Forum - Golf 3 (92-99) - Bytt spindel leder på bilen, krävs framvagnsinställning?

krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Sön 26 feb 2012 23:09 Svara med citat
Som sagt, bytt Spindel leder på min Golf Variant idag men nu pekar ratten till höger.
Krävs det verkligen en framvagns inställning när men bytt leder? Vad flyttar sig?
Eller har det hänt nått annat?

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Ricky
Golf 2 -92 Ort: Tidaholm
Sön 26 feb 2012 23:55 Svara med citat
Vad jag har fått lära mig så ska man göra framvagnsinställning så fort man ändrar något i framvagnen. Om man nu är rädd om sina hjul och annat onödigt slitage Regular Smiley Att ratten har vridit sig är ju ett bra bevis på att något i framvagnen faktiskt har ändrat sig Regular Smiley
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Mån 27 feb 2012 0:45 Svara med citat
Åker du inte på monsterdyra däck så duger en egen framvagnsinställning gott Smile onödigt dyrt att lämna in jämt o ständigt Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Mån 27 feb 2012 1:32 Svara med citat
Tack för svar!

Hur gör man en egen framvagnsinställnig?

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Ricky
Golf 2 -92 Ort: Tidaholm
Mån 27 feb 2012 1:35 Svara med citat
Jag hade en bil där förra ägaren gjort en "egen inställning" och lagt långa plankor för att få framdäcken i linje med bakdäcken. Från spritt nya sommardäck till slicks på 3 månader. Behöver jag säga mer? Betalade 500 för en inställning efter det och körde sedan i nästan ett år på ett par nya likadana däck utan något större synligt slitage Regular Smiley
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Mån 27 feb 2012 1:38 Svara med citat
He he..... okej!

Fast här i Sthlm får man pröjsa runt 1000 lappen.
Lite surt dock, justerade framvagnen för ca 1år sen!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 27 feb 2012 9:13 Svara med citat
Däcken kostar 2000, tänk på det. Regular Smiley
Spindelleden har ju inte så mycket justermöjligheter. Du kan ändra spårvidden lite, eller vad det nu är man ändrar.

Skadar aldrig att mäta upp grejerna. Det är som sagt billigare än nya däck

mk2 vr6
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Mån 27 feb 2012 10:13 Svara med citat
Jovisst är det så, har aldrig bytt nån spindelled på en Golf men har bytt på flera olika Volvo bilar och så vitt jag kommer ihåg så har jag aldrig gjort nån framvagnsinställning efter det. Men tänker jag till lite så fick man lära sig en gång i tiden att så fort man ändrar eller byter nått i framvagnen så ska man göra en iställning efteråt!

Är väl bara att göra det igen då.
Nästan så man funderar på att byta styrleder när man ändå är igång, känns inte dåliga i dagsläget men vem vet hur det ser ut om ett år? Orka göra en framvagnsinställning varje år! Kanske är dags att även känna på bussningar och fjäderbenslagringar, funderade ju även på att hänga på en sänksats nu framåt våren, är ju i så fall läge att göra det innan jag gör framvagnsinställningen.

Ringde precis Vianor där jag gjorde det förra året, där går det loss på 1100kr

Nån som vet nått billigare allternativ i Sthlms trakten?

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Mån 27 feb 2012 11:41 Svara med citat
Spindelleden e justerbar på golf så ja skulle nog bita i sura äpplet o justera framvagnen

mekonomen tror ja tar runt 800:-

på min så har tidigare ägare vart o bytt länkarm o såg på sommarsulorna den snenöter en aning sen nu då ja bytte styrled så drar den en aning men den får gå ett tag till fram tills ja vet skicket på vr6:an för ska ja lika byta spindlar så e de värdelöst o justera den nu Wink

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Mån 27 feb 2012 16:11 Svara med citat
Jo, jag får bita i det sura äpplet!

Men först ska jag bestämma om jag byta styrleder och hänga på en sänksats.

Eller så säljer jag bilen och åker Mercedes istället.
Är ju ingen som vill köpa den fina bilen... d'oh!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Mån 27 feb 2012 16:39 Svara med citat
Kolla så spårvidden är samma fram å bak, sen spänner du snören mellan framkant på framhjulen och bakkant på bakhjulen.
Sen justerar du så snörena PRECIS nuddar vid bakkant på framhjulen på båda sidor. Då vet du att Toe'n är rätt iaf, det är ju Toe som sliter däck !

Har funkat kalasbra för mig på samtliga bilar jag nånsin haft, och kostar 0kr att göra !
Tycker du ändå att du inte får till rätt inställning kan du ju lämna in det, men då har du iaf försökt Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
fritte81
Golf 1 diesel -82 Ort: Vadstena
Mån 27 feb 2012 20:19 Svara med citat
Tack fört tipset Grimling! Du är smart du Thumbs up
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Mån 27 feb 2012 20:38 Svara med citat
Kolla bara så spårvidden är samma !
Ibland/oftast är det bredare mellan framhjulen, då får man lägga mellan små pluttar ibak så man får samma Smile
Kan även kollas genom att snöret ska nudda lätt vid framkant på bakhjulet Smile

Lärde mig detta av min käre farfar, han har gjort så i 60 år och har aldrig haft problem med däckslitage Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Mån 27 feb 2012 21:55 Svara med citat
Låter ju smart, kan va värt ett försök!

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"


Senast ändrad Mån 27 feb 2012 22:32, ändrad totalt 1 gång
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Mån 27 feb 2012 22:04 Svara med citat
Köp denna http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Chas si/Camberverktyg-191302/

om du bara ska byta spindelled

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Mån 27 feb 2012 22:32 Svara med citat
Sedär ja! Kan ju vara nått.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Mån 27 feb 2012 22:42 Svara med citat
Boster: Den mäter väl endast camber ? Bilen ska inte slita däck pga lite olika camber, hjulet går ju rakt fram även om det lutar (i rimlig mån), men de e klart, vill man ha exakt så kan det nog vara värt investeringen Smile

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tor 01 mar 2012 17:18 Svara med citat
Ett spindelledsbyte kan inte ändra toen Regular Smiley

mk2 vr6
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tor 01 mar 2012 17:30 Svara med citat
Okej, och det är toen som sliter däck enl grimling.

Då undrar man igen? Behöver man verkligen justera efter byte av spindelled?

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
k9_swe
Golf 2 Golf mk1 -77 Ort: Örebro
Tor 01 mar 2012 18:08 Svara med citat
krillebus skrev:
Okej, och det är toen som sliter däck enl grimling.

Då undrar man igen? Behöver man verkligen justera efter byte av spindelled?


Beror på, om du inte lossar innersta muttern som håller fast styrleden så den är på exakt på samma ställe, väldigt väldigt känsligt det där,
Skulle kunna funka om du gör rent så du kan markera ett spår på muttern och ett annat spår på gängan för att jämnföra så den sitter precis på rätt ställe när du monterar nya styrleden. Det skulle någ kunna funka Think
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tor 01 mar 2012 18:15 Svara med citat
Styrled ja, men nu har jag ju bytt spindelleder och inte rört styrlderna.

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
k9_swe
Golf 2 Golf mk1 -77 Ort: Örebro
Tor 01 mar 2012 20:21 Svara med citat
krillebus skrev:
Styrled ja, men nu har jag ju bytt spindelleder och inte rört styrlderna.


haha oj , där läste jag väldigt fel Brick wall
det står på Haynes bok att man ska göra markeringar efter hur den förra satt.
När jag bytte spindelled så märkte jag inget av att det behövdes nån hjulinställning iallfall Razz
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 01 mar 2012 20:23 Svara med citat
mellowd skrev:
Ett spindelledsbyte kan inte ändra toen Regular Smiley


ehhm de håller ja inte med om riktigt eftersom spindelleden har ovala hål i länkarmen vilket blir en ändring i toen eftersom att styrstagen är orörda har du ett fast mått vid hjulens bakkant o drar du in spindellederna så viker den automatiskt in framkant av hjulen efter som de måttet blir mindre om man drar in lederna

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Tor 01 mar 2012 23:42 Svara med citat
Sedär ja och jag som försökte komma undan en justering.... Laughing

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"