Forum - Golf 3 (92-99) - Kall motor = motorkrångel

Andreas_
Ingen VW Ort: Degerfors
Lör 25 feb 2012 15:11 Svara med citat
Hej, har en golf -96 2,0i som bråkas...

Har haft det här problemet ett tag men nu har det blivit betydligt värre..

Startar motorn när den är kall, inga problem.. kör 1 min i stadsmiljö, aldrig några problem under den tiden..
Kommer fram till en sväng/rödljus där man släpper gasen, och bilen dör... startar direkt, och förr var det slut på problemen där, allt frid och fröjd resten av färden.. men numera stannar den en två tre gånger till plus att motorn börjat hacka till lite trots att gaspedalen är nedtryckt.. när motorn blivit varm är allt frid och fröjd igen...
Aldrig några problem att starta den igen, men kollar man på varvtalsräknaren så kan den gå rätt lågt ibland under motorns kalla period...

Några tips?
Andreas_
Sön 26 feb 2012 17:59 Svara med citat
Jag har forskat lite i det här på andra hemsidor, och läst att folk rekommenderas att rengöra tomgångsmotorn..
Och så som jag förstått så är det den på bilden..

Bild

men så ser det inte ut i min bil trots att även min motor är 2.0... ser ut såhär :

Bild

var sitter den i min motor?
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika
Sön 26 feb 2012 19:02 Svara med citat
Den sitter in byggt i spjällhuset om du tar löst det så ser du en svart kåpa på ena sidan .
min dotter har en passat 2,0L med samma motor och det var samma fel som din även väldigt låg tomgång jag tog av det och skruvade löst den svarta kåpan och rengjorde det med elektrorengöring och även gjorde ren spjällplattan med crc quick rengöring och moterade dit den i igen och det vart bra

Bild

http://www.garaget.org/?car=162363
Golf 3 16v Gti 96 & Golf 4 20v Gti 03 & Polo 1,6 98
Andreas_
Lör 03 mar 2012 10:44 Svara med citat
Sådär!!

Idag skruvade jag bort spjällhuset... Ser inte ut att orsaka så mycket problem i sitt skick men ska smörja upp och rengöra den ändå... Själv har jag ingen aning om hur lite som krävs.. men gör som ni säger.. Smile

Bild
Bild
Bild
Bild