toomas
Golf 3 1.8i variant -95 Ort: Luleå |
| Tis 24 jan 2012 17:58 |
|
Hej!
Jag vet att det finns måånga trådar om det här problemet men fick ingen perfekt träff. Jag har precis lyckats få igång bilen efter att ha satt tillbaks en lös bränslepump (felsökn.=ca 10 timmar). Batteriet var helt slut efter två dagar i verkstaden med otaliga startförsök. Testade att ladda det fullt men gick inte att dra runt startmotorn. För att kolla om felet berodde på kasst batteri provade jag med ett annat batteri och nu startade den. Efter det åkte jag och köpte ett beggat batteri på skroten, satte i det och fick igång bilen direkt (trots att startmotorn inte lät lika pigg som vid start som jag är van vid eller med startkablar, gick aningen trögt). Jag har enbart flyttat bilen några 100m efter batteribytet så det utesluter väl generatorn eller?
Idag när jag skulle starta är det samma grej igen, startmotorn orkar inte dra runt och efter några försök är batteriet heldött (temp ute ca -16). Batteriet var fulladdat när jag tog det från skroten.
Tänkte höra om jag borde kolla generator, startmotor, om något tjuvdrar mm för att vara säker att felet bara beror på batteriet innan jag lägger ut 1500:- på ett nytt? Rotor, fördelarlock, stift och kablar är helt nya...
|
|
Tommty
Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal |
| Tis 24 jan 2012 19:18 |
|
Ett batteri klarar inte så många varv med startmotorn, Hade ett javulusiskt problem med mitt eftersom jag tog död på det hela tiden med mitt startproblem. ca 5min med konstant nötning av startmotorn och sen dör batteriet.
ladda batteriet fullt, sen kolla det timmviss eller var 3'e timma och se hur mycket som försvinner.
Om volttalet då sjunker är det då något som tjuvdrarström.
Och då börjar det roliga! felsökning
Lampor,ciggutag,dåliga kablar, om du har installerat något nyligen osv osv.
|
|
toomas
| Tis 24 jan 2012 19:27 |
|
Mm, felsökning var det som startade andra världskriget
Ska ladda skiten o kolla fanskapet igen då, tack för svar.
|
|
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge |
| Tor 26 jan 2012 10:17 |
|
Får du igång bilen så mät på batteriet, ska ligga på ca 12 volt när motorn inte går och dryga 14 volt när den går på tomgång, då får du veta om generatorn laddar som den ska.
Inte säker att batteriet du köpte är friskt. "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Tor 26 jan 2012 11:53 |
|
Toomas åk in o handla ett batteri på auto ojanperes dom brukar va snorbilliga betala runt 500:- för ett två år sen för ett där dom va tillome billigare än biltemas o då va e endå hankook batterier dom hade då iaf Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
toomas
| Tor 26 jan 2012 14:29 |
|
Har laddat batteriet fullt och haft den stående en natt med minuspolen avhängd, startade direkt idag så batteriet borde vara rätt ok. Mätte även spänningen vid tomgång, den låg på cirka 14,45 så det borde också vara ok.
Eventuell tjuvström hann vi inte mäta innan multimetern gav upp av nån mystisk anledning, ska kolla det ikväll tänkte jag.
|
|
Tommty
|
toomas
| Tor 26 jan 2012 22:02 |
|
Jag var in och bytte till vinterdäck :-p (jo seriöst)
När jag mätte med multimetern visade den 0A på minuspolen...skumt, testade med en annan multimeter också men den visade inget heller. Med kupébelysningen tänd (öppen dörr) visade multimetern 7A. Har lämnat bilen utan att lyfta av någon kabelsko, får se om den startar imorgon...när den väl är igång går den riktigt bra.
|
|
toomas
| Lör 28 jan 2012 16:45 |
|
| Har testat att sätta i säkringen för klocka, radio, kupébelysning, centrallås mm över natten och den startade idag...tror att det var en rejäl laddning av batteriet som krävdes!
|
|
Tommty
| Lör 28 jan 2012 23:36 |
|
| Bra! hoppas på det!
|
|