Forum - Golf 3 (92-99) - Hur byta tändstift på Golf variant 95?

DodeN
Golf 3 VARIANT CL 1.6 -95 Ort: Norrköping
Ons 04 jan 2012 13:56 Svara med citat
Vi har en gammal risig sak som inte fått mycket kärlek av ägaren innan, endel saker har fixats nu men jag tror den behöver nya tändstift, visst är det en sådan sak man kan byta själv? Jag har meckat lite med andra bilar men då har jag haft en manual att läsa, denna är importerad från tyskland så jag förstår mig inte på vad det står.

Jag har googlat lite och hittat vad som ska vara till bilen i alla fall, men är det något speciellt man ska tänka på, eller vet vart det går att få tag på en manual på något mer lättbegripligt språk, typ svenska eller engelska?
darkien
Ingen VW Ort: Stockholm
Ons 04 jan 2012 15:13 Svara med citat
Ehmm manual för o byta stift? låter som nån trollar här men iaf enda man väl bör tänka på är att ta ett stift i taget så slipper man råka blanda om tändkablarna

Galen Hobbymeckare med dyslexi Wink
DodeN
Golf 3 VARIANT CL 1.6 -95 Ort: Norrköping
Ons 04 jan 2012 15:26 Svara med citat
Nej jag är inget troll, har bara inte bytt tändstift på en bil, ursäkta att jag ställde frågan. Vänder mig nog någonannanstans istället med mina frågor om nybörjare inte är välkomna här.
darkien
Ons 04 jan 2012 15:35 Svara med citat
Jorå nybörjare e välkomna dock aldrig vart med om nån som haft manual för att byta stift på en äldre bil med synliga stift Wink nyare kan ja förstå där allt jävelskap e inplastat i tio tusen kåpor o annat skit men på en golf 3 ser man stiften direkt man öppnar huven

en tändstiftsnyckel 4 tändstift o 10 min så e saken biff e busenkelt ingrepp men som sagt byt ett i taget slipper du råka ut för o råka skifta tändkablarna fel

Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Ons 04 jan 2012 16:17 Svara med citat
Lämna in den på söderbergs för "bas service". Kostar 1700:- dom byter:

http://www.bilxpo.se/Service--tjanster/Verkstad--service/Servicepaket/ Bas-service/

Som Darkien skriver, har man inte koll på hur man byter tändstift, då är de nog bäst å lämna iväg bilen å betala för sakerna.

Lite av nyfikenhet, vad har du fixat innan? Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
Tommty
Golf 3 1.8cl Variant -96 Ort: Mölndal
Ons 04 jan 2012 19:23 Svara med citat
Tycker absolut att du ska testa, är det enda sättet man lär sig.

Köp en tändstiftnyckel om du inte har en redan:
http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Verktyg-och-Verkstadsutrustning/Moto r/Tandstiftsnyckel-12018/

Sen så byter du ut dem 1 efter 1, Och som darkien skrev ta bort 1 och sätt in det nya innan du byter till Nr.2 så du får alla kablar som de var innan. För om du tar ut alla 4 på en gång så kommer du garanterat placera dem fel.

Lycka till!
eleonoree_
Golf 3 Ort: Jönköping
Sön 18 mar 2012 10:23 Svara med citat
Tror det är dax för ett ev byte av tändstiften här också, så tänkte passa på att fråga då man själv är nybörjare!

Ska man bara ta bort ''tändkablarna'' för hand och sedan skruva av 1 tändstift i taget med en tändskiftsnyckel och sedan skruva dit tändstiftet för hand och sedan dra åt med tändskiftsnyckeln och sedan sätta på tändkabeln för hand och göra detta på alla 4a stiften som är inringade på bilden? isf värkar det ju inte så svårt Smile

Dessa 4 stift man ska köpa (köper bosch på mekonomen) det spelar ingen roll vart man sätter dom? så länge man håller koll på kablarna och inte blandar ihop dom, det jag menar är alltså att stiften jag köper kan jag sätta i vilket hål jag vill? om ni förstår vad jag menar! så inte ett stift måste sitta i hål nr 4 och det andra i hål nr 2 exempel.

BILD:

http://img809.imageshack.us/img809/1323/0015474172.jpg

Tack för hjälpen! Thumbs up
darkien
Sön 18 mar 2012 10:28 Svara med citat
Ne alla fyra stiften e samma men som vi sagt tidigare i tråden ta av en kabel i taget byt stift sätt tiillbaka kabeln o lossa nästa osv för att få kablarna på rätt plats

Petta
Golf 4 1,6 16v -02 Ort: Finspång
Sön 18 mar 2012 10:28 Svara med citat
eleonoree_ skrev:
Tror det är dax för ett ev byte av tändstiften här också, så tänkte passa på att fråga då man själv är nybörjare!

Ska man bara ta bort ''tändkablarna'' för hand och sedan skruva av 1 tändstift i taget med en tändskiftsnyckel och sedan skruva dit tändstiftet för hand och sedan dra åt med tändskiftsnyckeln och sedan sätta på tändkabeln för hand och göra detta på alla 4a stiften som är inringade på bilden? isf värkar det ju inte så svårt Smile

Dessa 4 stift man ska köpa (köper bosch på mekonomen) det spelar ingen roll vart man sätter dom? så länge man håller koll på kablarna och inte blandar ihop dom, det jag menar är alltså att stiften jag köper kan jag sätta i vilket hål jag vill? om ni förstår vad jag menar! så inte ett stift måste sitta i hål nr 4 och det andra i hål nr 2 exempel.

BILD:

http://img809.imageshack.us/img809/1323/0015474172.jpg

Tack för hjälpen! Thumbs up

Korrekt.

Alla stift ser likadana ut, enda du behöver tänka på är att inte blanda ihop tändkablarna. (ta en tändkabel samt tändstift i taget). Gör exakt som du beskrev - and you're good to go Wink

I like how Petta is building the ultimate mk3 out of all the best bits that VW supplied for it!
eleonoree_
Golf 3 Ort: Jönköping
Sön 18 mar 2012 11:42 Svara med citat
Oj då, va det så simpelt, då ska jag ge mig på ett försök!!!

Tack tack! Thumbs up Thumbs up