VwGurra
Golf 3 1.8 -97 Ort: Linköping |
| Mån 05 mar 2012 23:31 |
|
Hej!
Jag undrar om ni har/haft samma problem!
Ibland har det hänt oftast när jag har tankat full tank (tror jag?) så vrider jag om hela nyckeln men bilen tänder inte, alla lampor lyser endast i bilen, men när jag drar tillbaka nyckeln och gör det igen så fungerar det utmärkt, det hände idag 15mil bort från hemmet så man brukar få en liten hjärtingfarkt varje gång det händer
någon del som kanske behövs bytas inom en snar framtid?
det som nyligen är bytt :
tändstift,alla filter,olja,fläktrem,kamrem.
kan väl passa på och fråga, en haynes reperationsbok, är det möjligt för en nybörjare att faktiskt byta tex, tändstift,olja,filter,rotor,fördelarlock med en sådan bok? är väl inte helt tappad men kan sisodär om bilar!
|
|
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö |
| Tis 06 mar 2012 13:03 |
|
Rent spontant så säger jag tändplattan. Har du en tung nyckelknippa? Det kan bidra till att den slits snabbare.
Och till din fråga, svar ja. För de delarna du radade upp så behöver du inte ens en Haynesbok, de sitter väldigt lättillgängliga på dessa motorer.
|
|
VwGurra
| Tis 06 mar 2012 17:42 |
|
| m_ors skrev: | Rent spontant så säger jag tändplattan. Har du en tung nyckelknippa? Det kan bidra till att den slits snabbare.
Och till din fråga, svar ja. För de delarna du radade upp så behöver du inte ens en Haynesbok, de sitter väldigt lättillgängliga på dessa motorer.  |
Hände idag igen, men det va bara att vrida tillbaka så funka det som vanligt, tung nyckelknippa? nja jag har en sak som hänger på nyckeln lite halvtung, spelar det någon roll menar du?
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tis 06 mar 2012 18:05 |
|
| VwGurra skrev: | | Hände idag igen, men det va bara att vrida tillbaka så funka det som vanligt, tung nyckelknippa? nja jag har en sak som hänger på nyckeln lite halvtung, spelar det någon roll menar du? |
Nej, men har du bilnycklen i samma knippa som hemnycklar osv, alltså en större nyckelknippa, så sliter det på tändplattan bakom tändningslåset. Ganska vanligt att den är kass på mk3 och det ger liknande symptom.
En arbetskamrat köpte en på vag nyss och den gick på ~400 :-
|
|
VwGurra
| Tis 06 mar 2012 18:17 |
|
| mellowd skrev: | Nej, men har du bilnycklen i samma knippa som hemnycklar osv, alltså en större nyckelknippa, så sliter det på tändplattan bakom tändningslåset. Ganska vanligt att den är kass på mk3 och det ger liknande symptom.
En arbetskamrat köpte en på vag nyss och den gick på ~400 :- |
Okej om det nu skulle hända och man är långt hemifrån, fungerar inte put versionen då? att någon puttar och man slänger i en växel? händer det allt för ofta får jag väl byta..
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Tis 06 mar 2012 19:37 |
|
Går det inte putta igång bilen är det inte tändplattan som är problemet
|
|
m_ors
| Tis 06 mar 2012 20:53 |
|
Tändplattan kostar typ 200kr på mekonomen om man behöver den snabbt.
|
|
m_ors
|
VwGurra
|
m_ors
| Ons 07 mar 2012 11:44 |
|
| Ser inte ut så på golf 3 tyvärr, du behöver ut med hela rattstången
|
|
GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby |
| Ons 07 mar 2012 11:49 |
|
Vadå ut med hela ratt stången?.....
Du ta bort Ratten , bort med "muttern" som sitter på rattstången sen bulten som sitter på täningslåset sen ska den gå att lirka av.
|
|
m_ors
|
GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby |
| Ons 07 mar 2012 15:59 |
|
Så gjorde jag när jag inte fick av hylsan som sitter på rattstången, men köpte avdragare på biltema så man slipper dra ut hela rattstången, inte så roligt o ligga nere vid pedalerna o skruva
min metod ta MAX 15min att göra än att ta bort hela rattstången
båda delarna gå att göra såklart
|
|