Då kan du egentligen bara byta vev mellan motorerna (bara det som skiljer dem i motorvolym, samma borr). Blir ingen direkt mer effekt, däremot lite mer vridmoment kring 3000 rpm.
Utan bestyckning utav förgasaren (för att få mer bränsle) så kommer du inte så långt.
På GZ-motorn har du dessutom spridarhål i toppen.
Skulle du göra en billig setup så är Weber DGA 32/36 billiga, går att göra adapterplatta till originalinsug. Bestycka den bra, slipa om en originalkam och sen har du en rätt billig och kul bil.
Okej tack för tipsen!
Sugen på lite vassare motor i golfen och har för mig du har tirmmat en HM (?) motor
Det stämmer, jag byggde en HM-motor.
Allt beror på din budget, jag la ut runt 15 000 kr på delar till min motor och behöll 1600cc-volymen eftersom jag gillar den ettrigare karaktären den motorn erbjuder jämfört med 1800cc-motorn som är mer vridsnäll utan karaktär på högre varv.
Mest "bang for the buck" är att bygga på din nuvarande motor om du inte hittar någon som skänker bort en 1,8-litersmotor (G60 samt 8v Gti har 2mm större insugsventiler, G60 samt RP har dubbla ventilfjädrar, G60 har även natriumkylda avgasventiler på tidiga versioner). Använd insuget från din motor, adapterplatta i stål på insuget samt en Weber DGA 32/36 (finns mycket kunskap kring dem samt lätt att få tag i bestyckning).
Åk med original grenrör (lönar sig inte att byta då kinarören är rätt dåligt utformade), 2" avgasrör räcker gott och väl. Du borde kunna bygga en budgetmaskin för 4-5000 kr om man räknar med alla packningar, bultar, kamrem etc.
På min motor byggde jag allt från grunden för att få en hållbar maskin med bra prestanda samt varvtal på 8000 rpm - då kostar det en hel del. Bryr man sig inte så mycket om hållbarhet kan man banta budgeten.
Håll ner vikten på bilen - det kostar dig mindre än att jaga de extra hästkrafterna mer tyngd behöver för att flytta sig snabbare framåt.
Sist men inte minst - det är mycket dyrare än man tror att hålla på med bil.
Du, jag kan lova att det inte är billigt med turboprojekt heller. Inte när man börjar räkna kringdelar. Turbo och koppling enbart kostade mer än hela HM-motorn med allt kostade att bygga.