ISBjörnen
Ingen VW Ort: Malmö |
Tor 14 jun 2007 8:52 |
|
Isbjörnenes dieselskola
Liten guide till hur man får mer kräm ur sin aaz motor
Ska ta lite bilder sen o lägga in men ännu e de bara text.
De kan se lite olika ut beroende på årsmodel
Verktyg:
Lång skruvmejsel
10mm nyckel
13mm nyckel
Tålamod
Innan motorn är varm:
på baksidan av turbons avgashus finns ett stag från wastegaten( liten rund bland prul med en lr två slangar till) På staget finns ett annat stag som går in till avgashuset, detta staget ska flyttat längre ut på de första.
Tag loss klippset o lossa den yttre(högra) muttern, skruva sedan på den inre (vänstra) muttern så att du tvingar ut stag två så långt du kan men ändå får på höger muttern.
Nu har du ökat laddtrycket men får inget ökat tryck om du inte ökar bränslet.
http://www.geting.se/viewimage.php?image=48537-Smog105410717.jpg
Kör motorn varm
Öppna huven och ställ dig framför bilen
Kolla på pumpen
på höger sida om pumpen finns spridarrören, ovanför dem sitter en justerskruv med ett klipps på och en kontramutter.
Pilla bort klipset och lossa muttern.
Starta bilen
nu ska du justera skruven för bränslemängden
Skruva in skruven tills du hör att tomgången ökar
lossa nu muttrarna som håller tomgångs skruvarna,( sitter bakom gasreglaget/baksidan av pumpen, kolla rakt uppifrån i vånster bak kant så ser du 2 muttrar med skrivar igenom.
Skruva ner skruven till vänder och upp skruven till höger för att sänka tomgången
Skruva nu in justerskruven lite till, sänk tomgången efter hand.
När tomgången e sänkt till max o tomgången ligger på 950v/min spänner du contra muttrarna igen.
Provkör nu.
Slirar kopplingen får du sänka bränslet lite.
Vill du ha mer effekt så säg till så ordnar jag detta oxå.
Senast ändrad Lör 16 jun 2007 16:29, ändrad totalt 1 gång
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
Tor 14 jun 2007 15:42 |
|
Mycket bra skrivet. Varit mycket dieseltrimfrågor det sista.
|
|
GolfOlle
Ingen VW Snart BMW E30 Ort: Bankeryd |
Tor 14 jun 2007 17:37 |
|
klistra denna!!!
bra guide..
Speed kills drive volvo and live for ever.
|
|
ISBjörnen
Fre 15 jun 2007 10:35 |
|
de kommer mer
Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
Återupplivad och pånytt född
|
|
thoern
Golf 3 GTD-93 Ort: Lidköping |
Lör 16 jun 2007 11:27 |
|
skruva pumpen så lång det gick igår, enda problemet jag hade i slutet va att den är lite seg ner på tomgång när man varvar uppe den, hänger kvar lite runt 2000rpm först och sjunker sedan.
Hade ingen stång på min wastegate utan en justerskruv som jag skruva i bott.
Kände tyvärr ingen jätte skillnad förutom att det rycker som fan när man trampar plattan i mattan.
|
|
ISBjörnen
Lör 16 jun 2007 15:58 |
|
En diesel skiljer sig radikalt i uppförande och konstruktion gentemot en bensinottomotor där bensin och syre följer varandra någorlunda slaviskt (lambda värde).
Jag kan ta en mycket förenklad liknelse för att göra det lite mer förståeligt.
Vad vill vi?
Jo ha så mycket effekt som möjligt i detta fallet. Var kommer effkten ifrån? Jo diesel som kan förbrännas.
Vid ett givet varvtal så kan vi tänka oss funktionen som ett dricksglas där glaset är luft(eg. syre) och innehållet är Diesel.
(Eller i vårt fall... ÖL )
[img]http://www.lebofsky.com/write/images/bartender.gif [/img]
Normalt sett så när du fyller ett glas så lämnar du en bit kvar till kanten så du kan gå runt utan att spilla, detta är förbränningen (du kan inte fylla förbränningsrummet perfekt och få en exakt förbränning överallt därav en rörelsemån med mera glas(luft)).
Mera Diesel!
Okey nu vill vi ha mer effekt/dricka (chip/box med endast dieselstyrning, eller större spridare, eller skruvad pump), vi kommer med vårat fasta glas och begär mera diesel visst.. det finns en marginal att fylla på lite till så då gör vi det.. vi bräddfyller nästan glaset. Jepp mer diesel, hk ökar, men nu börjar vi spilla en del när vi går (vi börjar få sot i avgaserna).
Mer effekt.. nu kör vi ända upp till kanten med drickan, vi kommer nu att spilla massor (sota) men uttnyttjar alltså glaset(luften) till max..
Vad händer om vi skjuter på ytterligare diesel i detta läget? Ingenting, glaset rymmer ju inte mer hur mycket vi än vill, det rinner bara av, (ett kompakt sotmoln över nejden till resultat) och faktiskt tapp av HK.
Vi måste alltså fixa ett större glas om vi vill ha mer diesel med oss. Hur kan vi få det? Antingen med att hitta flaskhalsar i insugnings systemet som gör att vi inte får med oss vårat glas runt i systemet överallt… eller också öka trycket att pressa runt glaset med våld i systemet (skruva upp turbotrycket). Med våld och vasselin går allt… nja inte riktigt här.. en bit kanske, men sedan måste man helt enkelt kasta flaskhalsarna och ersätta med större grejer. (kan vara byte av IC, insug, rör, filteranordning, LMM)
Nu tänker vi oss det andra senariot - Mera Luft!
Om vi har en gammal igensotad motor då?
Barmästaren (motorstyrningen) kommer och vill fylla på vårt glas vid 3500varv enligt en dricklista han har (bränsle mappen, modern diesel) Varvid vi nu kommer med kanske ett igensotat insug, igensatt luftfilter, igensatt snowscreen och räcker fram ett litet barnglas för påfyllning.
Han säger då, -är du dum i huvet? Du kan ju inte få med dig 4 dl i den där..(han ser genom Massamätaren MAF (sv. LMM)) -du får 3dl.. så har du lite skvimpmån också..
Här torskar vi direkt HK genom att vi faktiskt inte får med oss drickat som vi faktiskt skulle ha tillåtelse att få annars.
Å andra hållet, om vi nu fixar ett 5 dl glas med oss (rent insug, och i övrigt kollat så allt är juste) så får vi ju med oss de 4 dl i tilldelning som är satt, och med en rejäl skvimpmån också (inget sot i avgaserna).
Om jag nu går och fixar i detta läget ett ännu större glas (IC, rör, ökat tryck, större turbo. mm) har jag då vunnit något då när jag nu räcker fram min nya 1 litersbägare??? Nix inte ett skit. Barmästaren säger: -oj det var en stor bägare du har.. men tyvärr säger min dricklista att jag bara får dela ut max 4dl här.. så här har du 4 dl. = Ridå ner, en turbo för 15 papp direkt i sjön till ingen nytta här.
Samma sak att bara höja laddtrycket på denna motor.. eller om laddstyrningen skulle krångla så maskinen tokladdar. Rök den inte innan så ger det inte en ynka HK.. Maskinen går istället troligen raskt i Limp mode.
Glas och dricka går hand i hand...
Att bara göra glaset större har ingen betydelse om du redan har ett tillräckligt stort med dig från början (bilen sotar inte).. och att bara skjuta på mer diesel funkar bara upp till randen på glaset.
... sedan måste man tänka på att skiten man adderat ska få plats i avgassystemet på väg ut ur motorn också... annars blir det köbildning vid toan och du hinner inte gå till baren för påfyllning (ja jag vet, den var dålig men allt hänger ihop.)
Motortyper skiljer sig åt genom att ha olika konstruktioner och har därför olika flaskhalsar, ingrepp som ger hästar på den ena typen har ingen betydelse på en annan därför att det inte är en flaskhals där.
Man kan mao inte jämföra manuellt trim BMW vs. VAG, bara se till att man har en bra balans i systemet på det man vill uppnå.
Vad gör en trimBox? (ej chip eller direkt motorprogramering)
Det går ut på försöka lura barmästaren att ge oss mer på något vis, förslagsvis att få honom att titta på ett annat ställe i drickalistan, genom att lura olika givare och räcka fram helt andra mätvärden än de faktiska.
- nej min gode herre.. det är faktiskt -40 ute nu, jag lovar, och motorn har bara -5 i temperatur. Och inte laddar den 0.9 heller.. jag får bara 0.3 så det är bäst att du höjer gubbe lilla
Hängde ni med? *ler*
|
|
ISBjörnen
|
ISBjörnen
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
|
thoern
Sön 17 jun 2007 0:35 |
|
hmm, konceptet med att köpa billig pendlar bil och inte trimma känns som bortblåst
har skruvat pumpen så mycket det gick utan att tomgången rusa iväg, rycker lite mer nu men det får man väl räkna med!
Har dock problem med att varvet hänger sig vid 2000rpm när man släpper gasen och sedan sjunker efter en liten stund, beror det på att jag skruvat pumpen för mycket?
Läste nånstans om någon popoff ventil också, vart sitter den?
|
|
ISBjörnen
Sön 17 jun 2007 17:11 |
|
de beror på att du har skruvat för mycket. prova sänk lite lite.
popoff ventil?
Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
|
|
thoern
Sön 17 jun 2007 17:25 |
|
får sänka lite då
vet inte vad det kallas på VW men en ventil som typ öppnar när laddtrycket blir för högt?
|
|
graul
VW Corrado Mk4,S3,b5,B5,b6 Ort: Stockholm |
Sön 17 jun 2007 17:33 |
|
menar du blowoff?
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
Sön 17 jun 2007 17:39 |
|
överladdningsskydd
|
|
thoern
Sön 17 jun 2007 17:48 |
|
popoff kallas den ventil man har på insuget för att skydda mot överladdning, blowoff är ett annat ord för vad vi i vardagsmun kallar dumpventil.
Kanske inte sitter något sådant på golf diesel men hade för mig att jag hade läst det någonstans.
|
|
ISBjörnen
Sön 17 jun 2007 20:18 |
|
har ingen dump på diesel om man inte dygger ditt en själv.
Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
|
|
thoern
Sön 17 jun 2007 20:53 |
|
menar inte dump och vill inte ha det heller, undra om det fanns nån säkerhets ventil som öppnar vid ett visst laddtryck för att man inte ska kunna ladda hur mycket som helst.
Har trimmat bensinmotor båda enkel och twinturbo och utan turbo i 8år drygt så lite kan jag har dock inte satt mig in i hur vw diesel funkar på dom äldre modellerna.
|
|
ISBjörnen
Mån 18 jun 2007 9:12 |
|
har inte hört något om de iaf
Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
|
|
Bojje
Golf 2 GTI 8v Ort: Göteborg |
Ons 04 jul 2007 14:39 |
|
Är det så här det går till på ett ungefär med 1,6TD motorn?
|
|
MichaelLarsson
Golf 2 CL-91 TD Ort: Varberg |
Ons 04 jul 2007 23:08 |
|
Tyckte det var onödigt att starta en ny tråd för min fråga,så jag gör det här.
Jag undrar hur turbon fungerar på en 1,6TD,när kommer själva "kicken"?
Funkar turbon på samma sätt som på en Volvo med FT eller är den som en LTT?
Jag tycker jag känner av "kicken" vid ganska högt varv,ska det vara så eller ska den ligga i bakgrunden å ladda sakta å försiktigt? Har ingen varvräknare i bilen,så jag vet inget varv när den börjar.
Mvh Michael L.
|
|
ISBjörnen
Tor 05 jul 2007 21:47 |
|
Kommer ingen kick. den ska börja dra strax efter 2000
Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
|
|
MichaelLarsson
Golf 2 CL-91 TD Ort: Varberg |
Tor 05 jul 2007 21:57 |
|
Då kanske jag bara inbillar mig,tycker bara den verkar "komma" vid ett visst varvtal.
Jag tackar för svaret.
Mvh Michael L.
|
|
lillGrip
Golf 3 Tdi Syncro -96 Ort: Uppsala |
Mån 04 feb 2008 13:44 |
|
Nu blev man ju grymnt sugen på att gå ut och skruva lite;)
|
|
GolfGTD
Donator 25
Golf 2 GTD -87 Ort: Lidköping |
Tis 24 jun 2008 15:16 |
|
Och hur gör man för att ställa upp turbotrycket på min 1,6 gtd -87 då? :S
|
|
Mean_farmer
Ingen VW Ort: Boden |
Lör 19 jul 2008 12:32 |
|
Jävligt bra tråd!!
|
|
Mean_farmer
Mån 25 aug 2008 22:09 |
|
Vars får man tag på en starkare koppling då??
|
|
saabpower
Ingen VW Ort: Örnsköldsvik |
Mån 25 aug 2008 22:38 |
|
Mekonomen kunde fixa fram det men det fanns flera å välja på så ja vet inte vilken man ska ha...
|
|
H3dlund
Golf 3 GTD-95 & 740 Turbo Ort: Sunne |
Ons 08 okt 2008 17:21 |
|
Har en liten fråga ang. ställa på pumpen. Bilen jag har är en Golf mk3 GTD - 95. Importerad från tyskland. Var nyss ute och kollade på pumpen, men jag tyckte inte det stämde med beskrivningen.
Vart justerar jag pumpen?
|
|
ISBjörnen
Tor 09 okt 2008 13:29 |
|
Högre upp än vad som syns på din bild.
Mit freundlichen Grüssen
Mattias Kristensen
|
|
Mean_farmer
Tor 09 okt 2008 15:36 |
|
Vad använde du dig av för turbo Björnen? är det en bensin turbo du plockat i och vilket ladd tryck kör du på
|
|