dannejanne
Golf 3 1.6 -97 Ort: Örebro |
| Tor 05 jan 2012 13:22 |
|
Har börjat fått ett litet problem på min bil. Tomgången har börjat gå oroligt. Annars går den fint som den ska men just på låga varv vid tomgång har den börjat bli orolig ibland efter lite längre körning. Den liksom går upp och ner i intervaler om typ 3 sekunder. När bilen är kall märker man inte av det alls.
Det är så hela tiden om jag håller mig på varv under 1500rpm på ett ungefär när problemet väl framträder. Ger jag jättelite gas och håller den så går tomgången ojämnt, upp och ner i jämna intervaller med några hundra rpm's skillnad. Gasar man på liiite exrtra upp mot 2000rpm så märks inte problemet alls och gaspådraget är konstant.
Den har till och med dött på tomgång ett par gånger nu på sistonde pga dessa små dippar i varv. Ofta står den och "hostar" till på tomgången är på gränsen till att dö men den håller sig oftast levande med nöd och näppe. Hostanden är då också konstant i stort sett med 3 sekunder intervaller på ett ungefär. Problemet verkar bara komma när man kört med bilen mycket och den är väldigt varm och då enbart på tomgången. Ibland har en omstart av bilen fått bort problemet. Men det verkar komma mer och mer ofta nu när bilen blir varm.
Vad brukar vara den vanligaste orsaken till ojämn tomgång så att den håller på att dö hela tiden. Tycker som sagt intervallerna är väldigt stabila och jämna och inte oregelbundna på något sätt.
Senast ändrad Tis 20 mar 2012 17:50, ändrad totalt 10 gånger
|
|
dannejanne
| Tor 05 jan 2012 13:42 |
|
| Tar jag bort stora plastbehållaren med luftfiltret i så ser jag en hel del mörk olja vid foten av insuget/luftspjället men även uppe på luftspjället vid hålet på utsidan där den går in i luftfiltret. Så någonstans där i kring så verkar det läcka om nu det kan ha med saken att göra. För jag antar att olja inte ska synas utanpå någonstans på förgasaren.
|
|
dannejanne
| Tor 05 jan 2012 13:54 |
|
| Just det att det bara händer när bilen är varm kan inte det tyda på att det är någon packning som läcker in luft? Sånt blir väl mer tydligt vid värme än när bilen är kall?
|
|
dannejanne
| Tor 05 jan 2012 15:18 |
|
Åkte en liten tur nyss. Nu har den börjat gå illa på tomgång även om bilen inte kommit upp i 90c. Så nu märks det även när choken är i vilket jag aldrig gjort förut.
Märks ingenting om man gasar på när man kör. Den misständer inget eller hackar och så. Utan det är bara på lägre varv som varvtalet går upp och ner oroligt fortfarande. Inte bara på tomgång utan om man håller gasen lätt vid runt 1000rpm så går gaspådraget upp och ner hela tiden med kanske 1-200 rpm's skillnad i varv i samma 3 sekunders intervall som förut..
|
|
dannejanne
| Fre 06 jan 2012 14:22 |
|
Nu har jag varit ute och kört mer och problemet har kommit åter. Verkar som det kommer mest när bilen är varm som sagt. Men det är heller inte konstant. Efter ytterligare körning hemmåt så var tomgången normal igen.
När det väl händer så går tomgången bra i ca. 3 sekunder sen dippar den ner 100-200rpm i 3 sekunder, upp igen efter 3 sekunder och så håller den på då hela tiden.
Vid gaspådrag/körning så går den hur bra som helst utan att tappa effekt eller bluddra. Sprutade startgas vid insugsfoten vid tomgång men det tycktes inte hända någonting.
|
|
Smajly
Golf 1 Ort: Utomlands |
| Fre 06 jan 2012 18:48 |
|
| De kan inte vara så enkelt att choken hänger upp sig lite?
|
|
Tommty
Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal |
| Fre 06 jan 2012 19:56 |
|
Har inte golf 3'erna automatisk/elektroniskt vadetnuärförchok?
tänkte förslå nån tänddel som spökar men då skulle det väll gå dåligt kallt med...
Enda jag kan komma på dock.
|
|
dannejanne
| Fre 06 jan 2012 22:32 |
|
Liten uppdatering:
Åkte upp på stan någon kilometer. Bilen går bra. Kolla bio åkte käka nån kilometer till bilen går bra. Åker hem (nån kilometer till) och mellanlandar sen när jag ska åka iväg igen så är tomgången orolig upp och ner även fast bilen inte har hunnit bli riktigt var, ca 80c.
MEN nu upptäcker jag ett samband. Jag pumpbromsade frenetiskt när tomgången hade sitt eget liv och så fort jag pumpbromsade så gick tomgången upp ca. 100-200rpm och stabiliserade sig. Slutade jag pumpbromsa så damp tomgången ner och bilen dör nästan men klarar livhanken precis. Börjar jag pumpbromsa konstant så går tomgången upp ca. 100rpm och ligger stabilt tills jag slutar pumpbromsa igen.
Då åkte jag vidare, ca. 2 mil ut till tjejen där jag är nu och även efter den långa bilfärden så var tomgången bra sen hela tiden. Så felet är inte konstant och verkar vara relaterat till broms hydrauliken på något skumt sett.
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Lör 07 jan 2012 0:02 |
|
Nop men isf vakumsidan har du nå galet på då bromsservot går på vacumsystemet Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
Smajly
| Lör 07 jan 2012 0:26 |
|
Ställ upp tomgången 100rpm så blir du kvitt problemet
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 11:01 |
|
Ok jag får ta en titt till på alla slangar i motorn. Tycker inte man ser nåt just men nån kanske läcker lite. Vart sitter slangen till bromsservot?
Att ställa upp tomgången går inte ens på min och det skulle inte heller ta bort problemet då det uppenbarligen är länkat till bromsarna på nåt sätt.
|
|
darkien
| Lör 07 jan 2012 11:16 |
|
Behövs så liten spricka för de ska krångla o behöver inta va just slangen till servot heller utan kan va viklen vakumslang som helst igentligen ibald kan de funka med o spraya startgas runt slangarna för o hitta vart de e läckage då den suger in gasen o höjer varvtalet Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 12:15 |
|
Problemet som är är ju att den alltid går ner i varv och inte upp. Skulle den ta tjuvluft skulle den inte gå upp i varv då istället?
Lät han stå på tomgång nu till den var uppe i 90c. Provade även nu att pumpbromsa även om inte problemet var framme när den kommit upp i arbetstemp. Men visst... tomgången höjdes ändå. Den har alltid varit låg sedan jag köpte den för 1½ år sedan, 650rpm. När jag pumpbromsar fort och hårt går den upp och håller sig vid 800rpm, vilket tycks vara mer normalt. Slutar jag pumpbromsa går han ner i 650rpm igen och nästan småhostar lite. Är detta normalt?
Men det tycks ju vara länkat till problemet ändå då när jag pumpbromsade igår när det visade sig så slutade tomgången att svaja medans jag pumpbromsade men började igen så fort jag slutade.
Så någonting med något tryck tycks det ju vara relaterat till. Kikaded noga på och ryckte i kablar nu när jag var ute men kunde inte framkalla något i tomgången eller se något läckage/spricka.
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 12:34 |
|
| Nu har jag även sprayat startgas som fan runt slangar men det tycks inte göra någon inverkan.
|
|
darkien
| Lör 07 jan 2012 12:48 |
|
Läckage på vakumsidan kan ge alla möjliga skumma sypmtom om du ist för pump bromsar håller ner bromsen länge e de skillnad i varv då oxå eller e de bara vid pumpande Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
darkien
| Lör 07 jan 2012 12:50 |
|
Sen 650 e för låg tomgång ja skulle höja den till 800 iaf Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 13:08 |
|
Det är bara om jag pumpbromsar som tomgången håller sig uppe. Håller jag bara in bromsen så håller sig den lågt som den brukar göra. Efter googling så läste jag att detta kanske är normalt på bilar som har vakumslang från insprut till bromsservo. Att tomgången påverkas vid pumpning.
Det går inte att ställa in tomgången på min motor. Finns inget sätt att påverka den vad jag vet annat än att ge sig på gasspjället. Men det är väl fel metod vad jag har hört-.
|
|
darkien
| Lör 07 jan 2012 13:46 |
|
Vad har du för motorkod? Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 13:52 |
|
Kaross: 1H
Motor: ABU/AEA/AEE
kW: 55
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 14:26 |
|
| Sen tycker jag det är konstigt att problemet inte är konstant. Att det kan komma tillfälligt men sen bli bra igen efter en stund även om jag inte stängt av/satt på motorn. Det är ju trots allt relativt sällsynt mitt problem även om det har hänt oftare på senare tid.
|
|
darkien
| Lör 07 jan 2012 15:33 |
|
Testa justera på spljället o se om den bli bättre med liet högre tomgång annars går de gå in via vag-com o justera om ja inte minns helt fel Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 16:13 |
|
Hur justerar man spjället? Kabeln går inte att dra i direkt, inte för att finlira i alla fall. För övrigt ser spjället rent och fint ut även inuti vad jag kan se.
Men jag är övertygad om att det inte hjälper att bara justera spjället mer än att förhindra att bilen dör. pga för låg tomgång.
Problemet kom tillbaka nu nyss. Dog plötsligt på tomgång, starta igen och då håller den på och går ojämnt. Håller jag gasen väldigt lätt vid 1200rpm så pendlar den mellan 1200rpm och 1000rpm när den dippar ner. Gasar jag över ca. 1300rpm så är motorgången konstant stabil.
Exempel vid lätt gas:
Den ligger vid 1200rpm 3 sekunder och låter bra, dippar sen ner till 1000rpm och typ "hostar/tragglar" sig fram i 3 sekunder, låter som den tuggar sig fram på något sätt inte alls den där jämna tomgången. Går upp igen till 1200rpm ligger fint där i 3 sekunder. Sen ner igen och traggla sig fram i 3 sekunder... och så håller det på hela tiden konstant i fasta intervaller.
Sen stängde jag av bilen efter en stund. Satte genast på den igen och felet är borta då går den som den ska (om än på låg tomgång som alltid).
Senast ändrad Lör 07 jan 2012 20:10, ändrad totalt 2 gånger
|
|
darkien
| Lör 07 jan 2012 16:29 |
|
Efter lite forskning så börjar ja mer o mer misstänka fel på tomgångskontakten Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 17:10 |
|
| Är det den som sitter precis bredvid insuget till gasspjället? Den kontakten har jag tittat på den är väldigt ren och fin men det behöver ju inte betyda så mycket.
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 17:26 |
|
| Blir galen på det här. Hade varit skönare om felet var konstant. Hade varit så mycket enklare att felsöka problemet då.
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 18:14 |
|
Apropå ingenting... vad är detta för jordkabel som hänger löst i ena änden?
|
|
dannejanne
| Lör 07 jan 2012 19:31 |
|
Undrar också vart tomgångsstabilisatorn sitter?
Kommer även med ett tillägg till min felbeskriving som jag skrev ovan:
"Den ligger vid 1200rpm 3 sekunder och låter bra, dippar sen ner till 1000rpm och typ "hostar/tragglar" sig fram i 3 sekunder, låter som den tuggar sig fram på något sätt inte alls den där jämna tomgången. Går upp igen till 1200rpm ligger fint där i 3 sekunder. Sen ner igen och traggla sig fram i 3 sekunder... och så håller det på hela tiden konstant i fasta intervaller."
Till det kan tilläggas att varvade jag upp motorn över ca. 1300rpm så höll sig motorgången stabil helt plötsligt. Det vill säga det finns någon magisk övre gräns på låga varv som gäller när problemet uppstår.
|
|
dannejanne
| Sön 08 jan 2012 20:42 |
|
Har under detta dygn inte lyckats "framkalla" problemet hittills *peppar peppar...*
Det jag har gjort idag är att byta rotor, fördelarlock och tändkablar. Nya tändstift åker på imorgon. Tändspolen är bytt för bara ca. 3 månader sedan. Sen så rengjorde jag spjällhuset ordentligt då det var ganska sotigt under själva gasspjället. Fäste även fast jordkabeln i karossen på bild ovan som var lös som tycks vara jord till motorn?
Samt att jag ställde upp tomgången aningen genom att spänna vajern lite då det finns olika "lägen" att fästa själva kabeln i vid fästet vid insuget så det fungerade som en liten justerare. Så nu ligger tomgången på 900-1000rpm (skönt slippa gungningarna i bilen jag alltid haft på tomgång) så även om problemet visar sig nu igen så kommer i alla fall bilen inte att dö när det händer pga för låga varv. Men kommer det tillbaka ska jag självklart felsöka vidare.
|
|
Smajly
| Sön 08 jan 2012 20:52 |
|
| Låter ju skönt de.. I alla fall så att bilen går att köra ordentligt med utan att behöva oroa sig för att den ska dö vid varje stoppljus..
|
|
dannejanne
| Mån 09 jan 2012 7:39 |
|
| Smajly skrev: | | Låter ju skönt de.. I alla fall så att bilen går att köra ordentligt med utan att behöva oroa sig för att den ska dö vid varje stoppljus.. |
Precis. Det var det som var det jobbiga, vetskapen om det.
Men men gått felfritt de 2 mil jag åkte till jobbet idag från tjejen. Tomgången kan pendla lite mellan 900-1000 varv men den lägger sig alltid där emellan. Beror väl på spjällinställningen. Men det gör mig inget. Bättre än så låg tomgång som 650rpm jag alltid haft. Den var verkligen så låg också för jag har kollat det digitalt genom ett knep man kan göra så att varvtalet visas på trippmätarn.
Det jag misstänker var boven i mitt drama var sotet innanför spjället som jag inte såg vid tidigare titt (för tidigt att ta ut nån seger dock). Det täppte nog till en del där under så att luften fick svårt att komma in ibland. Kunde ibland framkalla problemet genom att trycka på gasspjället åt det håll som det var mest sot under. Att det var så mycket sot beror väl på oljan jag hittade i luftfiltret som hade runnit ner längs spjällväggarna (mest på utsidan dock) som säkert berodde på att jag fyllde på lite för mycket mototolja förra gången.
Time will tell.
|
|