Forum - Golf 3 (92-99) - Akut hjälp behövs med Startmotor

eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Tor 01 mar 2012 23:10 Svara med citat
Hej alla, nyligen köpt en golf 3 -97 Motorkod ADZ. Gått fint i några veckor förutom nån gång som den inte velat starta ordentligt, startmotorn har gått men den har inte startat. Men har jag väntat en minut eller nått så har det inte varit några problem.

Men nu har jag problem, åkt upp till Åre från jönköping och när jag skulle starta bilen i morse så händer inget. Eller startmotorn går på högvarv, men solinoiden (tror jag det är) skjuter inte in kugghjulet utan motorn snurrar fritt.

Jag är långt hemifrån utan verktyg, testat med startkablar från annan bil för att vara säker på att det inte var batteriet.

Jag har läst runt massor och några har sagt att det ska gå att tjuvkoppla/kortsluta för att se om det kan hjälpa. Nån som har nå tipps på hur? Startmotorn byts när jag kommit hem men hade varit guld att kunna tjuvstarta den.

Finns tre poler på den, två stora och sen en liten extra. Vilka är det som ska kortslutas?

Alla förslag på lösningar är välkomna, annars får jag se om jag kan rulla igång den och sen köra hem utan att stanna Regular Smiley

Mvh KG
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tor 01 mar 2012 23:12 Svara med citat
Knacka på startmotorn med lämpligt tillhygge samtidigt som nån drar på nyckeln bör den hoppa igång

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
Grimling
Golf 1 Diesel Cab Ort: Lidköping
Tor 01 mar 2012 23:21 Svara med citat
Ingen idé att kortsluta den då elen i den fungerar som den ska, det är väl så att kugghjulet ska skjutas ut av momentet som blir när startmotorn börjar snurra, rätta mig om jag har fel ?

Så gör som darkien sa, slå och banka lite på den !

Kapade fjädrar hör hemma på Vallåkra!
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Lör 03 mar 2012 9:28 Svara med citat
Hoppas det gått bra för dig.

Lyckligtvis är ett startmotorbyte snabbt ordnat så om du tar dig in till Östersund så går det säkert att få gjort för under 2000 kr inkl. ny startmotor.

--
eriksson25
Golf 3 1,8 -97 Ort: Jönköping
Lör 03 mar 2012 18:06 Svara med citat
Tack för förslagen, jag har ni felsökt mer, och det visar sig att bilen går igång perfekt ifall jag håller in helljus spaken i rätt läge. Skapat en ny tråd kring detta elfel då denna titel är felvisande. Läs gärna i nya tråden
http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?p=269805#269805

Mvh KG