eleonoree_
Golf 3 Ort: Jönköping |
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Sön 11 mar 2012 19:32 |
|
Fancy verktyg Brukar dra en mejsel i filtret I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
boster
Golf 3 GTI 96/03 16v/20v Ort: Ludvika |
| Sön 11 mar 2012 19:52 |
|
håller med darkien
köp rätt verktyg .och tappa ur oljan när den är varm då rinner den lättare
|
|
mellowd
Golf 2 gti 16v -87 |
| Sön 11 mar 2012 20:19 |
|
19mm till oljepluggen
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
|
eleonoree_
Golf 3 Ort: Jönköping |
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Ons 14 mar 2012 19:03 |
|
Packningen som nämns är en koppar bricka Mekonomens oljefilter är oki, kör på dom. Där kan du även fråga om oljefilter avtagare (eller va de heter, aldrig använt nån själv).
Tätningsring till oljepluggen (dvs ej nån gummipackning, de är en kopparbricka):
I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 14 mar 2012 19:08 |
|
Till VW golf ska det vara Ø 73-85 mm varianten av filtertång som ska införsaffas, packningen på oljefiltret kan man kleta lite olja på innan det dras fast för hand,
lämplig olja är 5W-40 som är den mest universala motorolja som finns (evt. 5w-50 om den är oljetörstig) oljepluggen är en 19 mm utvändig sexkant, man kan byta själva kopparbrickan på avtappningspluggen men det är inte absolut nödvänigt
hyr gärna in er i en GDS-hall kostar ca 120:-/tim En VW går aldrig sönder, den upphör bara tillfälligt att fungera
|
|
Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång |
| Ons 14 mar 2012 19:35 |
|
| a128 skrev: | Till VW golf ska det vara Ø 73-85 mm varianten av filtertång som ska införsaffas, packningen på oljefiltret kan man kleta lite olja på innan det dras fast för hand,
lämplig olja är 5W-40 som är den mest universala motorolja som finns (evt. 5w-50 om den är oljetörstig) oljepluggen är en 19 mm utvändig sexkant, man kan byta själva kopparbrickan på avtappningspluggen men det är inte absolut nödvänigt
hyr gärna in er i en GDS-hall kostar ca 120:-/tim |
trodde 10W-40 oljan va "standard". Oljeplugsstätningen kostar inte många kronor (under 15 spänn). Trist att inse att man kanske skulle bytt den när man hällt i ~4liter olja I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
|
|
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm |
| Ons 14 mar 2012 19:38 |
|
E inget måste att byta kopparringen men rekomenderas då den plattas till varje ggn man drar dit den o risken för läckage e stor så de e värt dom där kronorna o byta varje oljebyte Galen Hobbymeckare med dyslexi 
|
|
eleonoree_
Golf 3 Ort: Jönköping |
| Ons 14 mar 2012 20:08 |
|
Okej...
1, varmköra bilen lite
2, tömma oljan.
3. ta bort filtret med filtertång Ø 73-85 mm
4. stryka lite olja på gummit och sedan skruva på filtret förhand.
5. skruva tillbaks skruven inkl gummi-ringen
6. fylla på olja! (3,8L)
Byta ut skruven + gummit mot denna?
http://img94.imageshack.us/img94/6296/94058293.jpg
Stämmer det då? pjuuuh! Tack för hjälpen alla!
Senast ändrad Ons 14 mar 2012 20:12, ändrad totalt 1 gång
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 14 mar 2012 20:11 |
|
Alledes riktigt
men på punkt 5 en lite rättelse:
skruven har ingen gummring men däremot en bricka av koppar, finns att köpa hos vag, men mekonomen och biltema har sådana men man måste då veta storleken på skuvens gängade del
|
|
eleonoree_
Golf 3 Ort: Jönköping |
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
| Ons 14 mar 2012 20:22 |
|
Den skruven har definitivt inte 19mm skruvskalle
men det står M12 så en bricka med 12 - 12,5 mm inne diameter ska det då vara
det är ganska sällan jag bruka byta denna och det brukar inte ställa till med problem
hade en Mk2:a där denna bricka saknades helt, det hängde en droppe där ibland
|
|
eleonoree_
Golf 3 Ort: Jönköping |
| Fre 16 mar 2012 14:31 |
|
Okej, tänkte att det var lika bra att byta skruv och packning när jag endå håller på! vad ser de ut att vara för skruv då? vilken mm? eller det kanske går att skruva dit med en vanlig skiftnyckel?
Tänkte på en annan sak:p när man hissar upp framvagnen så hittade jag en gammal bild här på forumet.
Är det säkert att lyfta här som enligt bilden en stund och meka med bilen? samt för att byta båda däcken samtidigt?
http://img406.imageshack.us/img406/2299/lyftpunktergolf3.jpg
tack!!!!
|
|
krillebus
Golf 3 Variant 1,8i Ort: Haninge |
| Fre 16 mar 2012 15:09 |
|
Skift nyckel är det blindas verktyg... använd en fast nyckel i stället.
Inte nödvändigt att byta bulten i tråget men å andra sidan så kostar den inte så många kronor.
Går utmärkt att palla och lyfta enl bilderna! "Klart jag är ute efter sex, ibland är jag till och med ute
efter midnatt"
|
|
eleonoree_
Golf 3 Ort: Jönköping |
| Fre 16 mar 2012 21:30 |
|
Okej, tack krillebus
|
|
a128
Golf 6 CAXA /MQ200 Ort: Karlskrona |
|