Jonas F
Golf 4 1.6, 16V, -2003 Ort: Lund |
| Sön 26 jul 2009 21:10 |
|
Fler frågor: Kör Golf IV, 1.6, 16V, 2003, motorkod BCB. Jag är nöjd med bilen, men jag har en slev av de kända felen: tändspolar, läckande dörrlist, och nu en smula växellåda.
Speciellt när växellådan är genomvarm efter motorvägen är 1:an och 2:an något kärva att lägga i, jag märker inget när den är kall vid nystart. Detta gäller både vid iläggande av växel och nedväxling. Jag har läst att lådan (O2K) har klena synkringar på just 1:an och 2:an.
Jag har bytt växellådsolja för 100 mil sedan med VW:s originalolja (den är ju billig, under 100 kr/lit?!), men har väl inte märkt någon dramatisk skillnad, dock finns det en liten liten förbättring efter bytet. Den gamla oljan innan bytet var vid rätt nivå, helt ren fast mörkbrun.
Skulle det hjälpa att byta till Castrols växellådsolja som rekommenderas till VW (helsyntet, dyrare, cirka 211 kr/lit)? Är det någon vits med att även lägga i någon tillsats, typ STP? Eller annan växellådsolja?
Ifall man har symptom med kärv växellåda, är det ett tecken på att den kan skära inom kort?
|
|
Gangsterkeps
Golf 4 1.6 -98 Ort: Västerås |
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Sön 26 jul 2009 22:06 |
|
Det är känt på Golf att lådorna kärvar men oftast så hjälper det att smörja kulan under damasken och lederna under huven. En flaska litiumfett är vad som behövs samt en billyft om man inte kommer åt ovanifrån.
Se länk i föregående inlägg.
Kör vidare på din nya VW olja, den duger säkert utmärkt.
|
|
matte_d
Golf 4 Ort: Kalmar |
|
MagArne
Donator 50
VW Bora 1.6 -99 Ort: Norrköping |
| Fre 31 jul 2009 13:12 |
|
Kvarstår felet på denna?
Kan ju vara för låg nivå med bromsvätska i behållaren. Om jag inte minns fel så matas väl hydrauliska kopplingar med bromsvätskan? Bilen borde ju varna vid för låg nivå men är ju busenkelt att kolla i behållaren.
Nu gissar jag här men, nästa steg kan ju kanske vara att lufta systemet?
Gör man det med kopplingar?
|
|
matte_d
Golf 4 Ort: Kalmar |
| Fre 31 jul 2009 20:03 |
|
Jo felet är kvar!
Det är bra nivå i bromsvätskan.
VAG vill riva ner och börja byta delar(uppskattningsvis 5-15000:- säger dom), medan jag själv har fullt upp att laga alla "småfel" på bilen. Så jag har inte hunnit till kopplingsfelet ännu.
Frågan är: Pumpa in ännu mer pengar eller byta bil.......
På denna golf4a 6000mil har jag lagat mer än vad jag gjorde på min golf3a som har gått 26800mil, ska det verkligen vara så???
Någon mer måste ju upplevt det jag beskriver i tråden: http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=9958&highlight=bcb
Jag är tycket tacksam för fler tips!
|
|
Septir
Golf 4 Champ 1.6 - 03 Ort: Stockholm |
| Fre 05 nov 2010 16:36 |
|
Nyare modeller och mer huvudvärk blir det när det börjar att gå sönder men skit i verkstaden för det är klart billigare fixa dessa problem själv men det tar lite mer tid bara och ork Har aålt bilen och ni kan ta bort mig från denna sida.
|
|
Jonas F
Golf 4 1.6, 16V, -2003 Ort: Lund |
| Tis 10 jul 2012 19:19 |
|
Tänkte endast tillägga att jag har lagt i Castrol Syntrans Mulitvehicle 75W-90 och se där, det blev lite bättre. Vintertid mycket bättre. Inte tillräckligt bra dock, nog är det besvärligt ibland, men jag har löst det med att vänja mig vid att ge mellangas vid växling 1-2 så slipper man i alla fall hugget och att det går trögt.
Fick ett ärligt råd från en ärrad bilmek angående växellådan, han sa att nästan alla växellådor är slitna efter 10 000-15 000 mil, oavsett bilmärke. Jaha, varför det då, undrade jag. Jo, ser du, svarade han, en bil i åldern har troligen haft flera ägare, och du kan ge dig fasiken på att åtminstone en utav dem inte kan köra ordentligt och sliter på lådan rejält. Tänkvärt, lösning är
att köpa ny bil således, om man har råd ...
|
|