Forum - Golf 3 (92-99) - Golf 3 1.8 -94. Dör under körning, startar direkt

m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Fre 02 mar 2012 18:46 Svara med citat
Hej alla

Återigen problem med bilen. En golf 3 1.8 (abs) -94, nytt batteri, startmotor m.m.

Bilen dör under körning, elen verkar dock vara igång. Hastighets och varvmätarna bara går i noll fast bilen fortfarande rullar. Väl vid vägkanten så behöver jag bara vrida på nyckeln så startar den igen.

Har nu hänt två gånger på två mil

Några tips?

/ors

--
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Fre 02 mar 2012 18:49 Svara med citat
Servad som den ska?

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Fre 02 mar 2012 19:13 Svara med citat
Så där hade ja på min gamla goffe 2a. De va lambdan som var trasig. Stiften blev för blöta helt enkelt.

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Fre 02 mar 2012 19:32 Svara med citat
Lambdan och hallgivare är de jag har lyckats googla fram. Får ta en närmre titt på dessa.

Bilen fick ny olja och kylarvatten förra veckan. Tändstiften byttes före vintern.

Men för att sammanfatta (hade infon liggandes):
* Utbytesmotor vid 23 000 mil. Nya motorn har gått 9300. Utöver servicedelar som tändstift, kamrem, fläktrem osv så byttes samtidigt bromskraftsregulator och diverse bromsrör bak.
* Ny rotor/fördelarlock (November 2011)
* Främre avgasrör och katalysator (November 2011)
* Hjullager, bromsbackar och hjulcylindrar bak (December 2011)
* Bromsskivor och belägg fram (December 2011)
* Batteri (December 2011)
* Kylare och kylarvatten (December 2011)
* Handtag och låscylindrar fram (staget gick av i förardörren, ej inbrottsförsök) (Januari 2012)
* Tändplatta/tändbrytare (Februari 2012)
* Startmotor (Februari 2012)

--
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Fre 02 mar 2012 21:03 Svara med citat
Mät lambdan.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
fritte81
Golf 1 diesel -82 Ort: Vadstena
Fre 02 mar 2012 23:50 Svara med citat
Är du säker på att du fick dit handtaget rätt? Very Happy

Hellre en rövare i polen än en polare i röven!
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Lör 03 mar 2012 6:51 Svara med citat
Ha-ha. ;P Skrev ju att jag hade infon liggandes, drog bara en copy/paste.

Körde bilen precis till arbetet 4 mil bort och den gick klockrent. Antar att problemet kommer tillbaka snart. Ska kolla vidare på lambdan. Ska även byta tändmodulen senare ikväll, har en liggandes så det är väl lika bra att få det gjort också. Ser även över diverse jordpunkter..

--Edit:

Då var den rackarn bytt så länge. Har kört 8 mil idag och inga problem än.

Bild

--