Forum - Golf 5 (04-08) - Omkodning vid byte av stereo?

Armada
Donator 25 VW Bora 1.6 -02 Ort: Rättvik
Fre 20 jan 2012 22:17 Svara med citat
Syrran har en Jetta '06 och skulle vilja byta från orginalstereon till nån eftermarknadsstereo med USB-ingång. Men behövs nånting kodas om ifall man sätter in en sådan. Jag var in på VAG och frågade om det var mycket arbete att byta stereo och då sa dom att orginalstereon är "integrerad i CAN-BUS" och att ett byte skulle kräva en omkodning av nåt slag. Stämmer det eller är det bara att byta? Dom på VAG verkade lite osäkra på sin sak nämligen.

Tack på förhand
MVH
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Fre 20 jan 2012 22:36 Svara med citat
Bruka sällan vara några probem, natalie.se har tex modell anpassade stereo ! ska inte behöva kodas om hur som

.....privat liv.....
Armada
Fre 20 jan 2012 23:02 Svara med citat
Så om syrran köper en stereo och alla tillbehör som krävs så är det bara att koppla in och spela alltså? Det vore ju förbaskat skönt isf Very Happy
tobbe80
Golf 2 1,8 GL -92 Ort: Lindesberg
Lör 21 jan 2012 7:56 Svara med citat
Jopp, har da aldrig kodat om tillbehörs stereo. Kan hända man får dra extra kabel för tändning tex ibland men Inge mer

.....privat liv.....
Armada
Lör 21 jan 2012 9:33 Svara med citat
Ja jag läste om strömkabeln, men det ska jag kunna lösa ifall det behövs.
Tack så himla mycket för svaren, det har verkligen gjort saken mycket enklare!! Very Happy
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Lör 21 jan 2012 15:24 Svara med citat
Strömmen ligger på hela tiden, vill man ha att den slår på och av med tändningen så får man dra en extra ledning från en ledig hållare på säkringsboxen ( i mitt fall plats 6 minsäkring ) kontakthylsa:
http://www.segor.de/#Q=JuniorPowerTimer-F%202,5 eller satskabel hos vag

kontakten är av quadlocktyp men adapterkit finns, man behöver även spännings-matning sk. fantommmatning till antennen

det kan uppstå en felkod i canbusssytemet, men det saknar praktisk betydelse, man kan kopa bort orginalradion så felkoden ej uppträder
Tömpa
Golf 5 GTi Ort: Utomlands
Sön 29 jan 2012 11:36 Svara med citat
Satt en Pioneer dubbel-DIN i min GTi när den köptes.Funka sådär tyckte jag.Strömmen var slut på ett par dagar oavsett hur långt men åkte med den (så det fick ladda ordentligt).Så den slets ut och jag monterade en RCD510 istellet.Men för den (och kanske för Pioneeren också) så fick jag byta CAM BUS styrningen till sterion för att inte strömmen skulle gå ut.Från en 07 eller 08-.Den är inte så svår att byta heller.Sitter "under ratten".
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona
Sön 29 jan 2012 11:42 Svara med citat
Vissa stereos om dom kopplas fel drar ca 10mA avstägda

det är 2 st kablar i isokontakten som ska kastas om

på många japps-stereos är konstatspänningen endast för att hålla minnet

jag har en Blaupunkt BT410 där är konstantspänningen för att hålla minne men åsså för att driva den

och tändningen är endast för att automatiskt på och avslag med tändningen

när jag slår ifrån tändningen , kan jag åter sätta i gång radion igen som automatiskt stänger av sig efter en timme