Forum - Golf 5 (04-08) - Turbo-vissel

Pe
Golf 5 disel Ort: Härryda
Sön 19 sep 2010 2:25 Svara med citat
Golf 5 Tdi -05 12.500mil.
Turbon visslar. Att byta den kostar 12.000-15.000kr. på VW.

Tycker inte bilen gått så många mil. Inte heller gammal. Har läst att slangar inte är täta.

Finns det något annat som jag kan göra utan att byta ut hela turbon?

Ska göra kamremsbyte(stora servisen) nu.
Exakt samma service med garantier och rabatter.
Mechanum 10.000-12.000 kr.
Toveks bil i Kinna 7.900kr
Mekonomen i Kinna 8.300kr

Valet blev enkelt.
Tacksam för svar angående turbon.

Senast ändrad Ons 22 sep 2010 13:18, ändrad totalt 1 gång
Heddan
Golf 5 Variant Bluemotion Ort: Luleå
Sön 19 sep 2010 8:42 Svara med citat
Hur länge håller turbon normalt?
Jag vet saabägare som har fått byta turbon innan bilen ens har gått 10.000mil, och då har turbon totalhavererat.

Kör även en Audi A3 1.6 -00
werre
Golf 6 GTi -10 Ort: Landskrona
Sön 19 sep 2010 14:09 Svara med citat
Bytt turbon själv istället inget svårt arbete.

Vw Golf 6 Gti -10

Senast ändrad Mån 20 sep 2010 23:37, ändrad totalt 1 gång
Pe
Sön 19 sep 2010 14:33 Svara med citat
Går det inte laga turbon?
Pe
Mån 20 sep 2010 23:36 Svara med citat
Var köper jag turbo-mojängen. Mekonomen?
Biltema?
Skroten?
lorjos
Golf 5 tdi 4m Ort: Utomlands
Tis 21 sep 2010 17:58 Svara med citat
Har en 07 tdi och min turbo visslar med när den är kall men slutar efter ett tag ..

om du inte har nå laddtryck eller om den blåryker så är det nog turbohaveri men låter konstigt om turbon är slut efter 12000 mil i en tdi ... menar det är ju inte nån racer direkt Smile

och om du inte har nå laddtryck så behöver det inte ens vara turbon som är slut

En turbo är inget du renoverar hemma utan du köper en utbytes eller en helt ny

borde hålla runt 20000 mil eller mer i en vanlig bil om det inte är en skitturbo som hänger där
Pe
Ons 22 sep 2010 13:20 Svara med citat
Jag har inte kört hårt med bilen. Ingen blårök. Får se vad mekanikerna sägeer.
Miniblock
Golf 4 1,6-02 Ort: Uppsala
Sön 26 sep 2010 23:54 Svara med citat
Hmmm... tycker du bilen känns trött, att den har tappat ork, för det kan vara någon slang som går till turbon som har hoppat ur sin plats.
Pe
Mån 27 sep 2010 1:02 Svara med citat
Jag ska kika på slangen imorgon. Den visslar mer när motorn är kall. Kanske något tröttare. Osäker med det.
Berg3r
Golf 4 2,0 Ort: Stockholm
Sön 17 okt 2010 21:44 Svara med citat
Inte allt för ovanligt att turbona börjar vissla, bytte ut en turbo på en A4 -07, hade gått knappt 6 tusen mil, den visslade på bra den, bilen gick som en klocka men turbon lät illa . .

// MVH
Pe
Ons 08 dec 2010 21:25 Svara med citat
Mekanikerna sa att den bör bytas. Har kört med visslandet i 3 månader. Bilen går bra och det märks inget på prestandan. Är det skadligt för motorn att köra med visslandet?
pinnen666
Golf 4 gti -99 Ort: Jönköping
Tor 09 dec 2010 13:14 Svara med citat
Det är ganska vanligt att avgaskylaren börjar läcka och det skapar ett ordentligt blåsljud vid gaspådrag, det är inte det ljudet du hör? är absolut inget vanligt att behöva byta turbos på dessa vid så få mil, har du varit på en vw verkstad eller en icke?

Och sen visslar dessa turbos även, men det måste du ju hört innan med? antar att ljudet har ökat i styrka?
Antar att det är 1.9 pumpedüse du har?
Pe
Tor 09 dec 2010 15:56 Svara med citat
Var på VW Toveks i Kinna. Ljudet ökade inte mer och mer utan det var pang på. så fanns det där. Dock bara vid gaspådrag. Intressant med avgaskylaren, ska kika på det.

Ja det är en 1.9 pumpe duse.
pinnen666
Tor 09 dec 2010 19:22 Svara med citat
Angående pang på, jag är inte riktigt hundra på detta men nästan, slangen som går från turbon på trycksidan är en kort 90gradersböj, denna ska vara helst vara röd för dom tidiga modellernas svarta hade kvalitéts bekymmer och kunde spricka,inte alla men det har hänt, är dock jävligt att ta loss för att inspektera.... men det är oxå något du skulle kunna inspektera innan turbobytet.

Men det kan ju vara så att något har hänt med turbon oxå, är väl justerbara impellerblad?, kan ju ha blivit någon skit med dom, men nej, turbon är inte smidig att byta,sitter i ett stycke ihop med grenröret, trång o jävligt men det går, betänk att jag gnäller som ändå har lyft och alla originalverktyg o litteratur som behövs..

Men eftersom du var på en vw verkstad så borde dom ha tillräcklig erfarenhet att kunna göra en korrekt bedömning tycker jag, men ibland finns det tveksamma felsökningar.
Pe
Fre 10 dec 2010 15:17 Svara med citat
Tack för din tid. Jag ska vid plusgrader kika på detta. Slangen.
Går det inte byta impellern som på en båtmotor?
Om det nu skulle vara något skit med dom.
pinnen666
Lör 11 dec 2010 12:38 Svara med citat
Nej du kan inte byta turboaxeln, ser inte alls ut som på en båt.
Pe
Mån 19 mar 2012 21:00 Svara med citat
Nu har jag kört 1 1/2 år med tjutet. Det fungerar och jag har vant mig. Märker inte av att den drar mer disel eller olja. Dock är frugan lite irreterad.
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Tis 20 mar 2012 11:43 Svara med citat
De finns ju diverse företag som renoverar din turbo till en bråkdel av vad en ny kostar!

Är du händig och kan plocka ur turbon själv så har du hälften vunnet Wink

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!