Skorpan1965
VW Typ 1 Ort: Utomlands |
| Mån 08 aug 2011 11:06 |
|
Hej, jag har fått tag på en orginalspak till farthållaren , för det sitter ingen i min.
Sedan har jag fått tag på en kille som har en vag-com...
Men jag behöver koden för att öppna upp farthållaren kan någon hjälpa mig att få tag på den..
Bilen är en Golf V6 4-Motion Årsmodel 2002.
Mvh Skorpan.
|
|
Mobility
Golf 4 GTI -99 Ort: Karlstad |
|
Skorpan1965
| Mån 08 aug 2011 12:52 |
|
| Tackar ....
|
|
VW BORA
Golf 5 1.6 Ort: Västerås |
| Mån 08 aug 2011 23:11 |
|
| Behövde du bara spaken ?? vill ha farthållare i min bora 1.6 sr också. och ja det går en vaj till gasen om ni undrar det . behövs det bara en spak
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tis 09 aug 2011 0:16 |
|
| VW BORA skrev: | | Behövde du bara spaken ?? vill ha farthållare i min bora 1.6 sr också. och ja det går en vaj till gasen om ni undrar det . behövs det bara en spak |
Nej behövs mer
Spak fungerar bara till bilar med EPC Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Skorpan1965
| Tis 09 aug 2011 7:04 |
|
| Sam skrev: | Nej behövs mer
Spak fungerar bara till bilar med EPC |
Jag har ju EPC.......
|
|
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping |
| Tis 09 aug 2011 13:23 |
|
| Ja för oss med vajerstyrt gasspjäll så behövs det en eftermonteringssats som drar i gasspjället mekansikt och spak, detta går att köpa och eftermontera men kostar en slant, däremot bilar som har epc som skorpan har så är det smidigt, bara montera en spak som har farthållare och sen koda in detta då gasspjället styrs elektroniskt
|
|
Ålle
Ingen VW Ort: Malmö |
| Tis 09 aug 2011 14:05 |
|
Ja du pinnen så lätt e det nog inte. Om du kollar här
http://vwgolfr32.co.uk/ccs.pdf
så ser du att det inte rikigt e bara att montera en spak. Krävs ganska mkt mer (jag snackar om bilar som har EPC). man ska in i motorstyrningen o krånglar med sladdar o in i säkringsdosan o kanske nåt relä vad jag förstår av de dåliga bilderna i instruktionen.
|
|
pinnen666
| Tis 09 aug 2011 14:52 |
|
Skumt med den pdf:en, ser ut som man måste gå in i kabelhärvan och koppla in sig på motorstyrdonet för att ge signal till gasspjället, kan det skilja sig på engelska (vänstertrafik) gentemot europa?(även om bilderna visar en vänsterstyrd bil) för vi har bytt spak på ett par och det har fungerat? kan ha nåt med grundutrustningen att göra, fast det ska tillägas att jag har nog bara gjort det på vanliga 4 r och ej v6:an, kanske där det skiljer.... i såna fall få man nog bortse från mitt "enkla" tillägg fast det ser ju inte direkt svårt ut att eftermontera heller, men det blir ju lite mera jobb och material att koppla in sig...
Bra info iallafall Ålle, det bevisar ju att allt inte är samma på bilarna och det är sjukt svårt att sitta på nätet och göra omdömen då det kan skilja så mycket mellan varje bil så man kan inte ta allt för givet.
|
|
Sam
| Tis 09 aug 2011 17:50 |
|
| Ålle skrev: | Ja du pinnen så lätt e det nog inte. Om du kollar här
http://vwgolfr32.co.uk/ccs.pdf
så ser du att det inte rikigt e bara att montera en spak. Krävs ganska mkt mer (jag snackar om bilar som har EPC). man ska in i motorstyrningen o krånglar med sladdar o in i säkringsdosan o kanske nåt relä vad jag förstår av de dåliga bilderna i instruktionen. |
Det ser svårare ut än vad de är! Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
Ålle
| Ons 10 aug 2011 12:22 |
|
Pinnen. Du kanske har rätt. På 1,6orna så kanske det räcker med att bara montera en spak som har farthållare och sen koda in detta. Men det e en annan sak som jag undrar. Om du kollar på denna tråden
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?t=9755
så ser vi hur Orbin har lyckats montera farthållare på din 1,6a 16V (precis som min bil). Och han har beställt kiten från en tysk sida:
http://www.kufatec.de/shop/product_info.php/info/p151_Retrofit-kit-Cru ise-control-VW-Golf-IV-4-gasoline.htmlurl
Men i tråden så han Orbin postat en bild på sakerna som kom i paketet från Tyskland. O där ser man att förutom spaken så finns det 2 sladdar. Om det nu räcker med att ”bara montera en spak som har farthållare och sen koda in detta” vad ska man då med sladdarna till undra jag? Eller kan det vara så att sladdarna behövs bara om man har v6:an?
|
|
pinnen666
| Ons 10 aug 2011 15:34 |
|
Jag vet faktiskt inte Ålle hur det ligger till med dessa kablar eller om det är ett universalkit som alltid följer med i just den satsen, kan ju bero på årsmodell? chassinummerbrytning där just dessa behövs/inte behövs men jag kan bara ge ett ärligt svar och det är att jag inte vet i detta läget, får forska lite i detta ämnet tror jag (blir ju lite nyfiken ifall det är nåt jag har missat) men det blir inte förrens tidigast nästa vecka. (har semester och tänker inte gräva i bilar under den tiden )
|
|
Sam
| Tor 11 aug 2011 2:04 |
|
Kan tillägga att orginal kitt finns på ebay.de, till bra pris! (om nån inte sagt de tidigare) Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
oliven
Golf 4 1,6 16v Variant -01 Ort: Västerås |
| Sön 14 aug 2011 11:22 |
|
Någon här som tagit tag i detta än? Är de så enkelt som de låter? Man har ju epc så man blir ju lite sugen.
|
|
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping |
| Sön 14 aug 2011 15:22 |
|
Inte för att jag har skruvat med det men farsan monterade farthållare i morsans gamla mk4 tdi, det gick på ett par timmar(han va prompt tvungen att dra kablarna så som dom är dragna "original" ^^,) Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
|
|
Ålle
| Tor 24 maj 2012 21:52 |
|
| Pinnen, har du kollat hur det ligger till med farthållare? jag har undersökt lite. Har köpt en blinkersspak med farthållarknappar o monterat den på bilen. (min bil har EPC). och har även lämnat in bilen för att koda (aktivera) farthållare med datorn. Men tyvärr så funkar det inte. Har snackat med en kunnig o han säger att man måste dra en kabelhärva så som Orbin har gjort. Alltså in i motorstyrningen.
|
|
pinnen666
| Tor 24 maj 2012 22:43 |
|
Oj denna tråden hade jag glömt, det kan vara så att du måste dra kabel. Men på vissa sitter det original på ändå så man vet inte utan måste inspektera den bilen det gäller. men om det inte går att koda in så saknas troligtvis kablarna,
ska tydligen inte vara så svårt att dra har jag fått höra, har dock ej gjort det själv.
kollade faktiskt upp det i höstas då vi kopplade in en på jobbet och meken jämte mig svor ett par ramsor då han hade förberätt all kabeldragning men började i fel ände så när han skulle koppla in så fanns det redan draget på den bilen...
men denna tråden glömdes bort på vägen nånstans
|
|
Rickard.v
Golf 6 R Ort: Västerås |
| Fre 01 jun 2012 21:04 |
|
| Ifall någon undrar om trådskaparen lyckades så kan jag säga att han sålde bilen istället.
|
|
Ratiosphere
Golf 4 GTI -98 Ort: Älmhult |
| Tor 14 jun 2012 20:34 |
|
| Var brukar farthållaren sitta på gasvajern?
|
|