Jag är i full gång med att laga rost under till på golfen och det sitter ett litet hål vid ena bakaxelfästet. Det skulle underlätta en hel del om man kunde plocka ner bakaxeln för att komma åt bättre. Men är det mycket jobb med att riva ner den? Jag hade ändå tänkt byta bromsar bak så att arbetet med att lossa bromsslangar och dylikt kan man räkna bort.
Den ser ju inte så svår ut att plocka ner, men det kanske skall riktas in nog och blir ett helvete att få tillbaka riktigt?
Har aldrig skruvat med bakaxel på en mk3:a men kan väl inte vara så besvärligt att plocka ner & montera igen?...inte spec. många bultar/skruvar heller ju...
Tror skruvhålen är ovala och bakaxeln kan flyttas i sidled. Annars är det bara 3 bult på varje sida plus stötdämpare. LAstkännande ventil sitte rockså monterad på axeln.
Men ska du bara laga lite rost kan du ju släppa på fästet på bara den sidan och trycka undan axeln. Låta den flexa med bussningens hjälp.
Hehe, oj, ser att jag nog var lite trött när jag skrev första posten. Men tack för att ni har svarat trots den förvirrade frågeställningen
Det jag oroade mig för var att det skulle vara jäkligt noga med att få tillbaka bakaxelfästena på precis rätt ställe så att inte bilen börjar dra åt något håll.
Kom dock på att farsan jobbar med bakaxlar på en mindre västsvensk lastbilsfabrikant, så jag slog honom en pling igår. Om någon undrar så var svaret att det nog inte skulle vara så pissnödigt och det borde inte vara några problem att få tillbaka den tillräckligt bra om man mätte positionen från några bra referenspunkter.