Dahlin
Golf 1 1.6-83 Ort: Nyköping |
| Fre 21 okt 2011 22:25 |
|
Som sagt när bilen blir varm vill den inte starta/ seg som fan, nöter lite på starten hostar och dummar sig låter som att den går på 3 burk.. låter bilen vila ett tag så startar den men rusar upp till 2100 varv efter ett tag börjar den gå ojämnt och poffar lite tyst, håller man 2000 varv när den är kall opffar den också lite tyst med jämna mellanrum
Ett scenario: stannar för bilar som kommer i rondellen bilen går ner på tomgång och låter som den ska går inte ojämnt eller nått, det blir fritt i rondellen och jag ska ut i rondellen drar upp kopplingen och gasar bilen tvär dör? pinsamt? ja som fan eftersom man måste stå still och nöta starten ibland flera minuter det blir kö och alla tutar... HJÄLP!
Senast ändrad Tis 21 feb 2012 21:33, ändrad totalt 3 gånger
|
|
respekt90
Golf 2 1.8i CL -92 Ort: Malmö |
| Lör 22 okt 2011 0:32 |
|
Låter som problem med förgasaren, alternativt termostaten.
Dock är detta bara på rak arm, en djupare undersökning kan hjälpa till.
Öppna huven och ha någon bakom ratten som ska varva den litegrann så att den kommer upp till 90 grader (kylaren ska sättas igång).
Dessutom kan du öppna locket till kylarvätskan. Börjar den spotta ut kylarvätskan/vattnet - då är det (väl) termostaten.
Har jag fel kan någon här rätta mig, men det är ur min synpunkt.
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Lör 22 okt 2011 0:33 |
|
Rekomenderar att du kollar felkoder på den
låter nästan som nån givare av nått slag spökar Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
Dahlin
| Sön 23 okt 2011 17:13 |
|
| är den inte för gammal att läsa felkoder på? bilen går aldrig upp i 90 grader ligger typ på 75-80 när fläkten går igång.. kan det vara felet? saknas även vacuum slangen från fördelarklockan vart går den nånstans? nån som har lust att lyfta på huven och slå ett getöga?
|
|
Dahlin
| Tis 01 nov 2011 19:58 |
|
| Ingen som har en aning om vad felet kan vara?
|
|
Dahlin
| Tis 01 nov 2011 21:01 |
|
Nu har jag varit ute och pillat lite till... sprutade startgas på alla vacuum slangar utan resultat.. startade bilen och väntade tills fläkten gick igång och skruvade loss locket till exp kärlet som respekt90 sa. pös till lite sen började det rinna över och bubbla i hålet.. ringde farsan och han sa att det kunde vara topplockspackningen. sen frågade han om det fanns vatten slangar till insuget och det gjorde det och då sa han att det kunde va därför det rann över och bubblade.. nu återstår bara bränslet eller?
Edit: hade ju såklart bilen igång när jag sprutade startgas på vacuum slangarna
|
|
GTiPeeWee
VW Passat 1.8T -99 Ort: Mariestad |
| Fre 04 nov 2011 18:05 |
|
Hade samma problem med en #.a jag hade.. många trodde då att d var tändmodulen som spökade.. Jag sålde dock bilen innan detta blev riktigt kollat, så jag vet tyvärr inte om det hjälpte att byta den..
Men ett tips iaf
|
|
BeJk0n
Golf 2 1.6 Ort: Finland |
|
darkien
| Ons 07 dec 2011 21:14 |
|
Alla golf 3 har uttag för felkoder dom första 3:orna har dock två mindre kontakter inte obd2 som nyare 3:orna har Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
Dahlin
| Mån 12 dec 2011 21:43 |
|
| Tack för tippsen! kanon att höra! men nu är det så att bilen startar inte alls.. vet inte om det är jag som inbillar mig men när jag vrider om nyckeln när den stått några dagar så låter det som att den tänder en gång? sen är den helt stendöd.. har fördelare och rotor hemma Bosch grejer men rotorn va för liten? allstå hålet i rotorn så den går inte på? har jag fått fel? finns det olika för vi sa regnr och allt..
|
|
monti garbi
Golf 3 Ort: Stockholm |
| Mån 12 dec 2011 22:16 |
|
| Dahlin skrev: | | Tack för tippsen! kanon att höra! men nu är det så att bilen startar inte alls.. vet inte om det är jag som inbillar mig men när jag vrider om nyckeln när den stått några dagar så låter det som att den tänder en gång? sen är den helt stendöd.. har fördelare och rotor hemma Bosch grejer men rotorn va för liten? allstå hålet i rotorn så den går inte på? har jag fått fel? finns det olika för vi sa regnr och allt.. |
Tändmodulen hade varit det första jag bytte på den.
|
|
Tommty
Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal |
| Mån 12 dec 2011 22:23 |
|
Hade liknande problem. ville inte starta. När den väl starta så dog den på tomgång.
Byte stift, töndspole,fördelarlock och tändkablar tills jag kom till rotorn som var boven i dramat.
Men det låter som ett tändningsproblem så testa att byta ovanstående som jag skrev.
Sen kan det även vara soppapumpen som krånglar.
|
|
Dahlin
| Tis 13 dec 2011 15:27 |
|
Tändmodulen är det den lilla svarta som sitter vid fågelbadet? med en jordkabel på sig? typ brevid tändspolen? grejen är att tjejen körde bilen till mig sen började den rycka och ha sig, tillslut kunde hon bara köra på tomgången sen dog den bara, hon sa också att det luktade illa i bilen. jag citerar: "Asså typ det luktade eeuuhm olja fast ändå inte kanske avgaser jag vet inte.. Laga den bara " <----( ! ) haha ibland älskar man dom.. så kanske vevhusventen som är igensatt också? eftersom det luktade in i bilen?
|
|
Dahlin
| Ons 14 dec 2011 12:21 |
|
Okej.. har fått in bilen i garaget nu, plockade bort stiften och dom va helt svarta den går för fett då va? kollade även gnistan och den va gul den ska vara blå va? jordkabeln till tändspolen va murken som fan också..
lägger in en skit snygg bild på hur jag dragit tändkablarna för att se om dom sitter rätt
|
|
Dahlin
| Ons 14 dec 2011 13:05 |
|
| Fick den att tända nu men den går inte igång den bara hostar till, får en del förgasarknallar också..
|
|
Tommty
| Ons 14 dec 2011 16:55 |
|
På golf 3 är tändmodulen inbyggd i tändspolen.
Sitter t.v. om expantionskärlet till kylarvätskan.
att tändstiften är svarta kan bero på det ja, men är oftast inte felet.
jag skulle kolla den där jordkabeln. om den ser förjävlig ut så byt ut den, speciellt om det finns sprickor i den.
Efter det (om inte det var felet), köp ett fördelarlock på skroten, kostar max 100:- (brukar vara runt 50 lappen), när du plockar av den kolla rotorn medans du e igång och se om utan där är jämn och fin.
|
|
monti garbi
Golf 3 Ort: Stockholm |
| Ons 14 dec 2011 19:26 |
|
Tändmodulen/spolen ser ut så här....
|
|
darkien
| Ons 14 dec 2011 20:54 |
|
Vänta nu här din skiss på kablarna ser skum ut om ja nu inte e full så som ja kan tyda har du tändföljden 1-3-2-4 o den ska va 1-3-4-2 Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
Dahlin
| Ons 14 dec 2011 22:22 |
|
Tommty ska byta jordkabeln imorgon tror jag borde funka med en grövre vanlig kabel va? för den som sitter på nu är platt typ. Tack som fan darkien! hoppade igång men gick på typ 2 burkar kanske tre ibland, men när jag varvade upp den över 4tusen så gick den på alla fyra, så fördelarlock och rotor borde göra susen right? hade ingen tomgång så när den dog startade den inte igen -.-
Edit vacuum slangen på fördelar klockan vart ska den ta vägen? för den ställer väl tändningen beroende på vilket varv? för farsan sa att den spikade lite när man gasade fullt, har det med vacuumet att göra?
Fan vad ni måste tycka att jag är jobbig som kommer med så mycket frågor men vill man lära sig så vill man haha
|
|
Dahlin
| Ons 04 jan 2012 16:22 |
|
| Dahlin skrev: | Tommty ska byta jordkabeln imorgon tror jag borde funka med en grövre vanlig kabel va? för den som sitter på nu är platt typ. Tack som fan darkien! hoppade igång men gick på typ 2 burkar kanske tre ibland, men när jag varvade upp den över 4tusen så gick den på alla fyra, så fördelarlock och rotor borde göra susen right? hade ingen tomgång så när den dog startade den inte igen -.-
Edit vacuum slangen på fördelar klockan vart ska den ta vägen? för den ställer väl tändningen beroende på vilket varv? för farsan sa att den spikade lite när man gasade fullt, har det med vacuumet att göra?
Fan vad ni måste tycka att jag är jobbig som kommer med så mycket frågor men vill man lära sig så vill man haha  |
Är förmodligen topplockspackningen ändå åter kommer med resultatet efter att vi bytt packningen
|
|
Tommty
| Ons 04 jan 2012 19:17 |
|
Bytte du rotor och fördelarlock?
innan jag bytte dessa två så hade jag i början en tomgång mellan 400 och 1500 varv (mistände), sen när den dog så vägrade den starta tills typ 20'e gången man hade nätat på med startmotorn.
Sen så gick den bara på 3 cylindrar ibland eftersom min rotor var såpas nedsliten att den missade att tända.
alltid roligt med bilder så jag lägger in en på gamla vs. nya rotorn:
|
|
Dahlin
| Lör 14 jan 2012 19:01 |
|
Det va inte topplocks packningen.. 12,5 i komp på alla fyra.. nu har vi provat att göra följande:
Byta förgasare
byta motortempgivare
labbat med tändningen
pluggat stora vacuum slangen som går in i insuget
men fortfarande dränker den sig i soppa, är till och med soppa i oljan alltså jävligt mycke soppa. grejen är det att det är mer soppa i treans cylinder än i dom andra, för det står verkligen soppa i cylindrarna och det ska det ju absolut inte göra, men tar man ur treans stift och startar så går den hyffsat men sen så sätar man i den igen och då stannar den efter ett tag..... farsan tror att det är styrboxen, kan det vara det?
Har bytt rotor och fördelare
|
|
darkien
| Lör 14 jan 2012 19:26 |
|
Har ni bytt tändkablarna? låter mer som de än att de ska va boxen Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
lodi
Golf 3 1.8 -94 Ort: Utomlands |
| Mån 16 jan 2012 4:43 |
|
| Rätt ovanligt att det ska va styrboxen som är boven. Byt som ovan nämnda tändkablarna och se hur det blir.
|
|
Dahlin
| Mån 16 jan 2012 21:54 |
|
| Tändkablarna är nya och det är fin gnista på alla 4a, när den sprutar ner soppa i förgasaren ska det väl vara en jämn och fin dusch med soppa right? för nu är det som oregelbundna duschar som kommer ner, sen fyller den förgasaren upp till spjället tills det liksom bubblar i upp överspjället... blir tokig kör skiten till skroten snart
|
|
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge |
| Mån 16 jan 2012 22:50 |
|
Att den fyller på soppa är inte så konstigt, du matar på starten och motorn startar inte men bränslepumpen fortsätter ju att mata bensin så det är helt normalt.
Har du testat att starta med startgas?
Kollat så inte kamremmen flyttat sig ett hack eller 2?
Gjort rent all jordpunkter?
Har du ingen annan tändspole att prova med? "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
Tommty
| Tis 17 jan 2012 0:08 |
|
Ändrade du tändkablarna som darkien påpekade att det kanske var nåt fel där?
Sen en jättedum fråga från mitt håll men kanske är relevant ändå: Hur nya är tändstiften?
Kollade/bytte du rotorn?
Bytte du fördelarlocket?
Gör ett försök att hitta en krockad golf eller liknande på skroten och sno tändspolen från den, fick min för en hundralapp (nästan garanterat att det inte då är tändspolen som har gett upp).
Byter du rotor måste du byta fördelarlock, samma sak om tvärtom.
|
|
Dahlin
| Mån 23 jan 2012 20:45 |
|
Det som är bytt/Nytt är FÖLJANDE!
Tändstift (NGK)-Nytt
Tändkablar (Silikon kablar)-Nytt
Motortemp givare- från bil som funkar
Förgasare-skick okänt
Rotor Och Fördelare-Nytt
Saker vi kollat!
Tändföljden är nu 1342 (rätt) inte 1324 som bilden (Förut)
Kamrem (Står som den ska)
|
|
Dahlin
| Tis 21 feb 2012 21:32 |
|
| Det va en kabel till förgasaren som blivit skavd och låg och jordade mot motorn vilket resulterade att den bara öste ner soppa i motorn!
|
|