Forum - Golf 3 (92-99) - Vrider om nyckeln men inget händer ibland!

VwGurra
Golf 3 1.8 -97 Ort: Linköping
Mån 05 mar 2012 23:31 Svara med citat
Hej!

Jag undrar om ni har/haft samma problem!

Ibland har det hänt oftast när jag har tankat full tank (tror jag?) så vrider jag om hela nyckeln men bilen tänder inte, alla lampor lyser endast i bilen, men när jag drar tillbaka nyckeln och gör det igen så fungerar det utmärkt, det hände idag 15mil bort från hemmet så man brukar få en liten hjärtingfarkt varje gång det händer Very Happy

någon del som kanske behövs bytas inom en snar framtid?

det som nyligen är bytt :

tändstift,alla filter,olja,fläktrem,kamrem.

kan väl passa på och fråga, en haynes reperationsbok, är det möjligt för en nybörjare att faktiskt byta tex, tändstift,olja,filter,rotor,fördelarlock med en sådan bok? är väl inte helt tappad men kan sisodär om bilar!
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Tis 06 mar 2012 13:03 Svara med citat
Rent spontant så säger jag tändplattan. Har du en tung nyckelknippa? Det kan bidra till att den slits snabbare.

Och till din fråga, svar ja. För de delarna du radade upp så behöver du inte ens en Haynesbok, de sitter väldigt lättillgängliga på dessa motorer. Smile

--
VwGurra
Golf 3 1.8 -97 Ort: Linköping
Tis 06 mar 2012 17:42 Svara med citat
m_ors skrev:
Rent spontant så säger jag tändplattan. Har du en tung nyckelknippa? Det kan bidra till att den slits snabbare.

Och till din fråga, svar ja. För de delarna du radade upp så behöver du inte ens en Haynesbok, de sitter väldigt lättillgängliga på dessa motorer. Smile



Hände idag igen, men det va bara att vrida tillbaka så funka det som vanligt, tung nyckelknippa? nja jag har en sak som hänger på nyckeln lite halvtung, spelar det någon roll menar du?
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 06 mar 2012 18:05 Svara med citat
VwGurra skrev:
Hände idag igen, men det va bara att vrida tillbaka så funka det som vanligt, tung nyckelknippa? nja jag har en sak som hänger på nyckeln lite halvtung, spelar det någon roll menar du?

Nej, men har du bilnycklen i samma knippa som hemnycklar osv, alltså en större nyckelknippa, så sliter det på tändplattan bakom tändningslåset. Ganska vanligt att den är kass på mk3 och det ger liknande symptom.
En arbetskamrat köpte en på vag nyss och den gick på ~400 :-

mk2 vr6
VwGurra
Golf 3 1.8 -97 Ort: Linköping
Tis 06 mar 2012 18:17 Svara med citat
mellowd skrev:
Nej, men har du bilnycklen i samma knippa som hemnycklar osv, alltså en större nyckelknippa, så sliter det på tändplattan bakom tändningslåset. Ganska vanligt att den är kass på mk3 och det ger liknande symptom.
En arbetskamrat köpte en på vag nyss och den gick på ~400 :-


Okej om det nu skulle hända och man är långt hemifrån, fungerar inte put versionen då? att någon puttar och man slänger i en växel? Cool händer det allt för ofta får jag väl byta..
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Tis 06 mar 2012 18:25 Svara med citat
Skruvat.se e betydligt billigare än vag på tändplattan bara ett tips Wink

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Tis 06 mar 2012 19:37 Svara med citat
Går det inte putta igång bilen är det inte tändplattan som är problemet Regular Smiley

mk2 vr6
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Tis 06 mar 2012 20:53 Svara med citat
Tändplattan kostar typ 200kr på mekonomen om man behöver den snabbt. Smile

--
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Ons 07 mar 2012 7:02 Svara med citat
Vet inte om Haynesboken tar med byte av tändplatta men om du googlar på golf 3 ignition switch så får du nog en massa bra träffar, exempelvis denna forumtråd med bilder Smile http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3445064

--
VwGurra
Golf 3 1.8 -97 Ort: Linköping
Ons 07 mar 2012 11:24 Svara med citat
Eller denna guide?

http://www.vwgolf.se/viewtopic.php?p=249627

Very Happy
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Ons 07 mar 2012 11:44 Svara med citat
Ser inte ut så på golf 3 tyvärr, du behöver ut med hela rattstången

--
GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby
Ons 07 mar 2012 11:49 Svara med citat
Vadå ut med hela ratt stången?.....



Du ta bort Ratten , bort med "muttern" som sitter på rattstången sen bulten som sitter på täningslåset sen ska den gå att lirka av.
m_ors
Golf 7 1.4 -17 Ort: Malmö
Ons 07 mar 2012 12:04 Svara med citat
Ok, jag följde den här proceduren i alla fall och det var inga svårigheter. En bult med mutter nere vid pedalerna och den lilla muttern på rattstången: http://forums.vwvortex.com/showthread.php?3445064

Här är en annan guide med exakt samma metod http://forums.vwvortex.com/showthread.php?2532481-new-ignition-switch- install

--
GolfGecco
Golf 3 2,8 VR6 -97 Ort: Ljungby
Ons 07 mar 2012 15:59 Svara med citat
Så gjorde jag när jag inte fick av hylsan som sitter på rattstången, men köpte avdragare på biltema så man slipper dra ut hela rattstången, inte så roligt o ligga nere vid pedalerna o skruva

min metod ta MAX 15min att göra än att ta bort hela rattstången Wink

båda delarna gå att göra såklart