Snöret
Golf 3 92 Ort: Stockholm |
| Fre 20 jan 2012 18:19 |
|
Tjena har ett litet problem med brudens golf 92a.
Motorn verkar inte bli riktigt varm, utan håller sig alltid under den halva delen på tempmätarn, motron kommer alltså aldrig upp i arbetstemp riktigt.
MIn tanke är om det skulle vara någon tempgivarn som är dålig?
eller vad tror ni att det kan vara för fel?
Mvh
|
|
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge |
| Fre 20 jan 2012 18:23 |
|
Dålig termostat, känn på den undre kylarslangen, när motorn är varm, är den kall eller bara fis ljumen så sitter felet där. "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
MiWi
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 20 jan 2012 19:12 |
|
Finns två fel:
Dels termostat som är kass, dels tempgivare som är lattjolajban.
Om du står still med bilen, brukar tempen gå upp till normal för att sedan droppa ner när du åker med bilen?
|
|
Tommty
Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal |
| Fre 20 jan 2012 19:24 |
|
MiWi: så är det på min golf, den går upp till 90c på tomgång men när jag kör går den ner.
Är det som det ska?
(sorry för hijack)
|
|
anton_mjor
Bora 1.6 -99 Ort: Katrineholm |
| Fre 20 jan 2012 20:44 |
|
| Om tempen stiger när du står på tomgång och sen sjunker när du kör är det termostaten som är trasig.
|
|
Tommty
| Fre 20 jan 2012 20:59 |
|
Ok.
Finns det någpn bra guide till att byta termostaten?
|
|
krillebus
| Fre 20 jan 2012 21:32 |
|
Inte så svårt men sitter halv bökigt till, kolla under motorn på vänster sida, där sitter termostaten
"bakom" servopumpsfästet, med andra ord: bort med servopump samt fäste så kommer du åt! "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Tommty
| Fre 20 jan 2012 21:40 |
|
| Låter jobbigt för en som är i konstant behov av bilen :p
|
|
krillebus
|
Tommty
| Fre 20 jan 2012 22:39 |
|
Haha, Gjort på 30min av en erfaren kanske?
men finns den någon bra guide med bilder som gjort detta tidigare så kanske jag ska ge mig på det :p
|
|
Tommty
| Fre 20 jan 2012 22:42 |
|
| Dubbelpost
|
|
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö |
|
Tommty
| Tis 24 jan 2012 19:37 |
|
Då skall detta snart tas itu med. Spännande.
Fråga 1: till er är du om termostatslagne är självavluftande? eller finns det en luftningsskruv för detta.
Fråga 2: Måste du tämma systemet på kylarvätska för att byta detta?
Fråga 2b: om ja på ovanstående, hur mkt Glykol kommer jag behöva.
annan rolig tanke, Om det finns för mycket glykol i kylarvattnet. Hindrar inte det då att motorn kommer upp i temperatur? T.ex om någon har hällt i 90% glykol och 10% vatten vad kan konsekevenserna bli?
|
|
krillebus
| Tis 24 jan 2012 21:42 |
|
1, nej och nej.
Man får fylla på efterhand när motorn går, klämma lite på kylarslangarna brukar ochså hjälpa.
2, Ja, men inte hela! Bara det som kommer ut av sig själv när du lossar termostaten.
3. ca 2 liter skulle jag tro och sen 2 liter vatten, 50-50 blandning
Nej, spelar ingen roll, det enda som händer är att det fryser lättare vid låga temperaturer, 50-50 är ju det ultimata, även året runt! Skyddar ju även mot korision. "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Tommty
| Tis 24 jan 2012 22:17 |
|
Men hur kommer luftten ur systemet då?
|
|
krillebus
| Tis 24 jan 2012 22:24 |
|
Låt locket till expansionskärlek vara bortskruvat när du kör motorn på tomgång så bubblar luften ur dn vägen.
Kan va lite bökigt i bland att få ur luften så håll koll på så att det inte börjar koka, kan även vara en fördel har märkt att ställa bilen där det lutar lite så går det lättare. "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Tommty
|
Wildstyle
Golf 2 vr6 Ort: Västerås |
| Sön 29 jan 2012 15:57 |
|
| Vill inte låta som en tråkig kärring men varför i helvete köper du en begagnad termostat ??????????
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Sön 29 jan 2012 16:05 |
|
Min går nästan alltid över till närmare 100. Dock verkar dfen tycka om att vara där, för efter ett tag går den ner mot 90 för att lite senare vandra mot trygga 100 igen.
Så de är väl prolly termostaten då. Trist att problem inte kan komma i klump. Bytte doppvärmaren + kylarvatten för inte allt för länge sedan (på verkstan ) I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Tommty
| Mån 30 jan 2012 10:37 |
|
Mhm.. har ej haft lust att byta termostaten i detta vinterväder då jag inte har garage eller liknande.
Blir att fixa det då det blir lite varmare, iaf när snön e borta.
|
|
krillebus
|
Tommty
|
Snöret
Golf 3 92 Ort: Stockholm |
| Tis 31 jan 2012 20:03 |
|
Tror det e termostaten på bilfan som är trasig, Så ska ta å fixa en ny snart så ska vi se om det kan bli bättre!
har även ett till problem, då det är kallt ute så börjar bilen tjuta/yla nånstans ifrån vid ca 50-xxx km/h har värkligen ingen aning om vad det kommer ifrån.
Trodde förra året att det va från takräcket då det började efter vi monterat det på bilen. Men det låter lite nu och då iår med, och nu finns inget takräcke monterat.
Svårt å säga kanske, men finns det nåt hum om vad det kan vara ?
|
|
Tommty
| Tis 31 jan 2012 21:00 |
|
| Wildstyle skrev: | | Vill inte låta som en tråkig kärring men varför i helvete köper du en begagnad termostat ?????????? |
haha, köpte inte en begangnad. De var snälla nog att jag fick se det med egna ögon och skruva av för att se. Så man förhoppningsvvis slipper göra något misstag på min egna bil.
|
|
krillebus
| Tis 31 jan 2012 21:06 |
|
Bra!
På med fleecebyxorna och byt skrotet då "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
| Tis 31 jan 2012 21:28 |
|
| Snöret skrev: | | har även ett till problem, då det är kallt ute så börjar bilen tjuta/yla nånstans ifrån vid ca 50-xxx km/h har värkligen ingen aning om vad det kommer ifrån. |
Det är inte så enkelt att det är din fläktrem som är dålig/dåligt spänd bara???
|
|
Tommty
| Tis 31 jan 2012 22:51 |
|
| krillebus skrev: | Bra!
På med fleecebyxorna och byt skrotet då  |
måste fixa domkraft och pallbockar först ^^
|
|
krillebus
| Tis 31 jan 2012 23:02 |
|
Okej
Trösta er med den här så länge.....
Mannen var ute och provkörde sin nya sportiga Porsche Boxter.
Han fällde ned cabben och tryckte på gasen. När han passerade 120km så såg han polisens blåljus bakom sig.
Han hade blivit något fartblind och tänkte att polisen kan aldrig köra ikapp honom. Han tryckte gasen i botten, men när han närmade sig 170 började han att tänka, "Vad i helvete håller jag på med?" Och han bestämde sig då för att stanna vid väggrenen.
Polisen kom fram till bilen med bötesmappen i handen.
"Det har varit en låååång dag sa polis mannen, mitt pass är snart slut och det är dessutom fredag den trettonde. Jag har ingen lust att börja trassla med papper. Jag släpper dig om du kan lämna en förklaring för fortkörningen som jag inte har hört tidigare".
Mannen tänkte 2 sekunder och svarade,
"Min fru lämnade mig förra veckan, hon stack iväg med en polis. Jag trodde att han ville lämna tillbaka henne".
Polisen önskade mannen trevlig helg. "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Tommty
| Tis 31 jan 2012 23:10 |
|
Hahaha.
Jag hittar bara bortförklarningar. känner det ^^
Men en fråga då jag kan ställa till er är varför använder alla guider destillerat vatten och inte vanligt vatten?
samt vilken är bäst av de 2 första. eller vad är det för skillnad äns förutom priset?
http://www.skruvat.se/Show.aspx?k=termostat&t=refnr
|
|
krillebus
| Tis 31 jan 2012 23:24 |
|
Därför att destilerat vatten inte innehåller en massa bakterier och joner som vanligt vatten gör.
Kort sagt, med destilerat vatten får man inte en massa avlagringar och rost som vanligt kranvatten ger!
Ingen aning? Har hört av flera att Skruvat säljer dåliga piratdelar? Nån som har erfarenhet? "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|