Efter att framdäcken såg ut såhär efter 200 mil på en transporter jag köpte i vintras noterade jag att toe-in behövde justeras efter att tidigare ägare tydligen bytt styrled lite på en höft. Ratten stod hemskt snett så jag skruvade på den styrleden som såg dyrast ut tills ratten stod rakt. Men hur bra blev det egentligen?
Googlade lite och hittade ett flertal olika metoder för att mäta toe-in men denna verkade enklast och snabbast när det bara gällde framhjulen. Så enkelt att man borde kommit på hur man gör själv
Hur som helst, detta behövs:
Måttband, två stenar, två skruvar och lite grejer för att skruva styrleden.
Steg ett:
Sätt en skruv i mönstret på ena hjulet, mät höjden.
Steg 2:
Sätt en skruv i mönstret på andra hjulet, på samma höjd
Steg 3:
Mät avståndet mellan skruvarna
Steg 4:
Lägg en av stenarna framför hjulet
Steg 5:
Backa försiktigt bakåt så att du kan mäta avståndet mellan skruvarna när dom befinner sig på andra sidan av hjulen. Lägg även den andra stenen bakom hjulet.
Steg 6:
Mät avståndet bakom hjulet, skillnaden i avstånd blir toe in. På skåpbilen gick det inte att mäta i höjd med naven så jag fick mäta på ett lite kortare avstånd, vilket innebär att den riktiga toe-in blir lite större än det uppmätta. Om man vill vara noggran kan man ju skala sin mätning med hjuldiameter/(hjulets bredd på höjden där skruven sitter)
Steg 7: Skruva, mät, kör fram till den främre stenen och mät igen och kolla ifall det blev bra. Om man är osäker på om man kan lita på resultatet så kan man ju alltid kolla repeterbarheten genom att köra fram och tillbaka och mäta utan att justera och kontrollera att man får samma avstånd varje gång!
Så här gör jag(saxat från en annan tråd jag skrev detta i):
Kolla så spårvidden är samma fram å bak, sen spänner du snören mellan framkant på framhjulen och bakkant på bakhjulen.
Sen justerar du så snörena PRECIS nuddar vid bakkant på framhjulen på båda sidor. Då vet du att Toe'n är rätt iaf, det är ju Toe som sliter däck !
//
Kolla bara så spårvidden är samma !
Ibland/oftast är det bredare mellan framhjulen, då får man lägga mellan små pluttar ibak så man får samma
Kan även kollas genom att snöret ska nudda lätt vid framkant på bakhjulet
Lärde mig detta av min käre farfar, han har gjort så i 60 år och har aldrig haft problem med däckslitage
Denna variant funkar fint för mig, och man slipper räkna osv, bara mäta och se direkt