Forum - Golf 4 (98-04) - Krånglande centrallås golf kombi 1,6 -99

roger82
Golf 4 MK4 1.6 kombi Ort: Karlshamn
Lör 28 jan 2012 23:12 Svara med citat
Tjena!

Mina föräldrars golf -99 har lite problem med centrallåset. Låset i förardörren var lite halvskumt redan när de köpte den, låscylindern var lite vriden så man kunde endast låsa men inte låsa upp från förardörren.

Efter ett tag kom fenomenet att bilen började låsa sig själv, jag lyckades då låsa in den enda nyckeln som fanns och fick ta mig in på förarsidan mha en skruvmejsel då låscylindern redan var dålig.

I nuläget så kan den ibland hålla på som ett flipperspel och låsa/låsa upp även när man kör. Vad byter man? hela låset eller finns det någon liten brytare som man kan byta?

Kan man på något vis provisoriskt koppla bort kontakten på förardörren så bilen slutar låsa hela tiden?

Hur kommer man in i dörren? Har för mig att jag tog bort klädseln på insidan en gång men allt verkar inkapslat i plåten, ska man ta ut rutan? En bra förklaring hade uppskattats mycket!

Tacksam och glad för ideer/ Roger

Det du inte gör idag får du inte gjort imorgon heller.
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Sön 29 jan 2012 7:24 Svara med citat
Kass låskista förardörr, rek även byta låscyl. vanligt dessa kärvar och ligger och aktivera låskista när dom trögar och är vriden som du säger

.....privat liv.....
Gangsterkeps
Golf 4 1.6 -98 Ort: Västerås
Sön 29 jan 2012 12:59 Svara med citat
Har haft precis det där felet på min bil med krånglande centrallås. Kände mig helt omotiverad till att försöka laga felet själv och lämnade bilen till VAG Möller Bil i Västerås. Byte av låskista så fungerade centrallåset igen och jag fick en liten faktura på 4800:- Smile
Ja, jag vet, det blev dyrt som fan! Haha! Smile