Ahab
Golf 5 1,9 TDI -04 Ort: Malmö |
| Tis 24 aug 2010 19:31 |
|
Mitt första inlägg här, även min första Golf. Nu till saken att jag har köpt en 105hk diesel årsmodell 2004, det är framförallt 2 saker som jag har hängt upp mig på.
När jag accelererar och trycker ner kopplingen så bilen "frirullar" kommer ett hoande ljud från bakändan av bilen. Likaså om jag tex gasar upp i 2ans växel och snabbt släpper gasen (utan att trampa ner kopplingen). Det låter som om det kommer från höger bak. Vad kan detta vara, det är inget som känns fel i bilen fysiskt, men detta är lite irriterande-
Andra saken som inte är helt hundra är att det luktar bränd diesel i bilen, men jag misstog det först för att vara ngt slags vinylrengöringsmedel. Känns ju som att det kommer från motorrummet (logiskt) men åker med in i bilen med fläkten. Trodde först att det kunde vara läckande olja som runnit ner på grenröret, men det har jag gjort rent och problemet kvarstår. Kan det ha att göra med att den är lite trögstartad när den är varm. För det har jag förhört mig om och det är troligen en justering av dieselpumpen.
Bilen har gått 12600mil och är fullservad på VW förutom kamremsbytet som gjordes nu i sommar på Mekonomen.
Annars en väldigt trevlig bil måste jag säga! Nu blev detta lite långt och angående lukten skall den in på Dinbil den 9nde september för koll av detta, men min erfarenhet av andra märkesrelaterade forum är att det finns grymt mycket och värdefull kunskap (Autopower) som man både kan hjälpa med och bli hjälpt av.
Nu är min erfarenhet av VW ganska liten så nu behöver jag er hjälp!
|
|
polomannen
Moderator Donator 25
Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm |
| Tis 24 aug 2010 20:52 |
|
| Låter som det skulle vara bakhjuls lager.
|
|
Ahab
Golf 5 1,9 TDI -04 Ort: Malmö |
| Tis 24 aug 2010 21:28 |
|
| Nä, inget lager tror jag då ljudet försvinner direkt. Det är som ett hoande från en uggla, jag vet att det är en underlig beskrivning! Max en sekund låter det om man accar lite hårdare och trycker ner kopplingen snabbt, typ när bilen bromsas från kraftig framdrivning.
|
|
gorm
VW Caddy 1,9 tdi Ort: Huddinge |
| Fre 09 sep 2011 12:36 |
|
| Tja! Har precis samma ljud i min 04 Caddy, jäkligt störande. Tror det kommer från turbon, för om man tar bort luftfiltret och lyssnar så verkar det komma därifrån.
|
|
gorm
VW Caddy 1,9 tdi Ort: Huddinge |
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|