Forum - Golf 3 (92-99) - Vart kommer gnisslet ifrån?

Nezbezi
Golf 3 1,8i Ort: Västerås
Sön 25 mar 2012 21:58 Svara med citat
Började idag efter jag backade ut från parkeringen och skulle bromsa så hörde jag ett distinkt gnissel från bakvagnen. Think

Felsökte lite och kom fram till att det kommer från bakbromsarna (inte kollat sida än). Ljudet uppkommer när jag släpper upp bromspedalen precis innan bromsen "släpper". Dvs den sista biten. Ljudet kan liknas med det där högfrekventa ljudet som kan uppstå när man öppnar en sådär stålgrind som inte blivit smörjd på år och dar. Ljudet uppkommer även när jag släpper upp handbromsen. Det spelar heller ingen roll om jag står stilla eller är i rullning eller har bilen avstängd. Ljudet är lika dant.

Min första tanke var att något måste vara dåligt smörjt. Men vad i så fall? Skall besikta bilen på Torsdag så snabba svar uppskattas så jag åtgärda felet. Tilläggas bör att bromsarna tar som de ska och jag har trumbromsar bak. Om jag inte hinner fixa felet, skulle gnisslet kunna ge mig underkänt på besiktningen? Rolling Eyes

Tack på förhand!
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge
Sön 25 mar 2012 23:53 Svara med citat
Nä, gnisslet påverkar inte besiktningen.

Länkage eller monteringssatsen inne i trumman som gnisslar, bara att plocka isär o smörja upp..

"Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Mån 26 mar 2012 20:49 Svara med citat
Klassiskt mk3. Sök så finner du flera trådar med svar.

mk2 vr6