Forum - Golf 3 (92-99) - Bör jag byta vattenpump i samband med kamremsbyte ?

Silversten
Golf 3 GL 1.8-97 Ort: Hässleholm
Lör 10 mar 2012 12:39 Svara med citat
Hej som rubriken lyder så har jag hört lite olika så jag undrar vilket som är det rätta.

Bör jag byta vattenpumpen i samband med kamremsbytet ?

Äger en Golf 3 1.8 GL årsmodell 1997.
Vattenpumpen drivs som jag har förståt inte av kamremen och den låter ingentin heller så jag undrar om det är nödvändigt att byta den nu eller det kan vänta ?

Har haft min Golf i några dagar nu och börjar gilla billen stark så ska göra en storservice på den för det var nog ett tag sen den gamla damen som hade den innan gjorde en storservice.

Har börjat beställa en hel del saker så vill veta om jag ska beställa vattenpumpen med eller om jag ska låta det vara tills den ger sig och sedan byta den separat ?

Det är ju som sagt inga stora pengar det handlar om men är väldigt nyfiken på frågan i sig Regular Smiley
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Lör 10 mar 2012 12:43 Svara med citat
Jag bytte inte min vattenpump i samband med kamremsbyte. Dock gjorde jag de knappt ett år efter då tempen börja bli lite knas. Dock hade jag original pumpen, sdå första vattenpumps byte sen -93 är ju inte så dåligt Razz

Grejen att du byter vattenpump i samband med kamremsbyte är de att den är ju ganska lätt att komma åt då servo/fläktrem byts samtidigt.

Som, jag fattat de: Kan va bra men inte nödvändigt Regular Smiley (observera att de är endast gaveln på vattenpumpen du byter, såvida du inte har ett plasthus, då du byter till ett i metall).

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Silversten
Lör 10 mar 2012 12:48 Svara med citat
Petta räcker denna isf http://www.skruvat.se/Vattenpump-P18091.aspx ?

Vet faktiskt inte om jag ska byta den nu direkt så jag är p åden säkra sidan hmmmm ?
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Lör 10 mar 2012 13:10 Svara med citat
Silversten skrev:
Petta räcker denna isf http://www.skruvat.se/Vattenpump-P18091.aspx ?

Vet faktiskt inte om jag ska byta den nu direkt så jag är p åden säkra sidan hmmmm ?

Jajemän, de räcker Regular Smiley Om du ska byta, passa även på att byta termostat (sen får du ju nytt fräscht kylarvatten) Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Lör 10 mar 2012 14:59 Svara med citat
Enda ggn man rekomenderar att alltid byta vattenpump e om den drivs via kamremmen o de gör den inte på din e en enkel sak att byta senare om du inte vill kosta på aallt på en ggn

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
mellowd
Golf 2 gti 16v -87
Lör 10 mar 2012 17:34 Svara med citat
darkien skrev:
Enda ggn man rekomenderar att alltid byta vattenpump e om den drivs via kamremmen o de gör den inte på din e en enkel sak att byta senare om du inte vill kosta på aallt på en ggn

This

mk2 vr6
Silversten
Lör 10 mar 2012 19:58 Svara med citat
Okej om ni är säkra på detta så skippar jag det då jag själv kan byta det i framtiden själv om det börjar klödda Regular Smiley