Forum - Golf 3 (92-99) - Vad händer om kamremmen går av på en golf 3 1,8 90 hk?

Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 1:33 Svara med citat
Som rubriken lyder vill köpa en golf 3 men har lite funderingar.

Vad händer om kamremmen går av på en golf 3 1,8 90 hk? Blir motorn förstörd eller stoppar den bara?
Vet att den stannade bara på den äldre golf 2 men undrar hur det är i golf 3 av årsmodell 1997. Någon som vet om där är mkt jobb på just denna modellen vid byte eller det går ganska smidigt att byta? Har aldrig tidigare ägt en golf och vill ha denna som en pendlar bil.

Det är exakt ensån jag menar ---- > [LÄNK]

Tacksam för svar då jag behöver veta detta om jag nu tänker inhandla en sådan bil .

Har fått fram motorkoder till den.

Det är som sagt en Golf GL 1.8 av årsmodell -97, 5 dörrars.

Motorkod ABS, ADZ,ACC

Någon som vet om den är en Freiläufer eller det blir bara sallad kvar ?

Tanten som jag vill köpa den av har nog inte bytat den sen hon köpte den 2004.

Vad mer behövs bytas samtidigt som kamremen och är det bra kamremssats på Biltema (kvalite)?? eller man ska inhandla någon annanstans?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 1:56 Svara med citat
De ska inte hända nått med ventilerna på 8v motorerna men personligen e de inget ja skulle vilja ta reda på utan skulle byta rem o spännrulle före de e risk för de går av

gällande remsats på biltema så körde ja själv på den i gamla bilen o ska byta nu ivår på den nuvarande o de blir biltema igen

enda är att dubbekolla på kartongen de e rätt sats finns två st o datan säger ett o på kartongen säger de ett annat bara ett tips

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 2:05 Svara med citat
Okej men har läst på lite tyska forum att det inte är än så kallad freilaufer eller hur det stavas.
Ja jag funderar med stark på ett byte men vill gärna vänta lite men det ska man kanske inte göra. Tänkte också fråga dig vad jag ska kolla efter på kartongen då det borde vara årsmodell -95 och framåt ?
Bör väll vara denna ? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Kamremsats  /KAMREMSSATS-VW-63315/

Var du nöjd med din kamremssats därifrån ? sägs ju vara goodyear som tillverkat men tvivlar på det. Hur länge körde du på din ? Ingår spännrullen i kamremsatsen eller det får man köpa separat ?
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Lör 25 feb 2012 2:16 Svara med citat
Kört Meca i min, 3år 8000mil inga som helst problem, går loss på 700kr.

Personligen skulle jag inte köpa Kamremssats på Feltema men det är jag det.

Som darkien skriver, ska inte hända nått med 8vent motorn men jag skulle inte heller chansa.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"


Senast ändrad Lör 25 feb 2012 2:18, ändrad totalt 1 gång
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 2:18 Svara med citat
Ja kolla att årsmodell o motorkoden stämmer köper du lös rem vet ja inte vem som tillverkar men satserna innehåller goodyears remmar o spännrulle

frågan e ju när den byttes sist o hur många mil den e körd med sen dess både ålder o mil påverkar skicket enkelt e att lossa övre kåpan till remmen o se om den visar tecken på torrsprickor eller slitage isf byt snarast

han bara köra ett drygt år men den va felfri fram tills automatlådan sa upp sig men ska handla ny nu så fort slasket försvinner o byta på min nuvarande o de blir biltema igen

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 2:18 Svara med citat
Kan du länka Krillebus ? Vad är det för märke på Meca ?
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Lör 25 feb 2012 2:20 Svara med citat
Varsågod...

http://catalog.meca.se/Catalog.aspx?BrandID=133&ModelID=912&CarReferen ce_ID=478&CategoryID=130&CategoryType_ID=1

Kommer inte ihåg märke men är nån tysk tillverkare.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Lör 25 feb 2012 2:21 Svara med citat
Biltema säljer inte lösa remmar längre, bara kompletta satser.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 2:23 Svara med citat
Dom har haft lösa iaf Wink dock ska man alltid byta rulle samtidigt för att slippa haveri

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Lör 25 feb 2012 2:26 Svara med citat
Stämmer, trodde ochså dom sålde lösa remmar men fick veta sist jag pajade min rem att dom slutat med det, finns bara kvar i vissa varuhus.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 2:31 Svara med citat
Okej så satserna är från goodyear ? det borde ju vara bra grejer isf.
Ingår det spännrulle i satsen för 470 kr på biltema så är det ju väldigt prisvärt. Jag har aldrig ägt en Golf men ska hämta denna på Måndag enligt överenskommelse. Då det behövs nya regbevis dem andra var för gamla.

Jag är ju inte så duktig alls på att ha och köra med bilar kan lite oljebyten tändstift byten osv. Ska få hjälp av en kompis som jobbar som mekaniker.
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 2:35 Svara med citat
Krillebus vad hände på din bil när du pajade din rem ? Sallad eller bilen bara stannade?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 2:35 Svara med citat
åt mej duger biltemaremmen iaf Wink sen e ju smaken som baken delad Wink ett tips e att e du sugen på mecka själv men kanske inte alltid har kunskapen så handla samtidigt en bibel dvs haynes rephandbok till golfen på biltema

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 2:39 Svara med citat
Den motorn lever än Wink eller ja lever igen kanske man ska säga eller hur krillebus Laughing Laughing Laughing kärringstopp e knepiga saker Laughing Laughing Laughing Silenced

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 2:44 Svara med citat
Jag tror jag kör på en biltema rem. Har ju en BMW E60 -06 som jag dock inte vill pendla till mitt jobb pga kostnader osv. Golf är dock väldigt bra bilar och gillar verkligen Golf 3:orna.
Så ska göra en stor service nu när jag köper den.

Olja+filter
luftfilter
kamremsbyte
Tändstift
Sen kolla om det behövs bytas något mer.
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 2:46 Svara med citat
Vågar man ge sig på kamremsbyte för första gången då man aldrig haft något med det att göra tidigare ? Är väldigt skeptisk till mina kunskaper just när det handlar om kamrem. Synd dem inte hade slängt på en kamkedja på dessa bilarna då hade dem varit guld värda (min personliga åsikt).
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 2:48 Svara med citat
Köp bara inte biltemas oljefilter oljan funkar från biltema men INTE oljefilterna e skitfilter som dels kan släppa ludd som sätter sig i oljekanalerna o dels e de vanligt att få problem med varnande på för lågt oljetryck efter ha kört biltemafilter

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 2:51 Svara med citat
Något filter du rekommenderar ? går säkert bra med mekonomens Mahle eller Bosch ?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 2:53 Svara med citat
Skadar inte o muta en polare med lite öl som hjälpreda men haynes e bra bok skulle även rekomendera att samtidigt byta servo o generatorrem då dessa lika fullt måste bortmonteras sen så på nedersta remskivan dvs vevaxelns remskiva lossar man bara dom fyra insexskruvarna sen knackar loss remskivan o låter centrumbulten o kamremsdrevet sitta kvar på plats

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 2:59 Svara med citat
Söker man på servorem på biltema får man inte fram något länk ? hittade dock generatorrem för ynka 40 kr .
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 3:08 Svara med citat
Http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilreservdelar/Motordelar/Drivremmar  /FLAKTREM-MULTIRIB-62221/ generatorremmen servoremmen hitta ja inte på biltema men har Artikelnr: 16-11.5-0685 på mekonomen Wink

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 3:10 Svara med citat
Missa filterfrågan men själv brukar ja köra bosch filter

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 3:16 Svara med citat
Kollade inte noga men är inte denna bilen med Ac ? Som jag tänker inhandla på måndag/tisdag?

Motorkod ABS, ADZ,ACC ?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 3:21 Svara med citat
Abs adz och acc är tre olika motorkoder Wink
alla tre finns med och utan ac Wink

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 3:25 Svara med citat
Okej som sagt har ingen aning om Golf bilar så detta forum var väldigt bra och hjälpsamt .

Har hållt till på Autopower alltid annars med samma namn som här.
Så detta med Golf är något nytt för mig som ska utforskas.
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 3:35 Svara med citat
Wink de e bara fråga Wink finns inga dumma frågor bara dumma svar Wink finns mycke kunnigt folk här inne Razz ibland kan de dock ta lite tid o få svar bara Wink

finns en hel del matnyttigt att hitta genom sökfunktionen men rekomendrar använda gamla sökfunktionen då du kan välja forumsdel i den

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 3:40 Svara med citat
Okej tack för tipset. Har en fråga till om kåporna till kamrem saknas bör den ju iaf varit bytad en gång ? Kom på det nu när jag googlade lite Golf motorer. Där finns varken innre upptill eller yttre det ska det väll finnas ? Då får jag ju inhandla det också puuuuh.

Varför har man bara inte skruvat tillbaka dem tittade dock på remen när jag var där och den såg relativt fin ut dock så kollade jag ganska snabbt då jag bara sulle reka bilen.
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 3:41 Svara med citat
Skulle*
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 25 feb 2012 3:44 Svara med citat
En del e inte så nogräknade kolla närmare vad de e för motorkod o va som saknas har en del prylar till abs motorn liggandes

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 25 feb 2012 3:46 Svara med citat
Generell information
Typ VW Golf III 1.8 Halvkombi 90 hk [1HX]
År från Prod. period: 1991/11 - 1998/01
Effekt hk 90
Volym cm3 1781
Cylindrar 4
Drivmedel Bensin
Karosstyp Halvkombi
Motorkod ABS, ADZ,ACC
TecDoc ID 1872
Information om fordonet
Fordon VOLKSWAGEN GOLF GL 1,8I
Fordonsslag Personbil
Chassinr ZZZ1HZVW416740
Motorkod/er ABS, ADZ,ACC
Fabrikantskod VW
Gruppkod 004794
Reg.datum 1997/02/26
Privatimport Nej
Karosseri
EEG
Växellåda Manuell
Färg RÖD
Drivmedel Bensin
Driv 1 motoreffekt 90 kW
Däck 185/60R14
Sida 1, 2, 3  >