Forum - Golf 5 (04-08) - Golf 2.0 tdi...diverse fel...nån som vet??

luukas_74
Golf 1 1.8 gti special Ort: Gnosjö
Tis 20 dec 2011 14:26 Svara med citat
Har en arbetskollega som köpt sig en vw golf 5:a 2.0 tdi 2005 årsmodell.
bilen är import.

han har följande fel:

1.den varnar för låg vatten nivå i kylare,fyller han bara lite grann så är den ok,men varnar igen dagen efter?..finns där någon givare som styr detta?...men dock så måste det försvinna vatten eftersom han inte överfyllt den??

2.härom dagen så slutade bilen att gå över 150km/h....när man kommer upp dit så händer det ingenting??
det tar helt enkelt stopp,går inte att gasa,tappar farten helt enkelt...så var det inte när han köpte den..dom har kopplat den till "data" & den säger typ följande:
för högt tryck i cyl 6...nån som vet mer om detta?

jag har aldrig kört diesel & vet absolut inget om denna modell (eller dieslar alls)l så tacksam för tips & info

mvh
jonash
Golf 5 2,0 TDI Ort: Stockholm
Mån 23 jan 2012 15:40 Svara med citat
1. Finns en givare i nivå burken, läcker troligen nånstans, kylar tätning funkar, läs noga bruksanvisningen.
2. Den går ner i ett reserv/nöd läge starta om så funkar den, 2,0 TDI är ju 4-cylindrig!
Prova att ta bort minus-kabeln på batteriet ett tag.
luukas_74
Golf 1 1.8 gti special Ort: Gnosjö
Mån 23 jan 2012 16:11 Svara med citat
Ok..ja,jag vet att det är en 4-cyl motor,men tror inte att det är motor cyl det menas i datan,utan nån annan cyl....svårt att beskriva så här,men om du öppnar motorhuven,står framför motorn/bilen,så på höger sidan i bakkant sitter nån "dosa" med massa slangar,tror det var 6st...så troligen menas nåt av dom (vet ej om det är luft eller diesel i dom?)...för om han startar om bilen så går den hur bra som helst & sedan samma fel igen

men ska tipsa han om att ta bort minus kabeln---nolla bilen alltså?

mvh
Supergul
Golf 5 GT 2.0 TDI -04 Ort: Finland
Fre 27 jan 2012 13:57 Svara med citat
Jag har haft motsvarande fel på min 5:a 2.0TDI -04.
1. Min bil "drog" kylarvätska, jag hamnade att fylla på ungefär var 100 mil, det är lätt att se på "burken" där man fyller på vätskan på vilken nivå det är.
2. Det låter som att det är nåt med turbon, trycket blir kanske för högt och bilen går i "felsäkert" läge tills man startat om.