Pga havererad dämpare ska jag byta ut mitt coiloverkit mot originaldämpare och sänkfjädrar. Tänkte köpa H&R men det finns två olika satser beroende på framaxelvikt (-910kg och 911kg-).
Färgkoden på originalfjädrarna är två rosa prickar (olika rosa ton). Någon som vet vad det innebär?
Bilen är en -06:a Variant 2.0
VW Golf Variant 2.0 Bi-Fuel -06
SAAB 9-3 Aero Cab -05
SAAB 9-3 SS -03
Bruka sällan spela roll, bruka va hårdare fjädrar för bilar med större motorer som V5an tex. vad räkna du sänka, vilken H&R sats ? 20-30mm bruka inte vara några problem men ska du sänka mer så rekomenderas avstämda dämpare med kortare slag, detta för att en orginal dämpare riskiera bottna om du sänker mer, mer på frestning på dämparna. finns prisvärda chassie kitt på ebay annars som funka riktigt bra, tex Ta technix
Kört 35 mm kitt med orginal, absolut ingen fara men du kommer billigare undan med komplett chassie kitt från ebay. Avstämda dämpare och fjädrar , finns rad olika sänknings grader. Jag rek iallafall det, duger och bana mm lär du inte åka va
Ska finnas "lapp" i motorrummet som det står viktfördelning fram&bak, på förarsidan... T.ex. i min GTI står det såhär typ: 1 - 985kg vilket är framaxelvikt och sen 2 - 920kg på bak... För mig att jag fann denna info när man googla om dessa saker förut!
Detta kitt har jag tänkt mig sen i framtiden!
http://www.bilmodecenter.se/hr-cup-kit-vw-golf-4-p-306-c-1358.aspx
och då är det denna de blir för min del
"1.017.2 Golf 2-4 dörrars från 981kg framaxelvikt" Det är då ett 55/40mm H&R cupkit