Forum - Golf 3 (92-99) - Remskiva AAM

xeir
Golf 3 Ort: Gislaved
Tis 24 jan 2012 22:08 Svara med citat
Hej!

Har stött på ett bekymmer..

Remskivan på vevaxel vägrar släppa. Muttermaskin får den jäveln inte att släppa..
Och vad jag kan förstå så behöver jag släppa skiten för att kunna byta kamremmen.

Den liknar den här:
http://www.bildelsbasen.se/?link=item&post_id=22707095

Ger snart upp och låter remjäveln sitta.. men mutiribbremmen måste bytas i vilket fall,.. den håller på att ramla isär.. och för att jag ska kunna byta den måste v-remmen till vattenpumpen och servon av.. men servon vägrar släppa den med. spännaren är släppt men den sitter likt fan fast. jag säger som rocky i Jönssonligan: Skitbil!

Några bra tips?
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tis 24 jan 2012 23:40 Svara med citat
He he....... Laughing

Jo ibland kan det sitta ordentligt men går det inte med våld så får man prova mer våld.
Håll emot med typ en polygrip eller rörtång påp remskivan, ta en förlängare och dra loss skiten, inte säkert att mutter knackaren är stark nog?
Vad gäller pumpen så är det rostlösning och våld som gäller, kan ju hjälpa att värma om du har tillgång till det?

Helt sant, måste bort för att byta remmen!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 25 jan 2012 0:14 Svara med citat
Stopp nu allå här e de centrumbulten du jävlas med? så den behöver inte loss e bara ta loss dom fyra mindre skruvarna o dra av remskivan mothåll kan du ta en gammal rem o lägga i skivan en en polygrip som du nyper åt remen med som låsning

ang servon så har du två fästbultar som håller servon du lossar lite på sen bör du kunna du dra ihop me spännaren så den slackar utan o lossa fästbultarna brukar de va lögn i h-vete o få den o rubba Wink

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Ons 25 jan 2012 0:20 Svara med citat
Bra där Thumbs up

Inte lossa centrumbulten Speak to the hand

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
xeir
Sön 29 jan 2012 9:14 Svara med citat
darkien skrev:
Stopp nu allå här e de centrumbulten du jävlas med? så den behöver inte loss e bara ta loss dom fyra mindre skruvarna o dra av remskivan mothåll kan du ta en gammal rem o lägga i skivan en en polygrip som du nyper åt remen med som låsning

ang servon så har du två fästbultar som håller servon du lossar lite på sen bör du kunna du dra ihop me spännaren så den slackar utan o lossa fästbultarna brukar de va lögn i h-vete o få den o rubba Wink

Mycket riktigt var det centrumbulten jag jävlades med. Jag var och petade på remskivan efter att jag lossat de fyra små bultarna, men upplevde att den inte släppte..samt att det verkligen såg ut som om centrumbulten skulle bort Smile

Tack för infon.. Hade nog hållt på än i dag annsrs Smile
Tommty
Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal
Sön 29 jan 2012 14:10 Svara med citat
Mhm, lossa servopumpsfästet så skall du kunna trycka in den tillräckligt för att lossa remmen från jag har förståt.

De 4 insexbultarna eller vad det nu e som håller i själva e ingen ide att försöka få loss, dem blir runda snabbare än vaskivand man kan säga helve---
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 29 jan 2012 15:07 Svara med citat
Riktig insexnyckel (dvs inge biltematjafs) o se till att de inte e skit i skallen sen bara va noga med att få in nycken ordentligt så e de inga som helst bekymmer o lossa dessa men slarvar man med nått av dessa ja då får man trubbel

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
cire17
Passat 5 1,8T-99 Ort: Nyköping
Sön 29 jan 2012 15:46 Svara med citat
Borra ur, sen ta rörtång!!

Eat, Sleep and drive!
xeir
Ons 01 feb 2012 23:05 Svara med citat
Äsch. De fyra insex-bultarna var väl inga problem. Biltema-satsen jag hade fungerade klockrent! Däremot hade jag vissa bekymmer med centrumbulten, som inte skulle lossas. Allt är ihopskruvat och fungerar klockrent nu Smile