Forum - Golf 5 (04-08) - Blåser det kalluft på fötterna?

RC166
Golf 5 1,6 FSI Ort: Värnamo
Sön 12 feb 2012 22:53 Svara med citat
Hej
Jag är ny på forumet och har en Golf5 1,6FSI 2004.

Kollade hyfsat så att det inte finns likadant ämne/lösning så att jag inte upprepar andras.

I alla fall så började det plötsligt att blåsa mycket kall luft (typ friskluft) på fötterna på passagerarsidan. Ovanför instrumentbrädan fanns dock viss förekomst av varmluft och temperaturmätaren var mitt på skalan som sig bör. Mycket olämpligt då det var ca 15-20 minusgrader vid tillfället. Dagen därpå ringde jag närmaste VW-verkstad där de bara sa att jag skulle komma in med den för en kontroll. $$$ tänkte jag och frågade vad det kunde vara så kan jag väl kolla själv. OK, han sade att det kunde vara värme-reglermotorn t.ex. Var sitter den? Vet ej, men du kan kolla på passagerarsidan först, lättast att komma åt. Sagt och gjort, jag tog bort det enkla skumskyddet under handskfacket, men hittade ingen reglagemotor. Däremot visade sig felet självt i all sin tydlighet! Friskluftsfiltrets lock var ej ordentligt fastsatt så det hängde ner ett bra stycke. Berodde troligen på slarvigt filterbyte sist. Inte undra på att man frös om fötterna. Reparationskostnad 0kr. Very Happy

Lossade först detta enkla skydd under hanskfacket.
Bild

Friskluftsfiltrets lock hade lossnat och fallit ner en bit.
Bild
Hoppas tråden kan hjälpa någon mer som fryser om fötterna!