Forum - Golf 5 (04-08) - Tändspole

Chris*
Golf 5 1,4 TSI Ort: Göteborg
Sön 11 mar 2012 18:06 Svara med citat
Jag har en Golf Variant 08 och har vid start nu när det har varit jättekallt fått besök av en blinkande avgaslampa.
Tänkte direkt att det skulle vara lambdan som spöka men jag gjorde en felsökning hos vw som sa att det berodde på mina tändspolar. Det som förbryllar mig är att lampan blinkar en kort stund och när motorn har fått stå lite så slutar det. Jag litar inte fullt ut på vw för jag fick ett väldigt dåligt intryck av dem därav att jag frågar här. Tacksam för svar[/quote]
Sam
Golf 5 R32 Ort: Stockholm
Sön 11 mar 2012 18:10 Svara med citat
Hej

Alltså dom läser ju bara av felkoden som är upplagt i felminnet, där pekar bilen ut själv att de ligger ett fel på en tändspole förmodligen sporadiskt bara för det kommer och går en kort period, inget permanent dvs, annars skulle det stå så då..

Det är inte ovanligt att tändspolarna blir dåliga, även på så pass nya bilar, sedan finns det mkt annat som kan spöka just på TSI motorn, men en början är att byta den tändspolen som spökar som felminnet ligger uppe på.

Verkstadstekniker Mekonomen, Tidigare Mek på VAG

BUB by GIAC+ DSG by GIAC + 4Motion

<3 BUB !!
Chris*
Sön 11 mar 2012 18:34 Svara med citat
Men eftersom problemet är sporadiskt tycker jag att det är konstigt att dem vill att jag skall byta alla 4 tändspolar??
Sam
Sön 11 mar 2012 18:45 Svara med citat
Chris* skrev:
Men eftersom problemet är sporadiskt tycker jag att det är konstigt att dem vill att jag skall byta alla 4 tändspolar??

Ja det är lite konstigt...

Kan du inte fråga vilken tändspole felkoden ligger uppe på? det kanske är så att de ligger felkoder på samtliga 4.

Vet att det finns aktioner på tändspolar som byts ut gratis

<3 BUB !!
Chris*
Sön 11 mar 2012 19:10 Svara med citat
Så som jag förstod honom så låg det fel över alla. Men om alla hade varit fel så borde väl bilen gått ryckigt (som den inte gör). Men skulle det vara svårt att byta dessa själv eller borde jag lämna in den till verkstad? Är inte så händig själv Sad
Sam
Sön 11 mar 2012 22:50 Svara med citat
Chris* skrev:
Så som jag förstod honom så låg det fel över alla. Men om alla hade varit fel så borde väl bilen gått ryckigt (som den inte gör). Men skulle det vara svårt att byta dessa själv eller borde jag lämna in den till verkstad? Är inte så händig själv Sad

Asså jag hade ett fall som var liknande, slutade med motorbyte...
Anledning läckande ventiler på cylinder 4, be dom ta ett kompprov isf

<3 BUB !!
Chris*
Mån 12 mar 2012 10:37 Svara med citat
Får man fråga vad dem gör på ett kompprov? Har aldrig hört talas om det?
Kloge
Golf 4 1,6 Variant-03 Ort: Perstorp
Mån 12 mar 2012 12:00 Svara med citat
Man mäter upp kompressionstrycket

http://www.stahlmotor.se/Teknik/Kompression/kompression.html

Kör Golf Variant -03 och Toyota Verso -18
Sam
Mån 12 mar 2012 16:39 Svara med citat
Hur långt har bilen gått?
Är servicar skötta?
longlife service elr 1500mil?

Har dom provat radera felkoderna och se om det kmr tillbaka?

Isf hur lång tid innan felkod dyker upp?

Har dom tagit ett kompprov än?

Återkom!

<3 BUB !!
Chris*
Lör 17 mar 2012 14:15 Svara med citat
Bilen har gått 7000 mil. Service är gjord vid 3000 och även 6200. Jag har inte lämnat in bilen än för komprov. Vet ej om dem tog bort felkoden när dem gjorde felsökningen men antar att dem inte gjorde det. Men skulle man inte kunna gå till en annan (billigare) verkstad och försöka ta bort felkoden och att göra kompprov?
Sam
Lör 17 mar 2012 18:05 Svara med citat
Chris* skrev:
Bilen har gått 7000 mil. Service är gjord vid 3000 och även 6200. Jag har inte lämnat in bilen än för komprov. Vet ej om dem tog bort felkoden när dem gjorde felsökningen men antar att dem inte gjorde det. Men skulle man inte kunna gå till en annan (billigare) verkstad och försöka ta bort felkoden och att göra kompprov?

Ja, Mekonomen t.ex!

<3 BUB !!
Sam
Tis 20 mar 2012 11:44 Svara med citat
Återkom gärna när du lokaliserat felet på bilen

<3 BUB !!
Sam
Tis 20 mar 2012 11:46 Svara med citat
Vill även tillägga att om det nu INTE är dålig komp på någon cyl så finns den rad olika åtgärder om det inte är nått som är trasigt på bilen, kan vara uppdateringar till styrdon.

Finns hos VAG s.k "TPI"

<3 BUB !!