Ska åka och kika på en VR6 i helgen som verkar fin. Endast 2 ägare och familjen som har den nu verkar seriösa och har haft den som 2:a bil i flera år. Den har rullat strax över 20 000 mil och är en 92:a. Den är välservad och i december byttes vattenpumpen samt drevet och generatorremmen.
Dock så verkar inget med kamkedjan vara bytt. Och om jag har fattat det rätt så är det något runt kedjan som kan ge sig med? Hur illa är det med den biten om bilen är relativt lugnt kört av 2 ägare och inte sönderkörd av 18-åringar? Bör jag skita i det eller kan det vara värt att kika på ändå?
Jag själv är ingen rally kalle och kommer köra bilen ganska lugnt också. Jag tokvarvar inte och ser ingen mening med att bränna däck, men det blir väl en och annan omkörning i sommar.
Det är inte direkt lätt att hitta en fin VR6 annars och dom flesta jag har mailat på säger att det är lite missljud från vattenpump m.m. "men det är ingen fara", jo tjena...
Är det ett stort jobb att byta kedja och dom svaga delarna runt om i fall det blir aktuellt? Min erfarenhet är att jag tillsammans med min far har plockat isär en 2,3 liters Saab Turbo och bytt packningar och det var ju kedja även på den och det löste vi över en helg med en Haynes. Vad är ungefärlig kostnad på verkstad annars?
Har ni även tips på andra saker jag ska kika efter på VR6 -92 så säg gärna till!
Det finns jättemycket info på vr6.nu. Det är lite som ett lotteri med kamkedjorna, ibland är de jätteslitna vid 16000 och ibland går de hur långt som helst utan problem.
Det är förövrigt styrskenorna som slits. De är gjorda av plast. Inte en av vws bästa idéer...
Jag köpte kedjekitt från tyskland till min för 2600kr inkl frakt då ingår toppacknning och toppbultar men kedjan bruka rassla hör du det så vet du att de är dags för byte