Forum - Golf 3 (92-99) - Kontrollampa laddning lyser

sorsj
Golf 3 1.8 gl Ort: Linköping
Tis 24 jan 2012 19:28 Svara med citat
Har just bytt laddregulator. När jag nu startar bilen så har jag bra laddning (14.1 V över batteriet enligt multimeter) men laddlampan lyser ändå. Har kollat samtliga jordpunkter i laddsystemet, och det är nollresistans överallt där det ska vara det. Vad finns det mer som kan ge lysande laddlampa?
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tis 24 jan 2012 21:55 Svara med citat
Lite skumt, den borde slockna om du får full laddning från generatorn, nya ladd regulatorer brukar ju även ladda på lite mer än dom gamla vilket är bra för batteriet.

Men har du ca 12 volt med avslagen motor och 14-14.5 vid tomgång så ska det ju ladda.

Har du fått rätt regulator? Kollat alla säkringar? Defekt batteri?

Här är ju hur det ska fungera om det kan vara till nån hjälp..........

Laddningslampan skall alltid lysa när du slår på tändningen och lampan kommer att lysa när/om laddningen upphör. Laddningslampan lyser när tändningen slås på, då den får spänning +15 på ena sida av lampan och minus +61 (D+) på andra sidan av lampan. När generatorn börjar ladda får laddningaslampan +15 på ena sidan och +61 (D+) på andra sidan och därmed släcks laddningslampan.
Om laddningslampan är defekt kommer generatorn aldrig att börja sin laddning, då det inte blir något "startsignal" (magnetisering) till att börja laddningen.
Om laddningslampan ej lyser vid påslagen tändning, skall du först undersöka om lampan är defekt.
Detta kan du lätt göra vid stillastående motor genom att dra av ledningen från klämma 61 (D+) på generatorn och lägga den mot chassit och därpå slå på tändningen. Nu skall lampan lysa.
Du får i detta läge aldrig starta motorn. Om inte lampan lyser, kan du byta hur manga kol och regulatorer du vill, - generatorn kommer aldrig att börja sitt arbete (laddning), då det inte blir någon magnetisering.
Det är inte säkert att generatorn eller dennas kol är defekt.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
sorsj
Golf 3 1.8 gl Ort: Linköping
Ons 25 jan 2012 8:15 Svara med citat
Men nu är det så att jag faktiskt har full laddning (14.1 V) fast lampan lyser - det är det som är så mystiskt. Lampan lyser hela tiden, även när bara tändningen är på och innan motorn startas. Dock är det också så att den normala igångsättningen av magnetiseringen via lampströmmen inte heller är aktiverad - jag får inte igång laddningen förrän motorn varit uppvarvad, dvs. samma symptom som annars hör till slocknad laddlampa.

En annan sak som förbryllar är att så långt jag ser så finns bara två elanslutningar till generatorn, den stora för slälva laddströmmen samt en liten kabel som ansluter via ett kontaktstycke med två positioner, där den ena dock är tom.
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Ons 25 jan 2012 16:55 Svara med citat
Att motorn behöver varvas upp en aning för att laddningen ska sätta igång brukar bero på laddningsregulatorn, framför allt dom billiga regulatorerna brukar vara så och är helt normalt.

Kontakterna ser det ut på min generator ochså.

Hmmm... lite klurigt men det låter ändå som det är nått knas på generatorn eller ladd regulatorn?

Du kan ju alltid ta generatorn till nån firma som pysslar med generatorer, dom brukar test köra i testbänk och mäta upp allt och 99 av 100 så gör dom det gratis!!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"