| |
martenceder
Golf 5 TDI 1,9 DSG 7 Ort: Vara |
| Ons 20 mar 2013 17:12 |
|
Hej på er alla Golfare
Jag ska göra första servicen på tjejens golf 5 1,9 tdi med dsg 7 låda.
Golfen har snart gått 21k mil och den börjar räkna ner mot service nu.
Om jag inte fått det helt fel nu så borde det inte vara några större grejer
som skall göras med denna service utan bara byta olja, oljefilter, bränslefilter
och luftfilter och om man vill ha stilpoäng så tar man även kupe filtret?
Missar jag något eller är detta en ok service? Jag skulle gärna vilja att någon
vänlig själ skriver hur man släcker service indikationen med. För de måste man
väll kunna göra själv eller? typ tryck in nollningen av trippen och sätt på tändningen.
Kommer ni på något jag missat så kommentera GÄRNA för jag är helt ny i vw träsket
|
|
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm |
| Tor 21 mar 2013 1:47 |
|
Hej,
Jag skulle bytat kupefilter också, ska minst göras vid varje service, man tror inte att de behövs, men de samlas otroligt mkt smuts i filtret på 1år
Ang bränslefiltret så så lossnar du dom 6 torxskruvarna, och bänder försiktigt på bränslefilter behållaren, asso den svarta nedre delen, den böjer sig lätt så bänd extremt försiktigt och ryck hellre uppåt i slangarna
sedan byter du filter och oringen, fetta elr smörj in oringen ordentligt, MISSA INTE DETTA!
sedan trycker du ner locket med alla slangar, sen till att oringen sätter sig ordentligt innan du börjar skruva in skruvarna, skruva inte ner för och få locket att dra åt sig själv, det kmr garanterat klämma oringen på sniskan och då får du ett läckage som kan sluta i mindre katastrof
Ang indikatorn kollar jag på jobbet imorrn, Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion
<3 BUB !!
|
|
Sam
| Tor 21 mar 2013 1:47 |
|
Hej,
Jag skulle bytat kupefilter också, ska minst göras vid varje service, man tror inte att de behövs, men de samlas otroligt mkt smuts i filtret på 1år
Ang bränslefiltret så lossnar du dom 6 torxskruvarna, och bänder försiktigt på bränslefilter behållaren, asso den svarta nedre delen, den böjer sig lätt så bänd extremt försiktigt och ryck hellre uppåt i slangarna
sedan byter du filter och oringen, fetta elr smörj in oringen ordentligt, MISSA INTE DETTA!
sedan trycker du ner locket med alla slangar, se till att oringen sätter sig ordentligt innan du börjar skruva in skruvarna, skruva inte ner för och få locket att dra åt sig själv, det kmr garanterat klämma oringen på sniskan och då får du ett läckage som kan sluta i mindre katastrof
Ang indikatorn kollar jag på jobbet imorrn, Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
martenceder
Golf 5 TDI 1,9 DSG 7 Ort: Vara |
| Tor 21 mar 2013 17:23 |
|
| Grymt bra svar! Jo kupéfiltret åker allt med. lika bra. Jag har alltid till mina gammla bilar kört med biltema filter och har väll för plan att göra det nu med, vad tror du om det? kört med det i båda min gammla audi:s och det har aldrig vart problem på mina dryga 30k mil. dock inte deras olja utan bättre. Kommer nog bli Motul eller mobil1
|
|
Sam
| Tor 21 mar 2013 17:35 |
|
| martenceder skrev: | | Grymt bra svar! Jo kupéfiltret åker allt med. lika bra. Jag har alltid till mina gammla bilar kört med biltema filter och har väll för plan att göra det nu med, vad tror du om det? kört med det i båda min gammla audi:s och det har aldrig vart problem på mina dryga 30k mil. dock inte deras olja utan bättre. Kommer nog bli Motul eller mobil1 |
Jag har aldrig hört något bekymmer med biltema filter heller, deras olja har jag hört fungerar bra i äldre bilar
skulle dock satsa på en bra olja, Mekonomen har en drive nu på Castrol Olja 399:- för 4liter Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
Sam
| Tor 21 mar 2013 17:37 |
|
Longlife-serviceintervaller
För att bibehålla Longlife-serviceintervaller ska serviceintervallindikatorn nollställas med lämplig diagnosutrustning.
NOTE: Bilar som körs med Longlife-serviceintervaller kan återställas med metoden för fasta serviceintervaller, men det leder till att serviceintervallindikatorn återgår till fasta serviceintervaller.
Fig.109092 109092 Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG
<3 BUB !!
|
|
Forumet för oss som älskar Volkswagen
|
|