Goffe-93
Golf 4 2.0 -00 Ort: Oxelösund |
| Fre 17 feb 2012 18:16 |
|
Tjena! Har nyligen köpt en golf 3 1,8i -96, misstänker att kamremen aldrig blivit byt. bilen har endast gått 9900mil, är det dags för byte eller när bör den bytas? Vad händer med motorn om kamremen går av?
Tack på förhand alla golf raggare!
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Fre 17 feb 2012 18:30 |
|
| Goffe-93 skrev: | Tjena! Har nyligen köpt en golf 3 1,8i -96, misstänker att kamremen aldrig blivit byt. bilen har endast gått 9900mil, är det dags för byte eller när bör den bytas? Vad händer med motorn om kamremen går av?
Tack på förhand alla golf raggare!  |
Den bör nog bytas ja. Köpte oxå en lågmilare, en -93 med original kam 9400 mil). Remmen är gjord av gummiblandning, den blir hård spröd torr osv med åren. I ditt fall 16 år är lite pushing the edge... I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
Goffe-93
| Fre 17 feb 2012 18:48 |
|
| Okej, tack då vet jag! läste nyss att motorn klarar sig om kamremen skulle gå av på golf 3 1,8i, vet du om det stämmer eller blir hela motorn skit?
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Fre 17 feb 2012 19:16 |
|
De sägs att ventilerna ska klara sig på 8 ventilersmotorerna men ja skulle inte utmana ödet utan byta kamrem rätt omgående o glöm inte byta remspännaren samtidigt
skruvat.se ligger väl runt 400:- fär båda
biltema tog 450:- för en sats med rem o spännare om ja inte minns fel så e de goodyear som tillverkat remmen Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
gtdgolf
Golf 3 gtd Ort: Överkalix |
| Fre 17 feb 2012 20:13 |
|
| 92 och 93 med 9000-10000 mil?! Snurrar dom inte om vid 30000? På min 92 står det 15000. Men den har gått 45000.
|
|
Petta
| Fre 17 feb 2012 21:22 |
|
När den slår om till noll (efter 30 000mil) försvinner "Total" från displayen
Ibland har man tur å hittar en långivare. Min har dock fått VAG original delar vid service eftersom den är så pass välbehållen, ville inte chansa - generösare garanti på delarna är bara en bonus I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
fritte81
Golf 1 diesel -82 Ort: Vadstena |
| Fre 17 feb 2012 21:23 |
|
Mätare som snurrat ett varv vid 30000 har jag aldrig hört talas om!?? Hellre en rövare i polen än en polare i röven!
|
|
darkien
|
Goffe-93
| Fre 17 feb 2012 21:57 |
|
Dock så vet jag att min endast gått 9800 mil då det endast är en tidigare ägare, en äldre man som har lämnat in bilen på service varje år från 1996 till 2011 och där står miltalen vid varje gång
|
|
fritte81
Golf 1 diesel -82 Ort: Vadstena |
| Fre 17 feb 2012 22:15 |
|
Där ser man!!
Jag ska filma mätaren på min golf när den slår om vid 999999 mil, dröjer väl några år och motorer, lådor mm mm
|
|
Goffe-93
| Lör 18 feb 2012 14:15 |
|
Någon som vet hur man byter kamrem själv? är det svårt eller ska man lämna in den istället? Vad ligger priset på ungefär hos en verkstad?
|
|
darkien
|
Petta
| Lör 18 feb 2012 15:26 |
|
| Goffe-93 skrev: | Någon som vet hur man byter kamrem själv? är det svårt eller ska man lämna in den istället? Vad ligger priset på ungefär hos en verkstad?  |
Jag bytte: Kamrem, fläktrem, servorem (du bör byta servo/fläktrem i samma veva). Samt bytte bränslefilter och fördelarlock/rotor. Allt detta gjordes på VAG. Kosta 5000:- med jobb och allt. I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge |
| Lör 18 feb 2012 18:23 |
|
| Petta skrev: | | Jag bytte: Kamrem, fläktrem, servorem (du bör byta servo/fläktrem i samma veva). Samt bytte bränslefilter och fördelarlock/rotor. Allt detta gjordes på VAG. Kosta 5000:- med jobb och allt. |
Isch !
Jag böt allt själv, kamrem, spännrulle, generatorrem, servorem, tändstift, fördelarlock, rotor, bränslefilter, luftfilter.
Kostnad 1700kr
Inte så svårt att byta kamrem om man inte har tummen mittt i...... "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Petta
| Lör 18 feb 2012 18:36 |
|
| krillebus skrev: | Isch !
Jag böt allt själv, kamrem, spännrulle, generatorrem, servorem, tändstift, fördelarlock, rotor, bränslefilter, luftfilter.
Kostnad 1700kr
Inte så svårt att byta kamrem om man inte har tummen mittt i...... |
Mja de har man väl inte Meckat med Volvo 140 bilar i 10 års tid (sen volta ja 2½ varv i 100km/h utan bälte och nackstöd, fick inte en skråma men glädjen av gamla veteranare försvann å de blev Golf för hela slanten).
Grejen är väl den att jag värdesätter min fritid mer än att hålla på, på en parkering samt jag är i behov bilen konstant så de verkstan gör på ett par timmar som för mej skulle ta 2 veckor är guldvärt samt värt varenda krona
Rekond är däremot något jag uppskattar att göra (även de har jag hållit på med sen -99, givetvis på hobby nivå men man börjar lära sej nu ). I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge |
| Lör 18 feb 2012 18:59 |
|
Dammsuga kan väl vem som helst
Jag tycker att det är kul att skruva, även om jag inte har nått garage så har jag tomten att vistas på, planerar att ev bygga ett garage framåt sommaren, skulle va guld värt.
Jag kan köpa nån gammal bil med en del fel, laga upp den och sälja vidare, inte så mkt för att tjäna pengar, är rätt svårt på gamla bilar, utan mest för att jag tycker att det är kul, på hobby nivå då, inte som mek på heltid, även om jag har bilmek utbildning i grunden så har jag aldrig jobbat som bilmek.
Skruva bil är som vuxen lego, får man inte hålla på så hamnar man på psyket....
Sorry för ot men som sagt, byta kamrem och spännrulle är inte svårt så länge man lite vana från att skruva. "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Goffe-93
| Lör 18 feb 2012 23:02 |
|
Okejokej, men för att va på säkra sidan lämnar jag nog in bilen på verkstad om inte brorsan har lust att hjälpa mig då han har lite meckvana
|
|