inget att rekommendera.