Forum - Golf 4 (98-04) - Termostat golf 4 gti 2001

mensi
Golf 3 Golf gti 8v Ort: Hofors
Tor 19 jan 2012 15:56 Svara med citat
Hej.

Hur vet man att termostaten är dålig? Vad får man för symptom om en sådan är kass?
Bilen det gäller är en golf 4 gti 2001.
En kylvätskegivare visar väll bara tempen?

Om man inte får något värme in i kupen, vad är felet då?

tacksam för svar.

mensi
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Tor 19 jan 2012 16:56 Svara med citat
Kass termostat ger ofta dålig värme i kupe, tempen går inte upp som den ska, sjunker gärna vid körning ner till ca 60-70 grader . kass givare bruka ge en tempgivare som missvisar och kan visa 90 men sjukna ner sporadiskt till 50-60 grader för gå ner i botten.

även kass vattenpump kan orsaka dålig värme,cirkulera inte vattnet tillräckligt genom värmeelement.

kass värmeelement eller stopp i system kan med orsaka dålig värme

.....privat liv.....
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tor 19 jan 2012 16:58 Svara med citat
Kollar teromstaten gör man enklast genmom att stoppa den i en kastrull och värma upp den på spisen, då ser man om den öppnar som den ska.
Annars kan man känna på undre och övre kylarslang när motorn börjar få temp, den övre slangen ska bli varm ganska fort men den undre slangen ska vara kall mkt längre för att sedan bli varm och go, funkar det så vet man termostaen öppnar.

Vad menar du med kylvätskegivare?
Temp mätaren i bilen eller?

Kan finnas flera tänkbara orsaker, dålig termostat, fel på reglaget inne i bilen, gissar att det även sitter överhettningsventiler på din bil, brukar sitta bdär kylarslangarna går in i bilen, inte säker på hur det ut på din bil, kan ju även vara värmepaket som trilskas. Dålig vattenpump kan ochså ge dålig värme.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tor 19 jan 2012 17:01 Svara med citat
Sedär ja, tobbe80, vi svarade nästan samtidigt Laughing Wink

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
mensi
Golf 3 Golf gti 8v Ort: Hofors
Tor 19 jan 2012 17:40 Svara med citat
Tack för era svar. anledningen till att jag la upp tråden är för attt motortempen gick upp till 120 grader och när jag öppnade huven såg jag att det läckte från ett kylvätskerör. fick ingen värme i bilen heller. får hem nya röret imorn och ska sätta dit den sedan lufta systemet genom att ha på full värme och öppna locket till kylvätskebehållarn. innan jag startar ska jag fylla på med kylarvätska till max nivå. hoppas tempen går upp och stannar på 90 grader och att jag har värme. går den över 90 så kan det vara termostaten som är kass.?

mensi
Tommty
Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal
Tor 19 jan 2012 17:52 Svara med citat
Har också undrar om detta på min golf, Den går varmt och det kommer in värme i kupén men vid körningar så går den sällan upp till 90 grader forutom när jag sätter fläkten på 0, då kommer den efter ett bra tag.

Men den går snabbt upp till 90 grader på tomgång.

Något att bry sig om?

(Dock en 3'a)
VW BORA
Golf 5 1.6 Ort: Västerås
Fre 20 jan 2012 22:32 Svara med citat
Tommty skrev:
Har också undrar om detta på min golf, Den går varmt och det kommer in värme i kupén men vid körningar så går den sällan upp till 90 grader forutom när jag sätter fläkten på 0, då kommer den efter ett bra tag.

Men den går snabbt upp till 90 grader på tomgång.

Något att bry sig om?

(Dock en 3'a)

samma sak på min Bora också , undrar också om det är något fel
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 20 jan 2012 22:48 Svara med citat
Temp ska normala fall ligga på 90 grader, sjunker den vid körning ofta fel på termostat, ligger öppen och hinner ej värma upp cirkulerande vatten genom värmeelementet och då får du heller ingen värme, termostat kan du kolla om du låter bilen gå på tomgång, bli varm och låt stå tills kylfläkt startat, undre kylar slang ska bli varm om termostaten öppnar och även båda ingående slangar till värmepaket ska va HETA ! kass vattenpump oftast ger den en överhettad motor, snabbt stigande temp och även kokar över i expansionskärlet, men en pump kan även ge tillräcklig cirkulation för kyla motor men va otillräcklig för att pumpa runt genom värmepaket och ger dålig värme, ger då oftast värme vid högre belastning, orsak är att pumphjulet är i plast och börjar snurra på metall axeln vid belastning eller när bilen blir varm.. läckage på kylsystem påverka klart värmen med då du kan få luftfickor, svårt vissa gånger få ur luften, se till ha bilen lite i lutning vid manuell luftning så ska det gå lättare.

stänger man av kupefläkten vid tex termostatfel så minskar man genomströmningen på värmen och kylsystemet klara för stunden att köra genom varmvatten men blåser ofta kallt när man vrider på igen och cirkulationen genom värmepaketet ökar så den inte klarar hålla värmen kvar

.....privat liv.....