Johan_mk1
Golf 3 2,0i Gl 96 Ort: Ludvika |
| Ons 08 feb 2012 16:48 |
|
Tjo!
Är sjukt sugen på att byta min ratt på mk3an till en rally ratt då jag även troligtvis ska få in en annan stol också.
Saken är den att det är en airbag i den tyvärr. Hur blir det med försäkring om jag demonterar den samt säger de någonting vid besiktningen?
Någon som vet om jag behöver ett rattnav också eller om den passar bolt on?
tackar på förhand, MVH
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
| Ons 08 feb 2012 18:45 |
|
| Sportratt dom säger inget vid bes har det i min bägge golf 3´or men du får ej ha rally stolar i vid bes
|
|
Armada
Donator 25
VW Bora 1.6 -02 Ort: Rättvik |
| Ons 08 feb 2012 18:46 |
|
Besiktning blir nog inga problem! Det har inte vart det åt mig iaf. Försäkring kan jag tyvärr inte svara på.
Rattnav behövs om det är en eftermarknadsratt, typ Momo, Sparco, Omp, Luisi m.m.
Lycka till
|
|
Johan_mk1
|
boster
| Ons 08 feb 2012 18:48 |
|
| Luisi finns på mekonomen att köpa även motståndet som du behöver när du tar bort airbagen
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
| Ons 08 feb 2012 20:12 |
|
Är bilen av årsmodell -98 eller nyare är risken stor att den är "helbilsgodkänd" och då får man i teorin inte byta någonting på bilen..
Får du en riktig surgubbe som vaknade på fel sida av sängen och inte fick "komma till" hos frugan på morgonen innan han gick till jobb som besiktningsman på bilprovningen så kan han underkänna bilen både på ratten och på stolen om det inte är VW orginaltillbehör godkända av VW för din bilmodell.
Får man en normal "gubbe" så är det inga som helst problem, varken med ratt eller stol.
Ang. försäkring så kan dom vara lika tvära som "gubben" på bilprovningen.. Kan mycket väl neka dig viss ersättning bara för att du bytt stol eller ratt.. Men det är samma här som bilprovning.. Mycket beror ju helt klart på personen i fråga som handhaver ärendet om något skulle hända och det skiljer säkerligen otroligt mycket från det ena bolaget till det andra.
Korrekt svar får du enklast om du ringer bilprovningen och ditt försäkringsbolag och frågar dom vad som gäller.
|
|
Johan_mk1
|
boster
|
Johan_mk1
|
boster
| Ons 08 feb 2012 20:57 |
|
| Johan_mk1 skrev: | Aha, sjyssta
Vad satt det för stolar i nu? (Pris? vart köpte du dem?)
Samt hur mycket rattnav och ratten?
Måste beröma dig för din vr6a, sjukt fräsh, framför allt skicket i upphängningen bak  |
tack men det är en 16v stolarna köpte jag av tobbe80
rattnav och måtstånd köpte jag på medkonomen ratten köptes på ebay.com/uk
|
|
Johan_mk1
| Ons 08 feb 2012 20:58 |
|
Oj fan, visste jag om. Läste kommentaren på garaget om vr6 precis när jag skrev det. haha.
Men tack för hjälpen alla
|
|