Jag skrev en annan tråd om en krånglande startmotor som bara snurrar fritt utan att kugga i. Men nu har jag felsökt vidare och hittat ett väldigt konstigt elfels samband. Expertise behövs!
Bakgrund
Påväg upp till åre från Jönköping körde jag på en stor vattenpöl, motortvätt blev det och bilen slutade driva och tappa fart. Efter 5s började batteri och Olje lampan lysa, samt ryka från motorn (vattenånga). Jag svängde genast av och stängde av. Gick på toa och åt lite medans bilen fick ånga klart. Bilen starta sen utan problem och jag körde sista timmen upp till åre utan problem. Stanna/starta ett par gånger.
Men morgonen efter så vägrar bilen starta, startmotorn bara toksnurrar utan att kugga i alls. Igår rullade jag igång bilen i en backe och upptäckte då följande Elfel
Elfel Hjälp behövs
Innan bilen rullades igång funka vindrutetorkare och alla annan el så som fläkt osv. Men när bilen rullats igång så blev det följande problem.
Positions ljuset funkar, men ej halvljus vindrutetorkare och fläkt funka ej. Slår jag på helljus läge med reglaget och håller in helljus spaken så funka helljuset men dock ej permanent utan endast så länge jag håller i spaken. Men det märkliga är att då funkar även fläkten och vindrutetorkaren.
Jag satte bilen på laddning över natten och provade igen i morse, samma sak. Då tänkte jag att kanske kan jag starta den ifall jag håller in helljuset. Och mycket riktigt, efter några försök hittar jag rätt läge på helljus spaken och startmotorn funkar som den ska och bilen startar. Har testat detta nu några gånger under dagen. Samma sak hela tiden. Utan helljus spaken bara frisnurr, med helljus spaken i rätt läge mot mig så startar bilen som den ska.
På väg till ett värmegarage här i Åre så märkte jag att nu funkade både fläkten, vindrutetorkaren och halvljuset utan att jag behövde hålla in spaken.
Efter parkerat bilen i 6h i värmegarage så funkar nu allt utom startmotorn. Den startar fint vid rätt läge på helljus spaken.
Jag är ledsen för detta långa inlägget men ville försöka förklara så mkt som möjligt och vad jag gjort så att ni alla förstår situationen. Jag kommer köra ner i nästa vecka och ska felsöka hemma med el mätare.
Jag behöver eran hjälp för att kunna gissa mig fram till vart jag ska testa och vad som kan vara fel. Alla förslag uppskattas. Men det kommer dröja en vecka tills jag kan testa allt så skriv gärna alla tankar ni kan komma på.
Tipps på var? Dvs vilken sladd jag ska börja med? Precis skaffat denna min första golf och bara ägt den några veckor, så inte så hemma i motorrummet ännu.
Kolla jordpunkterna runt motorn kan även va knas i ljusvredet de kan ge spökande elfel... men me tanke på de börja bråka efter vattenbad tror jag nog mer på jordfel