Forum - Golf 3 (92-99) - VW Golf III 1,8 GL -94 med kopplingsproblem

KaptenGolf
Golf 3 1.8 -94 Ort: Värmdö
Mån 30 jan 2012 1:13 Svara med citat
Hej alla glada,

Har lite problem med kopplingen på golfen min.

Symptomen började när jag åkte hem från jobbet kvällen den 24e jan. Då tyckte jag det började kännas lite konstigt att växla (hade kört släp hela den dagen, dock inte så kraftigt lastat med det var halt och det blev en del jobbandes med kopplingen) men tänkte inte mer på det.
Dagen efter känndes det likadant och när jag kom fram till jobbet, efter att jag stannat för att dra accesskortet för att komma in i garaget, kunde jag inte få i en växel utan var tvugen att slå i ettan för att komma iväg.

Det är hur lätt som helst (som vanligt) att växla när motorn är av men så fort bilen går så frikopplar den bara ca 50% när pedalen är i botten. Motorn stannar inte med bromsen nedtryckt, men den kämpar så att säga och rullar iväg rätt friskt när man släpper bromsen...

- Wiren är självjusterande och byttes för ca 3 år sen.
- Kopplingsarmen rör på sig precis som den ska.
- Pedalen är fortfarande fjädrande och det är endast "motståndet" som är borta (luddigt men jag tror ni förstår)

Har haft en mekonomen-mek som kollat och kännt på bilen och han tror det är urtrampningslagret. Men efter att ha läst om folk med liknande problem som tror att det är urtrampningslagret fått höra att det inte är det. Inte typiska symptom.

Min fråga är vad kan det vara i sånt fall?
Är ju inte mek själv, närmast jag kommer är enklare saker som att byta kylare, fixa med el och göra plåt och rostskyddsjobb.

Vad speedy och mekonomen sagt är att det bara är att byta hela kopplingen och speedy ska ha 7400kr för det.
Då är det fan nästan mer värt att köpa en ny, modernare bil (byta upp mig) i stället för att pumpa in mer pengar i den här bilen som jag aldrig får tillbaka.

Men kan jag komma undan billigt gör jag ju hellre det såklart.

Tacksam för svar Regular Smiley
KaptenGolf
Golf 3 1.8 -94 Ort: Värmdö
Fre 03 feb 2012 0:57 Svara med citat
Ingen?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Fre 03 feb 2012 12:23 Svara med citat
Har du abs motorn så har du ju denna http://www.skruvat.se/Kopplingssats-P99668.aspx och sen mutar en polare med en back öl o så byter ni den själva Wink

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink