Mats1981
Golf 3 TDI -97 Ort: Härryda |
| Tis 17 jan 2012 14:51 |
|
| Tänkte bara kolla om det är nån skillnad på startmotorerna från TDI och GTD ? problemet är att startmotorn inte slår till på bilen som ja fått nyss. så tänkte byta start motorn, har en från en GTD som jag vet funkar fint och en från en TDI som e lite sämre skick på. tipps och råd välkommna under kvällen. mvh mats
Senast ändrad Ons 18 jan 2012 22:25, ändrad totalt 2 gånger
|
|
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge |
| Tis 17 jan 2012 15:47 |
|
Ingen aning men med hjälp av reggnr så kan du alltid kolla här vilka bilar den passar.....
www.meca.se "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Mats1981
| Tis 17 jan 2012 22:06 |
|
Jo jag har prövat denna medtod men verkar vara 2 olika en med en längre axel å en kortare.
Men nu så har ja en fråga till. Om jag har 12 volt matning till satartmotorn och runt 11 volt till solinoden när ja vrider på nyckeln men start motor klickar inte ens.dessa värden var bara mätvärden med halv kasst batteri, prövade med ett nytt med full spänning, bilen går att dra igång,startade efter typ 2-3 meter,och laddar då runt 14,78 volt ca. Råd innan ja river ner starten.
|
|
krillebus
| Tis 17 jan 2012 23:43 |
|
Låter som okej värden.
Tror nog att solinioden har sagt upp sig men du kan alltid kortsluta startmorn och se om den hoppar igång. "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Mats1981
| Tis 17 jan 2012 23:48 |
|
| Jo ja vet att man kan göra så på volvo men hitta inte nått bra sätt att komma åt å göra det ? Var i mellan ska den kortslutas då?
|
|
krillebus
| Ons 18 jan 2012 0:24 |
|
Mellan plus och minus
Ta en mejsel eller dyligt och lägg över polerna direkt på startmotorn eller så drar du ström dirket från batteriet. "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Mats1981
| Ons 18 jan 2012 0:36 |
|
| krillebus skrev: | Mellan plus och minus
Ta en mejsel eller dyligt och lägg över polerna direkt på startmotorn eller så drar du ström dirket från batteriet. |
Stora plusmatningen från batteriet och vilken minus kabel då ?? fatta knas,
|
|
krillebus
| Ons 18 jan 2012 11:15 |
|
Plusmatningen från batteriet, helt riktigt och sen är det lilla flatstiftet på solenoiden.
Man skickar in 12 volt där, strömmen den vägen drar solenoiden ( den stora spolen uppe på startmotorn) - solenoiden skickar in startmotordrevet i kuggkransen på svänghjulet och när drevet är inne så sluter det en rejäl kontakt som skickar in strömmen som kommer från kabeln direkt från batteriet, rätt in i startmotorn - som förhoppningsvis då snurrar igång motorn !
Men testa först att ta en startkabel och sätt på minuspolen på batteriet och sen direkt på nån bra jordpunkt på motorn, exempelvis öglan på blocket.
Bara för att utesluta så det inte är så enkelt som ett jordfel. "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Mats1981
| Ons 18 jan 2012 22:23 |
|
| Vill bara säga tack. Startmotorn är bytt nu och nu startar den som en dröm. återkommer när jag behöver tipps nästa gång. tackar...
|
|
krillebus
| Ons 18 jan 2012 22:54 |
|
Kul att det löste sig "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|