Forum - Golf 3 (92-99) - "Dör" när man gasar

Mixez
Golf 3 1.8 Ort: Söderhamn
Tis 13 maj 2008 9:21 Svara med citat
Skulle behöva lite hjälp med min golf 1.8 -93a.
Har sökt lite men inte hittat någon med samma problem.

Den "dör" när man gasar, eller inte dör men det är precis som den får för lite bensin och är väldigt seg upp till typ 2900rpm där den börjar gå riktigt bra och det blir bra skjut i den. Förstår ju att det inte är någon F1kärra precis men har åkt med andra och vet att den ska gå mycket bättre än den gör nu.

Jag har bytt
Tändstift
Luftfilter
Bränslefilter
Termostat
Olja i motorn

Känns som sagt som att den får för lite bensin... Tacksam för hjälp Smile
Quattro_mannen
Moderator Golf 1 GTI special 2.0 -84 Ort: Finland
Tis 13 maj 2008 11:42 Svara med citat
Kolla gummipackningen mellan insug/spjällhuset , denna brukar spricka med åren.
Suomela
Golf 3 CL -96 Ort: Gävle
Tis 13 maj 2008 16:40 Svara med citat
Lånar den här tråden, vart sitter bränslefiltret, tänkte ge mig på att byta det.
Golf MK3 1,6 -96 AEE motor
Mixez
Golf 3 1.8 Ort: Söderhamn
Tis 13 maj 2008 22:07 Svara med citat
Quattro_mannen skrev:
Kolla gummipackningen mellan insug/spjällhuset , denna brukar spricka med åren.


Menar du o-ringen? Den såg bra platt ut så grejar en ny sådan imorgon och testar Angel



Suomela skrev:
Lånar den här tråden, vart sitter bränslefiltret, tänkte ge mig på att byta det.
Golf MK3 1,6 -96 AEE motor


Framför höger bakhjul sitter den i en plasthållare en bit in med två 17´s muttrar Very Happy
Mixez
Golf 3 1.8 Ort: Söderhamn
Ons 14 maj 2008 20:48 Svara med citat
Har bytt oringen nu och det verkade funka till en början men sen blev det likadant, sprayade 5-56 i kontakterna också. Vad gör elen som sitter i förgasaren? Går in 3 kontakter till den, den högst upp är ju el-choken men dom två andra kontakterna, vad går dom till? Skulle kanske kunna vara några av dom som gett upp, vad det nu är?
Mixez
Golf 3 1.8 Ort: Söderhamn
Ons 28 maj 2008 7:58 Svara med citat
Mer tips?
Mixez
Golf 3 1.8 Ort: Söderhamn
Mån 23 jun 2008 12:23 Svara med citat
Hade in den på service och dom visste inte vad det var mem även dom gissade på nått fel med insprutet.

Fick tag på en ny förgasare och har just skruvat i den, återkommer!
Mixez
Golf 3 1.8 Ort: Söderhamn
Mån 23 jun 2008 21:01 Svara med citat
Gick lika dåligt... Skittrött på den nu, alla tips är välkommna!

Edit: den börjar även att rycka lite ibland, inte mycket men det märks och bara i någon kort sekund, när man gasar.
polomannen
Moderator Donator 25 Golf 3 VR6 ZR POLO RTS Ort: Stockholm
Mån 23 jun 2008 23:03 Svara med citat
Har du kollat kamrem inställningen....?

http://www.racimax.com/
VW/WIR LIBEN DAS AUTOS
VW/Audi tekniker på heltid.
Mixez
Golf 3 1.8 Ort: Söderhamn
Sön 06 jul 2008 16:06 Svara med citat
Nu har jag hällt i en flaska STP injector clean och helt klart verkar den gå bättre. Men sen jag bytte förgasare är tomgången tokhög! ca 1700rpm. Hur kan man sänka den? Verkar som det ska sköta sig själv? Låg på ca 900 förr.
urgen
Golf 3 2.0 Variant -94 Ort: Jönköping
Fre 11 jul 2008 0:31 Svara med citat
Jag har samma problem med min golf mk3 2.0, den "kommer" inte direkt när man gasar. det låter typ som den dör. Och det va en gubbe på verkstan som sa att det kunde vara luftmassemätaren som inte fungerade som den skulle, och det kan ju verka riktigt iofsig med tanke på att om den bara får bensin och ingen luft så dör den ju.
Mixez
Golf 3 1.8 Ort: Söderhamn
Tis 15 jul 2008 22:41 Svara med citat
Har ingen luftmassemätare i min.

Men nu tror jag jag hittat felet! Very Happy Det är absolut ingen skillnad på att åka med eller utan lambdason ( kopplade ur den ) så nu ska en ny införskaffas och testa Smile

Edit: Mätte lambdan och den är felfri.. suck.
misterman
Golf 3 1,6 -95 Ort: Årjäng
Mån 21 jul 2008 23:58 Svara med citat
Har precis samma fel på min golf 1,6:a vet ej om jag har någon luftmasse mätare men det går kablar till luftburken så jag antar väl det. Kan man mäta på kontakten om tråden är hel? Palla ta upp hela skiten och kolla.

Fast ändå inte
Edberg 70
Golf 4 1,6 Ort: Oskarshamn
Sön 04 mar 2012 11:04 Svara med citat
Hittade du felet på din bil eftersom du inte följt upp tråden...
Mvh Edberg 70