Forum - Golf 3 (92-99) - Stötdämpar/sänkningsats Dalhem

Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Lör 21 jan 2012 12:02 Svara med citat
Har säkerligen nämnt de tidigare, men de börjar bli dax för nya stötdämpare (original sen -93). Varit lite sugen på sänkning (dock inget drastiskt, eftersom ja trivs relativt bra med originalhöjden).

Kolla på Dalhems å detta gör en inte klokare: http://www.dalhems.se/ProductList.aspx?keyword0=ca4f1239-903c-4062-bcd f-9ca7010aaacf&keyword1=e95320af-eb54-4e5d-8356-9ca7010aaacf&group=700 2d2cf-c667-48f9-bdfd-406c73463e1d&count=100

De listar 30 olika grejer som ändå är samma? (visst finns Biltema, men min gamle droska förtjänar lite bättre Razz (Ett rostfritt exemplar med 10500 mil på mätaren).

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Lör 21 jan 2012 13:14 Svara med citat
Ja, det va en halvskum lista, nästan samma alltihop.

Biltmas funkar faktiskt rätt bra, monterade det på en Volvo 760 för ett antal år sen och det blev bättre än jag trodde, var i och för sig några år sen så det kanske hänt saker sen dess?

Sänkning kostar ju lite mer men nån på forumet sålde ju förut, har han slutat med det?

Annars finns ju en uppsjö med olika varianter och man får ju lite vad man betalar för.
Har du kollat tex skruvat.se, dom brukar ju ha vettiga priser.

Annars är ju ebay en variant.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Petta
Lör 21 jan 2012 14:21 Svara med citat
krillebus skrev:
Ja, det va en halvskum lista, nästan samma alltihop.

Biltmas funkar faktiskt rätt bra, monterade det på en Volvo 760 för ett antal år sen och det blev bättre än jag trodde, var i och för sig några år sen så det kanske hänt saker sen dess?

Sänkning kostar ju lite mer men nån på forumet sålde ju förut, har han slutat med det?

Annars finns ju en uppsjö med olika varianter och man får ju lite vad man betalar för.
Har du kollat tex skruvat.se, dom brukar ju ha vettiga priser.

Annars är ju ebay en variant.

Mja, Biltema. Visst kan man göra fynd men samtidigt känner jag personliogen att jag gjort så många bottennapp där:

* Behövde ny brytarspets till en Volvo 140. Stanna till på Biltema å köpte en, å bytte "on the fly". Den funka i 5 minuter sen smälte ena klacken ihop med den andra. Den jag sedan köpte hos Volvo höll i 3 år.

* Köpte en hylsnyckel sats med 10 års garanti. En av hylsorna sprack mitt i tu. Då gällde inte garantin eftersom de var mitt fel

Grejen är den att jag tänkt lämna in för byte. Då känns de lite"sådär" å köpa från bilteam å betala för byte om de senare visar sej hålla lika kass kvalité som de delar ja beskrivit.

Skulle jag dock köpa från Biltema hamnar 4 stötdämpare + fjädrar = 4730 spänn

På dalhems kunde man ju köpa stötdämpare+fjäder för 2700 spänn

Vet att de säljs coils, men mja skulle kännas onödigt då ja inte tänkt sänka den så mycke för att de skulle kännas motiverat med coils.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
P.Hagel
Golf 1 GTI-83 Ort: Växjö
Lör 21 jan 2012 16:54 Svara med citat
Köp av freddan84 här på forumet,kan knappast bli bättre än så.Talar av egen erfarenhet.

ÅkerVolvo XC60 -15,Volvo C70 Cab-04,Golf 1,6 Var.-00,Golf 1.8 GT-95,Golf GTi-83,Octavia RS-02
Petta
Lör 21 jan 2012 17:55 Svara med citat
P.Hagel skrev:
Köp av freddan84 här på forumet,kan knappast bli bättre än så.Talar av egen erfarenhet.

Jasså, säljer han? Thumbs up

P.Hagel
Golf 1 GTI-83 Ort: Växjö
Lör 21 jan 2012 17:56 Svara med citat
Oja,sitter på min bil bl.a

ÅkerVolvo XC60 -15,Volvo C70 Cab-04,Golf 1,6 Var.-00,Golf 1.8 GT-95,Golf GTi-83,Octavia RS-02
Petta
Lör 21 jan 2012 18:27 Svara med citat
P.Hagel skrev:
Oja,sitter på min bil bl.a

Åh Regular Smiley Är de vanliga sänkningsatsen eller coils?

Petta
Sön 22 jan 2012 10:21 Svara med citat
Freddan84 säljer inga satser, han hade endast en hemma Sad Så de får väl bli den från Dalhems, dock kvarstår den ursprungliga frågan: Vad är de som skiljer de 30 likadana åt?

krillebus
Sön 22 jan 2012 11:01 Svara med citat
4730kr för fjädrar och dämpare från Biltema var ju inte direkt billigt Shocked
Visst finns det mkt skräp där, man får kolla vad man köper.

Vad gäller Dahlhems så är det svårt att se men är väl bara att ringa och fråga Wink

efter midnatt"
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 22 jan 2012 11:06 Svara med citat
Gullideckel här på forumet har sålt tidigare kolla med han

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Petta
Sön 22 jan 2012 11:12 Svara med citat
krillebus skrev:
4730kr för fjädrar och dämpare från Biltema var ju inte direkt billigt Shocked
Visst finns det mkt skräp där, man får kolla vad man köper.

Vad gäller Dahlhems så är det svårt att se men är väl bara att ringa och fråga Wink

Jo de blev ganska dyrt på biltema. Dock litye billigare än först befarat Razz Räkna (samt kolla fel) första gången Wink

Stötdämpare bak: 449+449
Stötdämpare fram: 599+599

Fjädrar bak: 359+359
Fjädrar fram: 359+359

3532 spänn. Alltså fortfarande ~800 spänn mer än på Dalhems Wink

darkien skrev:
Gullideckel här på forumet har sålt tidigare kolla med han

Jo fast säljer inte han bara Coils? Vill inte ha nåt "ungdoms åk" Razz Vid 35 års ålder duger lite. De är ju tänkt att bilen ska se original ut, vill bara ha en liten sänkning "trivsel sänkning" (eller "gubbsänkning") Whistle

darkien
Sön 22 jan 2012 11:24 Svara med citat
Njaee ja tror han haft både och

Petta
Sön 22 jan 2012 11:30 Svara med citat
darkien skrev:
Njaee ja tror han haft både och

Ah oki, får höra med han Regular Smiley

krillebus
Sön 22 jan 2012 13:19 Svara med citat
Ett annat alternativ...

http://www.chassit.se/

Kostar ju lite mer än dahlhems men har å andra sidan fått bra kritik här på forumet.

efter midnatt"
Petta
Sön 22 jan 2012 13:57 Svara med citat
krillebus skrev:
Ett annat alternativ...

http://www.chassit.se/

Kostar ju lite mer än dahlhems men har å andra sidan fått bra kritik här på forumet.

Ah där ser man Regular Smiley Jo kosta ju en slant mer tyvärr. Dock värt att ha i åtanke.

Här är åket de ska sitta på. (som synes väldigt original).

Bild

krillebus
Sön 22 jan 2012 15:04 Svara med citat
Ser jätte fin ut Very Happy
Och värd att lägga ner pengar på, jag skulle inte snåla och ta risken och bll missnöjd!

Är ochså 35+ och åker hellre bekvämt än sänkt och stötigt, är väl gubb varning d'oh!

efter midnatt"
Petta
Sön 22 jan 2012 17:18 Svara med citat
krillebus skrev:
Ser jätte fin ut Very Happy
Och värd att lägga ner pengar på, jag skulle inte snåla och ta risken och bll missnöjd!

Är ochså 35+ och åker hellre bekvämt än sänkt och stötigt, är väl gubb varning d'oh!

Haha ah Very Happy Som problemet inför nya sommardäcken (köpte BBS RZ) profil 50 eller 55? Razz Testar dock de som sitter på först (195/50), annars blir de 185/55 Think

darkien
Sön 22 jan 2012 19:51 Svara med citat
195/50 e inga probs o köra på tycker inte dom e nå stötigare än 65 profil men under 50 profil börjar de bli stötigt

Petta
Sön 22 jan 2012 19:57 Svara med citat
darkien skrev:
195/50 e inga probs o köra på tycker inte dom e nå stötigare än 65 profil men under 50 profil börjar de bli stötigt

De låter gott Regular Smiley Har 175/70 i dagsläget

Gullideckel
Donator 50 Golf 5 GTI -06 Ort: Stockholm
Mån 23 jan 2012 9:56 Svara med citat
Säljer även dessa satser. Samma märke som Coilsen/TA Technix.

Provade på 80/60 mm satsen på min gamla skruttiga VW Derby och de fungerade fint. Mjukare än coilsen.
Petta
Mån 23 jan 2012 10:27 Svara med citat
Gullideckel skrev:
Säljer även dessa satser. Samma märke som Coilsen/TA Technix.

Provade på 80/60 mm satsen på min gamla skruttiga VW Derby och de fungerade fint. Mjukare än coilsen.

Thumbs up Ditt pm är besvarat

krillebus
Mån 23 jan 2012 10:28 Svara med citat
Då måste jag låna tråden lite....
Kan du plocka fram sänksats till min variant??
Eller föressten jag skickar ett PM!

efter midnatt"