Forum - Golf 3 (92-99) - Köpa golf kombi

skurrrtan
Golf 6 Ort: Uppsala
Ons 01 feb 2012 20:04 Svara med citat
Hallå . har tänkt köpa en golf 3:a kombi att ha som extrabil / laståsna . åker golf 6:a annars . min fråga är : finns det några kända problem med golf 3:a kombi ? är alla 5- växlade ? finns det olika motorer ? , vilken är bäst ? vart rostar dom ? när ska kamremmen bytas ? billiga reservdelar ?
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Ons 01 feb 2012 21:08 Svara med citat
Mors!
Nope, inga direkt kända fel eller problem, har haft min ca 3 år och är jättenöjd, inga driftproblem, förutom det som jag ställt till med själv!
Japp, alla är 5 petade.
Abs, Adz, 2 liters motorn och nån till, nån annan får fylla i resten, Tror inte det är nån större kvalitets skillnad så länge man sköter om dom!
Min är väldigt rostfri, ända stället där det bubblar upp är skärmkanterna bak.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 01 feb 2012 23:07 Svara med citat
Ska du ha kombin se till de e minst 1.8 90 hk i den allt under de blir dom slöa har 75 hk snurra i min o den e bra mycke slöare än 90 hk ja hade i venton

rost ja generellt på treorna e de skärmkanter runt om o bakre nederkant av framskärmarna samt trösklar o nederkant av dörrar som e rostbenägna

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Tommty
Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal
Tor 02 feb 2012 10:22 Svara med citat
Rostar överallt som sagt innan, trösklar,nedelsidorna av dörrarna,skärmkanter.

75hk är slö som attan (äger en själv).

2.0 skall vara mycket svårare att mecka med från vad jag har hört.

kammrem har jag för mig att det var 16000mil/8 år men skall inte vara något problem med 8v då du ej får krökta ventiler vid kammremsbrott.

kolla även växelådan om den är trög, verkar vara vanligt på golf med, kan vara allt möjligt. Bussningar,torra "leder" m.m.
RymdSegel
Vento Ort: Strängnäs
Tor 02 feb 2012 21:50 Svara med citat
Morfar har en 90hk 1.8.
Rost? Ja
Var? Överallt Very Happy
Grejen med rosten är väl att han aldrig orkat vaxa bilen eller något liknande, bara vanlig tvätt.och när vi hade den så gjordes det aldrig vaxning heller...

Dock pålitlig, rullat 30k mil nu, börjar kännas lite skum då och då men jag tror att det är tändstiften