Forum - Golf 4 (98-04) - Förardörr går inte att öppna

rattata
Golf 4 1.6-02 Ort: Strängnäs
Sön 02 jan 2011 0:21 Svara med citat
Förardörren på min golf 1.6 -02 har bestämt sig för att varken släppa in eller ut någon. Första tanken var att dörren skulle ha frusit fast men då alla övriga dörrar går att öppna så faller den teorin. När man drar i handtaget så låter det ungefär som när man försöker öppna dörren när den är låst. Har den möjligtvis gått i baklås?

Har läst lite andra inlägg om att det kan vara låskistan som gett upp. Har någon varit med om liknande problem och hur har ni lyckats lösa det?
Edge
Golf 4 R32 -03 Kompressor Ort: Tanum
Sön 02 jan 2011 0:26 Svara med citat
Min förardörr "gick i baklås" för några år sedan på GTin jag hade då. Hade bara något halvår/år innan bytt låskistan, och den hade hakat upp sig. Mekanikerna slog med hadflatan mot handtaget vid låset och tillslut gav den med sig, sen smordes den upp ordentligt.

Kanske kan fungera även för dig?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 02 jan 2011 3:14 Svara med citat
Den kan mycke väl ha frusit trots alla andra funkar felfritt de har hänt mej ett antal ggr på olika bilar att just förardörren frusit ...
men som edge sa banka med handflata runt handtaget och testa även låsa upp o igen samtidigt.. oftast brukar man kunna lirka upp den på så sätt.
sen riva dörrsidan o undersöka o smörja innan du testar o stänga den igen... tips stäng den ett antal ggr utan att montera dit dörrsidan så du kan in o pilla i dörren om de är låskistan som spökar

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Sön 02 jan 2011 11:08 Svara med citat
Plus glöm inte att smörja smtliga låskistor med
PTE olja-dom ska alltid vara väll insmörda.

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
rattata
Golf 4 1.6-02 Ort: Strängnäs
Sön 02 jan 2011 18:25 Svara med citat
Tack för tipsen, visste hjälpte det med att slå lite med handflatan mot handtaget. Det känns dock fortfarande som att mekaniken inte är helt hundra.

Har hört att litiumfett ska vara bra för att smörja upp rörliga delar med, någon som har erfarenhet av detta?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Sön 02 jan 2011 19:17 Svara med citat
Litiumfett bör funka o va rätt bra just för att de ska klara minusgrader utan att bli "segt" så de e nog bara testa Wink

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
storberget
Golf 4 1,6 -03 Ort: Sundsvall
Ons 11 jan 2012 12:49 Svara med citat
Jag har samma problem, mitt ytterhandtag fjädrar inte tillbaka när man försöker öppna dörren,
kan det har frysit då? eller är det en vajer som gått av? när man testar att öppna inifrån så klickar det bara.
multi
Donator 100 VW Polo 1.6 -99 Ort: Landskrona
Tis 24 jan 2012 13:41 Svara med citat
Fick frispel på exakt samma sak.
Har fukt i bilen så får skrapa rutorna på insidan av bilen dessutom så man är inte överlycklig.

Bra tips för att åtgärda detta? händer lite av och till på båda dörrarna fram?

"Alkohol löser inga problem. Men det gör inte mjölk heller."