RobinS
Golf 4 1.6 -03 Ort: Umeå |
| Lör 17 sep 2011 13:36 |
|
Oftast startar bilen utan problem på första försöket..
Men ibland så startar den inte för ens efter man försökt flera gånger, och oftast när man vridit nykeln några gånger så att bränslepumpen fått arbeta. Ibland så startar den då och varvar ca 200-400 och efter ett tag så hoppar den igång och går som vanligt på tomgången. Och när den väl startat så går den som den ska.
Startmotorn går..
Jag har provat med annan nykel osv..
Jag har lämnat in den för felkod avläsning men dom hittade inget..
Vad kan vara felet?
Tacksam för svar.
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Lör 17 sep 2011 14:25 |
|
Vevaxelgivaren Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
RobinS
| Lör 17 sep 2011 14:36 |
|
Tack för svar!
Är den svår att byta?
Vad kostar en sådan?
|
|
RobinS
| Sön 18 sep 2011 12:28 |
|
Har även hört att den skulle kunna vara Kamaxelgivare...?
Hur märker man skilldnad?
|
|
Sam
| Sön 18 sep 2011 16:13 |
|
| RobinS skrev: | Har även hört att den skulle kunna vara Kamaxelgivare...?
Hur märker man skilldnad? |
De är mindre troligt..
Men du kan se pröva läsa av felkoderna på bilen, du borde få ett sporadiskt fel på någon givare,
Givaren är enkel att byta på dom flesta motorena, det finns nån enstaka motor de är lite svårare då du får ta bort lite saker för att komma åt..
givaren ligger runt ~700 Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg |
| Sön 18 sep 2011 17:47 |
|
| Givarn på 16v är kuk byta rentav, sitter baksidan motorn innanför sprängkåpan på lådan, 4mm insex skruv, låter som givarfel men kan va mkt som spelar in
|
|
RobinS
| Sön 18 sep 2011 19:27 |
|
Okej!
Idag började även avgasfel lampan lysa (den gula motorlampan).
...?
|
|
Sam
| Sön 18 sep 2011 19:45 |
|
| RobinS skrev: | Okej!
Idag började även avgasfel lampan lysa (den gula motorlampan).
...? |
Läs av felminnet, kan vara vad som helst Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
RobinS
| Mån 19 sep 2011 8:08 |
|
Jag har lämnat in den tidigare för avläsning men då hittade dom inget...
Idag när jag skulle fara in med den igen för avläsning så slocknade lampan då jag startade bilen i morse.
|
|
RobinS
| Mån 19 sep 2011 18:32 |
|
Har köpt Vevaxelgivare.
Provar byta imorn!
Återkommer med utvärdering
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Mån 19 sep 2011 19:57 |
|
Läs av felkoderna innan du byter den......
Du kan åkan på annat också....ta inte för givet att fet är vev givaren.
|
|
RobinS
| Mån 19 sep 2011 22:44 |
|
Som sagt, jag har läst av felkoder på Meca..
Men det fanns inga felkoder.
|
|
berko
Golf 4 1.6 -01 Ort: Järfälla |
| Sön 11 dec 2011 17:10 |
|
Robin S hur har det gått med bilen för jag har fått exakt samma fel på min golf: Tacksam för svar innan jag börjar undersöka själv.
mvh Berko
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
| Sön 11 dec 2011 17:59 |
|
| Dörrlåset på förardörren ok? När dörren öppnas så aktiveras bränslepumpen och bygger upp trycket för att bilen ska starta lätt, annars så byggs trycket upp när du vrider på starten och då tar det en stund men det hör du, öppna dörren så ska det börja surra från tanken.
|
|
berko
| Mån 12 dec 2011 19:55 |
|
| Tack för svaret! Det kan vara nåt med dörren, för när jag stänger med bara nyckeln och inte med larm dosan verkar allt funka normalt, men jag ska undersöka det vidare i helgen. Mvh berko
|
|
monti garbi
Golf 3 Ort: Stockholm |
| Tis 13 dec 2011 12:43 |
|
| RobinS skrev: | Har köpt Vevaxelgivare.
Provar byta imorn!
Återkommer med utvärdering  |
Hur gick det med utvärderingen?
|
|
berko
| Fre 30 dec 2011 14:23 |
|
| Jag tror inte att det är dörren som strular för bilen skriker till när man startar den...kan det vara startmotor så börjar bli dålig?? Igår ville den igen inte starta efter att jag varit i affären i 5 min. Jag var skit förbannad...
|
|
jagrullar
Golf 4 Variant Ort: Ludvika |
| Fre 30 dec 2011 17:50 |
|
| RobinS skrev: | Oftast startar bilen utan problem på första försöket..
Men ibland så startar den inte för ens efter man försökt flera gånger, och oftast när man vridit nykeln några gånger så att bränslepumpen fått arbeta. Ibland så startar den då och varvar ca 200-400 och efter ett tag så hoppar den igång och går som vanligt på tomgången. Och när den väl startat så går den som den ska.
Startmotorn går..
Jag har provat med annan nykel osv..
Jag har lämnat in den för felkod avläsning men dom hittade inget.. |
Hade exakt samma felbild på min Golf 1.6 16v -01, inga felkoder vid avläsning.
Fick tips om att byta tempgivaren och efter bytet så har startproblemen helt försvunnit.
En bonus i sammanhanget blev att även bränsleförbrukningen sjönk efter bytet.
Kanske värt att prova även i ditt fall då en tempgivare inte är en allt för kostsam investering samt att dessa tydligen är att betrakta som förbrukningsvara på VAG-bilar.
Köpte en sån här (komplett med O-ring och clips i förpackningen)
http://www.autoteilemann.de/hella-kuhlmitteltemperatur-sensor-6pt-009- 107-141.html
|
|
golftrassel
Golf 4 1.6 Ort: Avesta |
| Mån 09 jan 2012 20:46 |
|
| Jag har precis samma problem. kallstart är inga problem alls, men så fort bilen blivit varm och kylmätaren rört sig lite så tar det 5-6 sekunder för bilen att gå igång, måste även gasa för att få igång den. Böt tempgivaren idag utan resultat, var även och nollställde felkoder för att motorn skulle reagera på att den är bytt (läste det nånstans). Fick dock felkod på LLM'en, kan den vara boven i dramat tro? Att blandningen blir bra när motorn är kall och får per automatik mer soppa vid start, och när den är varm så blir blandningen fel? Eller kan den dra in luft någonstans som gör att det strular (hörs ett svagt luftljud under huven vid gaspådrag).
|
|
Sam
| Tis 10 jan 2012 1:25 |
|
| berko skrev: | | Jag tror inte att det är dörren som strular för bilen skriker till när man startar den...kan det vara startmotor så börjar bli dålig?? Igår ville den igen inte starta efter att jag varit i affären i 5 min. Jag var skit förbannad... |
Hade du bytt givaren då? Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
berko
| Ons 11 jan 2012 20:42 |
|
| Jag har inte haft tid att byta givare, men jag ska gå o kolla felkoder hos en polare på verkstan först. Ifall jag måste byta nåt annat också. En fråga bara: vad gör tempgivaren så att jag inte kan starta bilen?
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
| Ons 11 jan 2012 21:11 |
|
Tempgivaren känner av temperaturen på kylarvattnet och talar om motortenpen till motorstyrdonet, tänk dig ett scenarium att det är 20 grader varmt ute men det är något fel i tempgivaren så den tror att det är - 50 i motorn ( ja, jag har läst ut så lågt värde på en bil) , då fetar bilen på som fan vid starten för den tror det är en riktig kallstart du behöver göra, har du otur så surar bilen ner sig fuillständigt och släcker gnistan på tändstiften med oförbränd soppa...
Tänker du tvärtom, kallt ute, motorstydonet tror det är varmt = försök startra en bil utan "choke" på vintern, det är nästan omöjligt pga den magra blandningen.
Kanske lite väl överdriven förklaring men då jag inte vet din kunskap om motorlära så ville jag förklara på enklast möjliga sätt
|
|
berko
| Tor 12 jan 2012 21:00 |
|
| Jag ska försöka fixa givaren så fort som möjligt o så återkommer jag med resultaten. Och tack för förklaringen för jag tänkte hur den påverkar bilen.
|
|
golftrassel
Golf 4 1.6 Ort: Avesta |
| Sön 15 jan 2012 11:45 |
|
Jag bytte tempgivaren utan resultat, även termostaten då bilen aldrig kom upp i arbetstempratur. Själva problemet med tempen fixade sig men resten av problemet kvarstod.
Bilen startade fortfarande skitsegt när den blivit varm, tjuvstannade och röck till ibland under körning.
Beställde då en varvtalsgivare eller impulsgivare-vevaxel som den hette hos ad bildelar. 1000:-
Kopplade in den och allt problem är nu lösta.
|
|