Forum - Golf 3 (92-99) - Verktyg för kamremsbyte till 1.9 TD

Cenlay
Golf 1 Cabriolet Ort: Göteborg
Tor 23 feb 2012 17:10 Svara med citat
Är det någon som vet vilka beteckningarna är på VAG,s orginalverktyg
som behövs för kamremsbyte till en 1.9 TD ?
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tor 23 feb 2012 19:59 Svara med citat
Inställningslinjal för kam 2065A
Dieselpumpsinställning 2064
Sen minns ja inte kamremsspännaren men jag tror den heter 210, värdet ska vara ca 13.

Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
Cenlay
Golf 1 Cabriolet Ort: Göteborg
Fre 24 feb 2012 8:28 Svara med citat
Vertygen för kamremsbyte är det VAG´s orginalbeteckningar ?
Var kan man köpa dom ?
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Fre 24 feb 2012 8:48 Svara med citat
Ja det ska det vara Smile
Haha jag trodde du hade tillgång till verktyg eftersom du fråga Very Happy vet faktiskt inte var man kan köpa dem..

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Tis 28 feb 2012 21:07 Svara med citat
Du behöver inga dyra verktyg för att utföra jobbet själv.
det är väldigt enkelt att byta kammrem på dessa motorer.
Du behöver en 13mm bacho block nyckel för att låsa kammen.
Ställ svänghjulet i nollan och lås pumpen med en 11mm hylsnyckel (lång)
Lossa INTE den mittre bulten till den nedre kamhjulet.
Lossa istället dom 4 st M8 insexbultarna till att ta av remskivorna.
Om du har lossat mot all förmodan den stora bulten, köp en ny innan du drar dit den igen.
Det är en strekbult som skall dras med 90 Nm och sedan vinkeldras i 180°
Använd INTE mutterknackare.
Lycka till.

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!
Diesel_Maffian
VW Caddy 1.9 TDi - 00 Ort: Sölvesborg
Tis 28 feb 2012 21:11 Svara med citat
Glömde förklara det där med 13mm nyckeln.
Den har den rätta tjockleken för att låsa din kamaxel mot den frästa ytan på toppen där ventilkåpspackningen skall vara.
Alltså , lägg ner nyckeln mot den plana ytan och skicka in den i spåret på baksidan av din kamaxel.
Låst och redå för att gå vidare .

Det finns 1 gud, och han heter Rudolf Diesel !!